Oliver så nära totalsuccé men ändå fem kungar i betyg, Tänak från start till mål, Rovanperä ny VM-ledare, Lappi före Mikkelsen, Ekström mogen för mer VM-rally, Kristoffersson på pallen om inte om funnits, största hotet mot finskt VM på snö är Finland själv, bilsport ryktenas sport och ”Rallytest” framflyttad!

I dag skulle jag kunnat skriva den kortaste Motorbloggen sedan starten för elva år och 3459 bloggar sedan, det hade räckt med två ord Oliver Solberg. Men så enkelt ska jag så klart inte komma undan efter den jätteskräll han och inhoppande kartläsaren Seb Marshall svarade för i Arctic Rally Finland. I Kristianstadsbladet finns ett betygsystem med ”Kungar” och då är det inte den svenske kungen som används utan danske Christian 4 som grundade Kristianstad. Här är max antal fem kungar och hade det inte varit för den olyckliga högern kort före mål på power stage, så hade jag inte tvekat utan satt sex kungar på Oliver. Nu får han nöja sig med fem, alltså toppbetyg och allt annat vore tjänstefel från mig.

Foto: Hyundai Motorsport

Att i sin första WRC-tävling med ny kartis och 15 mil test före gå in och köra jämnt med sjufaldige världsmästaren Sebastien Ogier kan enklast förklaras av pappa Petter.

– Jag är chockad!

Att detta troligen var den mest uppseendeväckande debuten i WRC:s historia är nog odiskutabelt låt vara att Kalle Rovanperä slutade femma i Monte Carlo i fjol men då hade han massor av testmil i kroppen före start. Dessutom en hel tävling i kroppen, nämligen  Arctic då som deltävling i finska mästerskapet. Självklart var Oliver tagen av stunden även om han var coolare än både mamma och pappa. 

Jag har inga ord för att beskriva min känsla just nu, känns helt overkligt och är utan tvekan det största jag har upplevt i min karriär. Vi är i jultomtens hemstad (Rovaniemi), och han gav mig den bästa gåvan som finns, menade en glad Oliver.

Foto: Hyundai Motorsport

Att han känt både spänning och osäkerhet inför debuten skriver han under på, men i dag kom svaret.

Det kunde knappast ha gått bättre!

Ett stort ögonblick berättar Oliver var när han stannade på en transportsträcka med Ogier framför sig, då kom verkligheten i kapp den 19-årige värmlänningen

– Wow, jag lever verkligen min dröm och jag kämpar mot världsmästaren. En fantastisk upplevelse att slåss mot honom i min första tävling – även om jag vet att hans startposition var till nackdel.

Inför sista sträckan hade Oliver en hård fajt med Toyotas Takamoto Katsuta men att säkra fanns inte på kartan för Oliver. Istället gick han ”flat out” och var på väg mot en kanontid när bakändan högg i snövallen och vände in fronten. Nu hade han ändå tur för tidsförlusten blev runt 14 sekunder och Katsuta klarade sjätte platsen med 1,2 kunders marginal. I målet på sista sträckan pustade Oliver ut och gjorde något som han verkligen inte behövde, han bad om ursäkt för misstaget.

Jag är ledsen, men jag försökte i alla fall!

Foto: Hyundai Motorsport

Att han direkt satte sig i respekt i WRC är helt klart men han är faktiskt inte den yngste någonsin at göra debut med ”the big boys”. Kalle Rovanperä var två månader och en dag yngre när han körde Monte i fjol. Efter denna uppvisning blir jag inte ett dugg förvånad om Olivers WRC2-planer grusas av Andrea Adamo och att han istället får köra utvalda tävlingar som teamkompis till Pierre Louis Loubet i ”B-teamet”. För fransmannen var Olivers inhopp en rejäl käftsmäll och han var aldrig i närheten av de tider som sattes med #2 Hyundai WRC.

*

Foto: Arcitc Rally Finland

Får ändå vara nöjd med mit tips där jag hade både Ott Tänak rätt som vinnare och Kalle Rovanperä som tvåa. Men gick bort mig helt på Teemu Sunninen som trea och jag trodde faktiskt att M-Sports hopp efter sin inledning i Monte skulle vara snabb på hemmaplan.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Kanske satt kraschen där fortsatt i och han kände att några fler misstag hade han inte råd med. Kan även avslöja att jag i  det externa WRT-tipset hade Oliver som sexa så helt fel på det var jag inte.

*

Foto: SVT

Utgår från att de flesta där ute har bättre koll på allt som hände i rallyt än jag, som istället haft ett stressig jobbpass när ni andra njutit av underhållningen via Maria Wallberg och Jonas Kruse i SVT. De båda blir bara bättre och bättre precis som när förare och kartläsare utvecklas tillsammans till vinnare. Den här gången lyftes sändningen en dimension genom från Rally Sweden rutinerade värmlänningen Johan Hedlund att han befann sig mitt i stormens öga med sin mikrofon och kamera. Gav levande mervärde när han ställde intelligenta frågor till hela familjen Solberg och bara att hoppas att Johan är med även nästa gång det vankas värmländskt WRC i rutan. Nu undrar ni förstås hur jag kan veta detta? Jag har faktiskt kollat lite via SVT Play i efterhand, så enkelt var det.

*

Foto: Toyota Gazoo Racing

Med helgens resultat så gick Kalle Rovanperä upp i VM-ledning med 39 poäng före helgens trea Thierry Neuville med fyra poäng färre. Trea är Sebastien Ogier, åtta efter Kalle och på samma poäng som Elfyn Evans. Tänak ligger femma och nu börjar guldjakten på allvar, var så säker. Lite sur eftersmak blev det för Kalle efter att en FIA-delegat noterat att han hade balaklavan utanpå overallen på sista sträckan. Icke tillåtet och 200 euro fattigare blev Arctictvåan för detta…

*

Jari-Matti Latvala och Toyota Gazoo Racing kom till Rovaniemi som favoriter men detta kom lite på skam. Latvala håller med.

-Vi leder fortfarande båda mästerskapen så med detta kan vi vara nöjda men självklart hade vi hoppats på ännu mer. Kändes som vi hade lite problem att hitta rätt set up på bilarna och förarna var inte helt nöjda. Vi var snabba på vissa sträckor men inte alla, så detta måste vi analysera!

Foto: Hyundai Motorsport

Mer nöjd var Hyundias teamchef Andrea Adamo som efter Monte haft ”kvartssamtal” med alla i Alzenau vilket visade sig ha effekt. Hemläxan var gjord och placeringarna 1–3-4-7 var ett fall framåt.

– Teamet har gjort ett fantastiskt jobb vilket resultaten visar, vi förstod vad som gått fel och allra mest jag själv och nu rättade vi till detta, förklarade en glad Adamo.

Efter två tävlingar skiljer elva poäng mellan Hyundai och Toyota. 

*

Foto: Volkswagen Motorpsort

Måste nog be Esapekka Lappi om ursäkt över att jag inte hade honom bättre än fyra i WRC2 när han nu premiärkörde Volkswagen Polo R5. Trodde benhårt på att Andreas Mikkelsen/Ola Fløene var lite av oövervinnliga i Toksport Skoda, men Lappi visade att så inte alls var fallet. Vann tämligen överlägset med 47,7 sekunder före ”den oövervinnllige” som fick trösta sig med stabial fem extra poäng på power stage och lika stabil VM-ledning.

Foto: Skoda Motorsport

Stabilt även från ”kraschkungen” Nikolay Gryazin som trea och även var jag mycket imponerad av Eyvind Brynildsen/Veronica Engan som fyra. Ole Christian Veiby/Jonas Andersson jagade på som f-n för att komma förbi men ändå var det 9,3 sekunder till Hyundai-duons nackdel. Med detta leder Mikkelsen klassen överlägset, 53 poäng mot Lappis 29 och Ford-föraren Adrien Fourmauxs 25.

Lite kuriosa så har som bekant Volkswagen Motorsport lagt ner sin egen tävlingsverksamhet och nu förlitar man sig på privatteam som då Printsport, att ära VW-loggan. Faktum är detta var första Polo-segern i VM sedan Petter Solberg i par med Phil Mills vann WRC2-klassen i Wales rally GB 2019. Redan från början kritiserade jag VW:s beslut att stänga ner och nu blir det mer och mer tydligt hur korkat beslut som fattades i Wolfsburg. Man måste nog vara reporter på Teknikens Värld/Svenska Dagbladet för att klassa ett sådant felbeslut som klokt…

*

Teemu Asunmaa höll för trycket från den våldsamt jagande estländaren  Egon Kaur  som hade runt åtta sekunder upp inför power stage. Att Polo-föraren var i Rovaniemi för att vinna var uppenbart och på sista sträcka gav han allt i hopp att koma kapp Asunmaa. Han plockade också 4,7 sekunder men till slut var det ändå nästan lika mycket som skilde från seger. Gissa om han och kartläsaren med det passande namnet Silver och Simm i förnamn grämer sig över den sena ankomstan på SS7. För detta straffades man med tio sekunders tidstillägg och som sagt, upp till seger skilde 4,2…

Foto: EKS/JC Raceteknik

Mattias Ekström imponerade stort och slutar femma med Emil Bergkvist i Skodan och med detta visar paret att dom mer än väl platsar VM-toppen. Med lite mer tävlingar och kanske någon på Mattias favoritunderlag asfalt, är paret helt klart ämne för VM-medalj. Undras tro om det inte är en sölvesborgare som döljer sig bakom munskyddet längst till höger, tycker mig känna igen Tony Hildingsson.

Foto: KMS

Utan de nio tappade minuterna på SS4 hade Johan Kristoffersson och Patrik Barth slutat minst trea med Polon. Nu blir paret tia men visade med sina avslutande sträcktider vilka vinnarskallar där fanns i den blå Polon. Två raka andra tider på SS9 och 10 gav också fyra bonuspoäng till Johan. Att åka ifrån många väldigt rutinerade finländare gör inte vem som helst men Johan och Patrik visade att detta inte alls var någon omöjlighet. Stort!

Med segern i Rovaniemi delar nu Asunmaa ledningen i WRC3 med fransmannen Yoann Rossel som vann i Monte, 28 poäng för de båda. Trea är Egon Kaur fem poäng mindre.

*

Stor tycker jag ändå att Lars Stugemo/Kalle Lexes insats kan klassas som med en slutlig 16:e plats i Printsports Skoda. I ett försök att uppmuntra duon skrev jag till Lars när han kallade sig ”C-föraren i gänget”.

– Som OS-Cubertain sa, det viktigaste är inte att vinna utan att kämpa väl och även C-förare behövs vår värld!

*

 

Privatåkaren Janne Touhino med Janpro Racings WRC-Fiesta kunde inte köra sista dagen av Arctic Rally Finland. I går kväll snubblade Janne så illa att han slog i axeln och fick föras till sjukhus. Här rättades den stukade axeln till men med stor smärta både fysisk och mental, fick den finske profilen inse att rallykörning var uteslutet. Då höll han tionde plats i WRC-gänget fem minuter före Sebastien Ogier 

*

 Arctic Rally Finland blev exakt det som alla vill att ett riktigt vinterrally ska vara, blå himmel, vit snö och vrålande rallybilar genom ett spektakulärt landskap. Att det blir svårt för Rally Sweden att upprepa detta kan som min kompis brukar säga, ”en schimpans räkna ut” med tanke på de senaste årens ”icke rallyväder”. I år var det dock mycket bättre vinter i Värmland/Dalarna men frågan är ändå om Glenn Olsson &Co nått ända upp till Arctic-klass vad gäller väder?

Foto: Hyundai Motorsport

På sociala medier har detta också tagits som intäkt för att Sveriges tid i WRC som arrangör är över och att det i fortsättningen blir Finland som sköter vinterbiten i Rally-VM. Men att FIA och promotorn ett år utan Covid-19, skulle ge samma land två VM-tävlingar är i min värld helt uteslutet. Därmed är Arctics största problem inte Rally Sweden utan Rally Finland. Det är finska bilsportförbundet AKK Sports som driver bägge tävlingarna och med tanke på den succé som helgens tävling blev kan kanske till och med, bör, trycket från FIA öka med en önskan att permanenta rallyt i Rovaniemi i WRC-kalendern. Men då troligen på bekostnad av ”Finlands GP”, alltså grustävlingen mitt i sommaren. Att AKK Sports är sugen på detta är nog ytterst tveksamt, inte bara för att tvingas bryta en 70-årig tradition (1951 vann Arvo Karlsson i en Austin Atlantic) utan än större är nog den ekonomiska biten. Om man skulle byta ut grus mot snö så torde förbundet tappa massor av betalande publik och utan stort stöd från en privat sponsor och kommunen så hade nog helgen blivit en förlust affär för förbundet. Ingen är nog så blåögd utan att man förstår att publiken blir större på en sommartävling mitt i Finland än på en tävling, där risken finns att minusgraderna pendlar mellan 20-30, dessutom nästan längst norrut i landet. Så det kan bli så att AKK Sports står inför ett svårt dilemma om FIA planerar för att Rovaniemi fortsätter i WRC medan nästgårds belägna Rally Estonia, tar över den finska platsen som sommarens grusrally. En inte helt enkel nöt att knäcka för AKK Sports ordförande Juhani Pakari och hans omgivning.

Foto:KMS

Vill återigen påminna att Rally Sweden har kvar ett år på sitt avtal och många hade vid det här laget nog hoppats på ett besked var tävlingen ska köras 2022. Ju längre ett sådant dröjer desto mer talar för en fortsättning i Torsby detta trots att FIA-höjdarna sagt att detta inte är något alternativ. Men det är nog bara för dom att gilla läget med bara elva månader kvar till rallystart. För mig är det troligen helt omöjligt att sätta ett helt nytt VM-rally på fötterna med så kort framförhållning. Jag vet att sträckor finns utanför Värmland likaså duktiga arrangörer med lika duktiga funktionärer, men vi snackar VM och inte DM eller ens SM vilket för mig är en gigantiskt skillnad. En sådan organisation bygger man inte på en kafferast utan man måste ha i åtanke att Rally Sweden har till och med ett år längre tradition än vad Rally Finland kan skryta med, 1950 vann Per-Fredrik Cederbaum med en BMW. Det vettigaste måste vara att hålla tummarna för en ny bra vinter 2022 och under tiden börja bygga nytt. Kanske med snösäkra Lima som nav…

*

Eftersom bilsport är den ”idrott” som jag har mest koll på så vet jag inte om det surras lika mycket av rykten som det för tillfället görs inom Svenska Bilsportförbundet. Finns inga gränser för fantasi, spekulationer, rykten och allra mest tråkigt, rent förtal vilket jag har tråkiga bevis för i min egen mejlkorg. Det gäller alltså att sålla mellan allt som skrivs på sociala medier som ”jag hörde, han sa, vi trodde” senaste ryktet är nu att det ordinarie Förbundsmötet (årsmöte) den 18 april skulle flyttas. Detta har tvingat SBF till att kraftig dementera på sbf.se. 

På förekommen anledning och ryktet som nu sprids på flera olika ställen och som tydligen flera tagit fasta på, att styrelsen tänker flytta årsmötet, stämmer inte. Vi i styrelsen vill meddela att så inte är fallet, det kommer att hållas som planerat antingen fysiskt eller digitalt, säger Roger Engström, tf Ordförande Svenska Bilsportförbundet.

*

Inget rykte utan ren sanning är att ASK Hedeland hoppas kunna flytta fram sin populära ”rallytest” på ”Dyrskuepladsen” från den 15 mars till den 27 mars. Som allt annat är det Covid-19 som bestämmer och så här långt har polisen gett tillstånd men ännu inte kommunen. När så görs beslutas också om det går att köra…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *