Oliver S. under norsk flagg, Adamo har mycket att fundera på inför WRC i Finland och taklägg i MIRA-Rallyt.

Det ville sig inte för Oliver Solberg och Dennis Giraudet som redan första dagen av ARA Rally Idaho fick tekniska problem. Subarun gav inte alls den effekt den borde och trots att Oliver kämpade på tappade han över 13 minuter på första sträckan. Fick löst problemet (trodde Oliver) på service vilket gav sträckseger på SS4 men sedan började #70 Subaru Impreza WRX STi återigen krångla nu med bränsleproblem. Till slut tvingades Oliver kasta in handduken och hoppas nu att felet hittats och åtgärdats för omstart i dag för de sex avslutande sträckorna. Leder gör en annan Subaru-förare Jeff Seehorn drygt 50 sekunder före nästa blå bil med David Higgins bakom ratten. 

Nu vet jag inte om Olivers problem kan skyllas på pappa Petter, men helt omöjligt är det inte.  Anledningen till mina tankar var den kupp han utsatte Oliver och mamma Pernilla för när han på eget bevåg satte en norsk flagga framför ”Solberg” på sidorutan. Pernilla höll i alla fall honom ansvarig för flaggbytet och oavsett vem, vad, hur så verkar det inte vara så lyckat för Oliver att köra under norsk flagg…

*

Har skrivit tidigare om att Hyundai-basen Andrea Adamo får allt mer gråa hår i takt med hur hans ”driver squad” agerar i WRC. Att välja rätt ”line up” för andra halvan av säsongen är ingen lätt uppgift för italienaren som har ett Märkes-VM att bekymra sig för. Ena stunden levereras det stabilt och prickfritt för att i nästa tävling få motsatt resultat och detta gäller i princip alla fyra Hyundai-förarna. Senast lyckades inte Thierry Neuville alls som Adamo hoppats vilket däremot både Dani Sordo och Andreas Mikkelsen gjorde. I Portugal blev inte heller sent inkastade Sebastien Loeb det lyckokast som Adamo trott, istället bröt fransmannen. 

Nu väntar extremt utslagsgivande Rally Finland och hur detta ska hanteras från Alzenau är högst oklart. Bara Thierry Neuville kan vara säker på att få köra de klassiska finska sträckorna. När så Dani Sordo i brittiska ”Motorsport” förklarat att han  inte alls längtar efter att få hoppa både högt och långt första helgen i augusti. Istället menar Sardinien-vinnaren att det skulle vara ganska skönt med semester och istället ladda upp inför årets sista renodlade asfaltrallyt i WRC, ADAC Rally Deutschland. Inte heller Loeb verkar överdrivet förtjust i att åka till Finland och i hans fall återstår bara en enda av des rallyna han har kontrakt för. Med tre segrar i ”Finlands GP”, senast 2012 har han dock bevisat att han mycket väl kan hantera ett ”high speed event”. Frågan är nu om han vill göra ett nytt försök till en fjärde seger eller istället väljer att hålla sig till den plan som tidigare presenterats. Då blir sista Hyundai-starten 2019 i Rally de Espana där Loeb har segern från 2018 med Citroên att försvara. 

Mycket pekar därför på att Andreas Mikkelsen (trea senast på Sardinien) står vid Neuvilles sida och som det sägs, ingen rök utan eld och då tänker jag på att Jari Huttunen kan bli den som får köra Hyundais tredje bil. Redan har han provat WRC-i20 genom att bli tvåa bak Takamoto Katsuta i ”RIIHIMÄKI RALLI”. Dessutom värmer han upp med Hyundais  R5-bil i ERC Rally Poland i slutet av veckan. Så i min värld är det nu alltför mycket Huttunen-rök utan att det dessutom ska finnas några lågor…

*

I samband med att jag sökte lite information om Rally Finland så noterade jag att det är väldigt få svenska vinnare i rallyt som kördes försa gången 1951. 1957 vann Eric Carlsson tävlingen med en Saab 93 och två år senare ny blågul vinnare i Gunnar Calbo, Volvo PV 544. Sedan dröjde ända till 1971 när Stig Blomquist/Arne Hertz tog den röda Saab V4:an till seger. Senast att VM-vinna på finsk mark blev så Mikael Ericsson och Claes Billstam som 20 år efter Blomquist triumf vann med den stora och lite udda Mitsubishi Galant . Efter detta noll svenskar i topp i grannlandets WRC-bidrag. 

I samband med detta och medger att det låter nästan osannolikt så trillade det faktiskt ut en bild från skrivbordslådan på samma Ericsson men vid ett betydligt tristare tillfälle. Tror att det är 1983, däremot att det är från Mira-Rallyt ute vid Rosersbergs Slott är hundraprocent säkert. Mikael var då en av de första som körde med framhjulsdrivna Audi 80 Coupé i rallyskogen vilket normalt sett gick väldigt bra. Men den här stekheta sommar söndagen gick det inte alls utan det blev ett rejält taklägg för bilhandlaren från Umeå. 

*

Idag blev det lite ”Motorbloggen light” kan väl vara skönt som lite omväxling..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *