Oliver S. nöjd med asfalttesterna, Westlund hyperintressant i Rom, ryss på taket, ”Dagens inställda” och Johan K. kör RallyX Nordic på riktiga hemmabanan!

Ingen av de drygt 40 anmälda i R5-klassen i den italienska ERC-premiären lär utan att se Oliver Solberg/Aaron Johnston i PA Racings VW Polo som lite av ”the car to beat”. Trots sin ringa ålder är värmlänningen redan ett fruktar namn i rallyvärlden och ingen lär bli förvånad om det blir en pallplats i asfaltdebuten. Efter två intensiva dagar med asfalttester känner sig Oliver beredd att ta upp rallyhandsken efter senaste starten i WRC Rally Mexico. Nu kör han alltså inte den Skoda som var färdmedel i Rally Sweden och inte heller sin egen (pappa Petters) R5 Polo utan en bil från det italienska teamet PA Racing.

Jag körde Bettega Memorial Rallysprint för dom för tre år sedan som 16 åring och det är verkligen kul att träffa gänget igen, menar Oliver.

Foto: PA Racing

Testerna har körts på Pirellidäck som så klart även Polon skoss med när det blir skarpt läge i helgen.

Väldigt nyttiga tester som hjälpte mig att förstå de olika gummiblandningarna och hur de fungerar, först när de är kalla och sedan hela vägen upp, förklarar han.

– Allt gick bra och vi hade en jättefin sträcka och allt gick exakt som vi önskade. Nu ska vi bara ta detta vidare till Rom och fortsätta att lära oss mer!

Rallyt startar officiellt på fredag med en så kallad ”Ceremonial start” och parad i Rom klockan 17.15 på fredag. Dessförinnan har shake down genomförts med första bil klockan 10.30. Lördagen består sedan av sex sträckor medan söndagen blir tuffaste dag med nio sträckor och målgång klockan17.15.

*

Foto.erc.com

Utan att på något sätt förringa Oliver Solberg och Dennis Rådström så är nog ändå Adam Westlunds comeback internationellt efter den svåra kraschen i ”Kolsvarundan” för oss det mest intressanta. Lite i det tysta har det jobbats för att få ihop en satsning i ERC3 Junior för Adam med nya kartläsaren David Arhusiander och den börjar nu helgen med Rally di Roma Capitale.  Då är det elva månader sedan den tuffa kraschen i SM-deltävlingen i Kolsva som gav Adam svåra nack och ryggskador vilket tvingades honom till en lång rehabilitering.

Jag var borta i fem månader och en dag innan jag körde bil igen, berättar Adam för erc.com

Nu är jag helt återställd och har inga smärtor. Minns inget av kraschen så minnet av den är inget problem men när det går riktigt, riktigt fort tänker jag till mer än en gång innan jag går in i kurvor!

Senast Adam körde utanför Sverige var i Polen, några veckor före Kolsva. Han är därför osäker på hur han står sig tempomässigt mot konkurrenterna, men tror han behöver bli snabbare.

Det kommer med mer erfarenhet och detta är faktiskt bara fjärde tävlingen med Ford Fiestan och där alla har varit på snö, konstaterar Adam.

Två år sedan Adam körde på asfalt som är underlaget i ERC-premiären och därför väljer han att ligga lågt med sina förhoppningar.

Några sträckor kommer att gå bra och några sämre, allt handlar om att få erfarenhet, menar Adam.

Foto.erc.com

Som lite ”coach” har han snackat med betydligt mer erfarne Fredrik Åhlin som rekommenderade honom att köra i Rom. Ett råd Adam alltså följde och nu är han förväntansfull inför helgen.

Jag gillar ERC, det har bra mediabevakning och även allt annat är mycket bra!

Tidigare har Tom Kristenssons nuvarande co-driver Joakim Sjöberg åkt mycket med Adam. Nu sätter sig Arhusiander i den stolen och hans erfarenheter från åren med Elias Lundberg i både Opel Adam Cup och i Opel Motorsports R2-Adam lär blir värdefulla.  

Foto: M-Sport Poland

I klassen har Adam och David 17 konkurrenterna och där då Dennis Rådström och Johan Johansson är en av dessa. Dessutom är de sistnämnda lite av favoriter med all sin erfarenhet av Junior-WRC i ryggen.

*

Med lite flyt så hänger alla trea svenskar med hela vägen till nya ERC-finalen för juniorerna som påannonserades  idag. Precis som i fjol blir det Rally Hungary som blir final för både Junior ERC1/3. Därmed blir det precis som tänkt från början fem deltävlingar, tre på asfalt och två på grus för juniorerna. För övriga i ERC blir det ytterligare en tävling efter Ungern och de  avslutar hela serien med Rally Islas Canarias 26-28 november. Till Ungern och Nyíregyháza kommer juniorerna nu den 6-8 november och här förväntas man kunna erbjuda olika underlag allt från dålig öststatsasfalt till besök på rallycrossbanan Rabócsring för att inte tala om den spektakulära passagen genom gatorna i Nyíregyháza.

*

Medan alla tre svenskarna rapporterat om lyckade tester inför tävlingen så var inte alla lika glada. Ryssen Dmitry Feofanov lyckades rulla sin RC2 Mitsubishi i runt 140km/t på den officiell teststräckan i går. Nu har Prospeed mekanikerna fullt jobb att få ordning på skrotet inför fredagens start.

Foto. erc Radio

Jag testade asfaltrally för första gången för tre veckor sedan och gillade känslan. Trodde inte det skulle vara så kul efter alla man tidigare rallyn på grus, menade Dmitry innan rullningen.

Vi har alla olika uppfattning om vad som är kul och frågan är om han säger samma sak i dag?

*

Över till den lika trista men som i dagens Coronatider  vanliga rubriken ”Dagens inställda”. Nu är det SMK Örebro som meddelar att deras klassiska ”Rikspokalen” i oktober ställer in. Ett helt väntat beslut då redan för en månad sedan polisen i Örebro gjorde klart att man till skillnad från vissa andra polisdistrikt inte tänkte acceptera några som helst avvikelser från FHM:s uppsatta ”50-gräns”. 

Tävlingsledningen har idag enhälligt beslutat att flytta årets tävling till 2021. Detta är egentligen inte ett svårt beslut att fatta, med tanke på och omtanke om både tävlande, funktionärer och publik, konstaterar SMK Örebro.

Vi har i det längsta hoppats på en lättnad i COVID-19-eländet, men tyvärr ser vi ingen ljusning inom den närmaste framtiden för att med gott samvete försöka genomföra en tävling.

Ny tävlingsdatum för Rikspokalen blir den 2 oktober 2021.

*

Johan Kristoffersson fick blodad tand efter triumfen i premiären på Höljesbanan för RallyX Nordic och är nu även anmäld till deltävling två. Nu blir det verkligen på hemmabana för Johan då denna körs i ArvikaWestombanan.

Arvika är min hemmabana bara en halv mil från min ytterdörr och även den bana som jag körde på allra första gången, förklarar Johan.

Foto: Qba Nitka

Under pandemin har Johan och Volkswagen Dealer Team BAUHAUS även kört en del tester på banan med den ”gamla” VW Polo RX Supercar han använde i Höljes.

Banan innebär alltid ”close racing” och jokern i slutet kan ge intressanta målgångar, menar 31-åringen

Förhoppningsvis kan vi fortsätta där vi slutade i Höljes!

Även här blir det publikfritt men tävlingen kommer att livestreamas på samma sätt som i Höljes.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *