Oliver S.laddar för 2020, Bottas till Rovaniemi, Henrik och Ida i Volvo Euro Cup, pengaregn över Aarhus, R4:a får nystart och Opel i fokus!

Foto: Tommy Svensson

Att satsa en slant på att Oliver Solberg kommer till start i Rally Sweden 2020 är inget som kommer att göra ”bettaren” förmögen. Större chans till detta är nog om man satsar på att Oliver inte kör på hemmaplan om två månader. Värmlands Folkblad har gjort en intervju med honom där han berättar att planen är att köra så många rallyn som möjligt med premiär redan i Rally Monte Carlo.  Men avslöjar Oliver för VF, det kan bli starter även i WRC2 Pro som till nästa år är omdöpt till WRC2 men för vilken fabrikant är oklart. Hemma i garaget står R5 Polon som han kommer att köra i ”Monte” men om det bara blir denna som kommer att köras framöver eller om det blir start även i någon annan R5:a framgår inte helt tydligt. Den 20 december planerar Oliver att  lyfta på täcket och visa vad som döljer sig inför nästa år. Blir även förvånad om där inte gömmer sig lite Subaru-åkande i USA precis som det gjort under 2019.

*

F1-åkaren Valteri Bottas har fått blodad tand för detta med rally och efter segern i helgens ”jätte-RS” Rallycircuit Cote d´Azur ”blöder tanden” ännu mer. I dag berättar han nu att det blir ny start i Arctic Lappland Rally där han i år gjorde debut med en Fiesta WRC. Femte platsen totalt vill nu Mercedes-föraren och tvåan i årets Formel-1 VM med smeknamnet ” Valle” nu förbättra. Däremot avslöjar han inte om det blir med en Fiesta eller Citroën starten i Rovaniemi kommer att köras. Kanske rentav Toyota då ”Valle” uppges ha goda kontakter med gänget i Puuppola 

*

Foto: Tommy Svensson

Inget tvivel utan att skånske VOC-kämpen Ted Malm är på god väg att lyckas med att väcka nytt liv med VOC-tävlande internationellt med Volvo Euro Cup. Trots att Ted drabbats av tuff cancer jobbar han med fru Katarinas hjälp enträget vidare med att få allt på plats till premiären i Holland, ”Zuiderseerally” i mitten av mars. Bortemot 30 ekipage har så här långt anmält intresse för att köra de sex deltävlingarna, många både snabba och välkända namn från SverigeSerien. 

Foto: Tommy Svensson

Idag anslöt definitivt en av de snabbaste och dessutom med stor rutin från VOC-åkande utomlands, SMK Hörbys äkta par Henrik och Ida Levin. Cirka 40 utlandsstarter har Henrik i ryggen och den senaste i år i just Zuiderseerally. I hans cv finns även två segrar i Nordic West Euro Cup och att tävla utomlands är något som Hörby-föraren gillar.

Jag gillar allt kring start utanför Sveriges gränser och att få träffa alla härliga människor i de olika organisationerna, konstaterar Henrik.

*

Två miljoner danska kronor fick Classic Race Aarhus som en donation från ”Salling Fondene” vilket självklart gläder Poul Dalsgaard, direktör för Classic Race Aarhus.

Foto: Classic Race Aarhus

Donationen är en axelklapp för vårt event och inte minst till det arbete som våra 1000 funktionärer gör år efter år för att skapa en fest för både ”århusianere” och gäster från både in och utland.

Tävlingen där överskottet är en del av ett projekt för att öka barns säkerhet i trafiken firar till nästa år 10 år. Donationen kommer att bli en viktig del av firandet den 15-17 maj men även Mindeparken i direkt anslutning till ”banan” kommer att uppgraderas. 

Grunden är ändå fortsatt klassisk motorsport med fantastiskt vackra bilar men vi vill samtidigt utveckla det hela till en stor ”byfest”, förklarar Dalsgaard. 

*

Foto: Henrik Åkeson

FIA:s R4-klass har inte fått något större genomslag i den här delen av världen. Bilarna  i dag byggs av spanska Oreca med vallfri kaross och där under, drivlina oftast från Mitsubishi  om jag är helt rätt på det. I Sverige finns vad jag vet ingen R4-bil däremot finns det i DanmarkSuzuki Danmarks teamchef Anders Lysen under andra halvan året kört en 4WD-Swift från Oreca. Priset för en R4-bil är lägre än en R5:a men ändå har inte klassen lyft riktigt som både FIA och Oreca hoppades. Nu planeras det därför att göra om reglementet så att det blir fritt fram för andra att bygga ”R4:a” och till säsongen 2021 hoppas man allt ska vara fix färdigt för ”GruppH 4WD”.

*

När nu tidningen Klassiker avverkat slätstrukna bilmärken som Volvo och Saab med specialnummer är det nu äntligen dags för ”das echte ding”, Opel. Ett specialalbum med tonvikt på 70-talets produkter från Rüsselsheim. Man puffar för Opel-numret med både en härlig reklamfilm där starten på denna helt riktigt börjar med Opel Kadett A och slutar med E-modellen. Men det finns även möjlighet att gnugga Opel-knölarna med ett speciellt quiz eller frågesport som vi födda på 50-talet föredrar att kalla det. Elva frågor och där jag testade med sju rätt som resultat. Till mitt försvar anför jag att vem som tillverkat cabriolet-versioner av Opel och annat långt ifrån rallyvärlden, är inget som fastnat på min hårddisk…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

I

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *