Oliver S. återigen med Giraudet vid sin sida, Sami ny ”Flying finn”, i Estland möts nya Skoda och Fiestan för första gången, Camilli gillade ”Silver-Kadetten” och älgjakten satte stopp för final!
I helgen är det ny deltävling i ARA eller Amerikanska Rallymästerskapet och där finns även Oliver Solberg för att ta sig an ”Rally Idaho”. Med sig i Subaru Motorsport USA:s Subaru Impreza WRX STI har ha återigen legendariske WRC-kartisen Denis Giraudet. Precis som till förra deltävlingen där Oliver körde och vann, Olympus Rally är där något hos Olivers vanlige bisittare Aaron Johnston som inte riktigt passerar de amerikanska myndigheternas nålsöga och han tilläts inte heller nu komma in i landet.
Inför tävlingen i Idaho ligger Oliver på andra plats i ARA-tabellen på 38 poäng mot 48 för ledaren Piotr Fetela. Då ska man veta att Fetela har poäng i tre tävlingar medan Oliver bara har kört två tidigare rally i USA. Trea är Subaru-kompisen David Higgins med åtta poäng färre. Tråkigt nog finns inte fjolårsvinnaren av Rally Idaho, Patrik Sandells namn med i ”Entry List” till 2019 års upplaga.
22 mil ”gravelroads” väntar på Oliver och dessutom sträckdelar på det för mig okända underlaget, ”komprimerad granit”.
*
I dag presenterade SBF:s finska motsvarighet som även har en lite mer ”kommersiell gren” AKK Sport sårets ”Flying Finn Future Star”. Det blev 17-årige Ford-åkaren Sami Pajari som juryn föll för och som kommer att få en plats i Junior-WRC redan till Rally Finland. Nu trodde jag att man måste var 18-år fyllda för att få köra i WRC och inte förrän den 1 december landar körkortet i Samis plånbok.
Det ambitiösa talangprojektet sjösattes av AKK 2014 och där Sardinien-tvåan Teemu Suninen var förste stipendiaten. 2015 utsågs Jari Huttunen till ”Flygande Finsk Frmatidsstjärna”, året efter var det Jusso Nordgrens tur. Finske VM-åkaren Sebastian Lindholms son Emil Lindholm fick ta emot utmärkelsen 2017 och i fjol var det Henri Hokkala som kvartetten Jusso Pykälistö, Miko Markkula, Jani Backman och Tina Lehmonen fastnade för.
*
Mer finskt och då med Eerik Pietarinen i huvudrollen som kommer att försöka försvara R5-segern i 2018 Shell Helix Rally Estonia. Inte med vilken bil som helst utan Eerik ska köra senaste versionen av Skoda Fabia R5 med tilläget Evo. Spännande blir det för Eerik och Skoda Motorsport då det i andra ringhörnan står en likaledes ny Ford Fiesta R5 i händerna på Teemu Suninen. Rallyvärlden ser med spänning framemot vem som blir ”The new sheriff in town” efter helgen 12-14 juli? Eller är det ändå Polo R5 som är vassast nu sedan eldproblemen verkar lösta….
*
Om jag är rätt på det så blir Eric Camilli först ut med nya Ford Fiesta R5 och detta som ”VIP-åkare” i Ypres Rally. Precis som när Eric körde i WRC är det under M-Sport Ford World Rally Team som han är anmäld. Samtidgt med detta florerar nu massor av videos på Eric när han någonstans i Frankrike testar med Citroën C3 WRC. Nu finns det källor i Citroëns hemland som hävdar att det är tester inför kommande WRC Rally Deutschland och vad som då är syftet är lite oklart. Camilli är onekligen en rutinerade testpilot och var i högsta grad delaktig i utvecklingen av Volkswagen Polo GTI R5 som han även körde i hop med Petter Solberg vid debuten i Spanien 2018. Men Citroën förfogar samtidigt över WRC:s kanske mest erfarnare ”testförare” Sebastien Ogier, så varför ta in Camilli för att köra lite ”Cittra” så här inför midsommarhelgen?
Ingen hemlighet att Eric som matchas fram av franska bilsportförbundet, fortfarande när drömmen att göra comeback i WRC . Hos M-Sport är årets comeback-dörr tämligen väl förseglad, så för att Malcom Wilson ska låsa upp krävs en del euro.. Däremot har Pierre Budar behov av en bra sidekick till Sebastien Ogier för att ha åtminstone lite kontakt med Hyundai och Toyota i ”Märkes VM”. Så här långt har inte heller Esapekka Lappi imponerat med fyra ”nollor” och en nionde plats i tabellen. Känner som att isen knakar lite och veckans tester kan innebära att Lappi ligger lite risigt till så till Tyskland kan Camilli sitta i en Citroén. Med detta lär Lappis insats på hemmaplan i Rally Finland bli nyckeln till framtiden. Kan tänka mig att Budar resonerar så här, går det bra på hemmaplan så OK låt Espaekka fortsätta och om inte…
*
Kan även tillägga att Camilli är oerhört sympatisk vilket jag märkte när han och jag träffades i Volkswagens servicetält vid Polo-premiären. Efter lite av det vanliga, ”hur går bilen” o.s.v frågade Eric mig i en paus om jag hade någon erfarenhet av rally som tävlande? Blygsam som jag är av naturen så berättade jag lite löst om Saab på 70-talet och gled så över på Opel och ”Silver-Kadetten”. I ett anfall av fartblindhet plockade jag även fram mobilen och visade där en bild från MSR med mig, Roland B. och Kadetten ”with good pace”. Eric tittade på bilden och sa utan minsta lilla ironi, något jag till skillnad från mina så kallade kamrater alltid får ta del av.
– Looks good, and that is a beautiful rallycar!
Är det så konstigt att jag gillar Eric?
*
I går redovisade jag för de reviderade reglerna i Sydsvenska Rallycupen och där fortfarande en tävling får räknas bort i slutresultatet trots av antalet tävlingar blivit färre. Något som fått några att regera och ställer sig helt oförstående till nya reglerna. Dessutom noterade jag att SSRC-finalen den 26 oktober inte kommer att köras i regi av Kristianstads MK. Orsaken till detta har inte avslöjats men i går fick jag besked.
– Älgjakt i regionerna där Kristianstads MK har sträckor!
Nu är frågan var finalen hamnar istället?
*
Med detta håller jag med skrivandet, trots allt är det dagen före midsommarafton…