Oliver mot ERC-medalj i Fafe, ingen Rådström i Portugal, Røkland kör R5-Fiesta, debatten ”hinder inner” fortsätter, ”Kvicken” fick ge upp, äntligen lossnade det för Nässjö-Axelsson, SM-femman van i Katrineholm och inget ”SM-kulta” till Lindholm!

Nästa helg är det deltävling tre i ERC med i detta sammanhang helt nya Rally Fafe Montelongo. Rallyt på det portugisiska fastlandet tog över EM-statusen när Azorerna backade ur men som tack fick man årets minsta startfält, bara 38 bilar. Inte bara detta som sticker ut, även att mer än halva startfält är R5-Bilar eller som det numera heter ”Rally2-cars”. På plats i Fafe är så klart ledaren Alexey Lukyanuk med en Citroën från Sainteloc Racing och som huvudmotståndare utnämns Oliver Solberg. Med fyra tävlingar kvar i serien är den nya asfalttävlingen viktig för Oliver och Aaron Johnston som den här gången kör den ”familjeägda” R5 Polon.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Det är milt sagt speciellt att resa till Fafe för att köra asfaltrally där det positiva är att vi kommer att köra ett helt nytt rally med nya specialsträckor, menar 19-åringen.

Eftersom ingen har kört här tidigare har ingen heller någon fördel så det kommer att göra kampen om EM-titeln jämnare för alla!

Även om grus är Olivers favoritunderlag så känns nu inte asfalt lika skakigt efter  tredjeplatsen i Rally Roma di Capitale och i helgen hoppas han på en enklare resa än i somras.

Nu har jag åtminstone lite erfarenhet av hur bilen beter sig på asfalt, men jag måste ha tålamod och acceptera att jag fortfarande är tidigt i en inlärningsprocess.

Efter Portugal återstår det tre tävlingar, Rally Hungary (Ungern), Rally Islas Canarias (Gran Canaria, Spanien) och Spa Rally (Belgien). Alla är asfaltsrallyn vilket gör årets serie mer än lite udda, då det normalt sett är jämnt fördelat mellan grus och asfalt. I år är det enbart Rallyt Liepaja som Oliver vann som körts på grus.

Foto: Orsak Rallysport

I ERC 3 Juniors saknas värmlänningen Dennis Rådström som håller andra platsen i klassen bakom estländaren Ken Torn. Har hört rykten att Dennis redan lagt ERC-säsongen på hyllan och bedömt att de 34 poängen upp till Torn, skulle bli alltför svåra att köra in. 

*

En som tävlat tämligen flitigt i ERC är norrmannen Steve Røkland men som aldrig lyckades få till något EM-guld. Bättre gick det på hemmaplan och redan före finalen är ”gullet” säkrat. Till kommande ”Aurskog-Høland Rally” har Steve därför bytt ut sin R2-Peugeot mot en Ford Fiesta R5. Tufft motstånd för Steve av främst Anders Grøndal som återigen kör Skoda och Frank Tore Larsen, Fiesta. Totalt 67 ekipage är anmälda till den på grund av Covid-19 och älgjakten kraftigt kortade tävlingen. Bara fem mil SS fördelat på tio sträckor där merparten är grus men en tredjedel består av asfalt. Arrangören har även begränsat antalet personer per bil och förutom förare/kartläsare tilltås endast en mekaniker. Totalt får 200 personer befinna sig på serviceplatsen och räknar man tre gånger 67 blir detta 201, vem blir det som får köra utan servicepersonal…

*

Debatten om ”hinder inner” fick nytt liv efter Mats Jonssons både unika och trista krasch i Rally Bilmetro. Många har haft synpunkter på händelsen och trots att det av ögonvittnen sagts att ”cementblocket” inte var orsaken, hävdas ändå att så var fallet. Åsikterna om hinder eller ej blossade därför åter upp och där många hävdar att dessa borde förbjudas på grund av säkerhetskäl. En åsikt jag gärna delar, men först den dag alla rallyåkare gemensamt bestämmer sig för att inte gena i kurvorna. Fram till dess är det nog att enbart ”gilla läget” då väghållare på många ställen annars tänder rött ljus när klubbarna kommer och vill låna vägar. Sedan kan man så klart diskutera vilket som är bäst, målade lecablock med snöpinne, rundbalar, ”sergeanter” eller andra kreativa lösning för att stoppa dikeskörningar. En som funderat en del på problemet är Pierre Skytt med mångårig erfarenhet från rallyskogen och som tycker så här: Vill bara kommentera detta med lecablock på, eller vid sidan av vägen. För ett par veckor sedan gick EMK-Kannan av stapeln med allt vad det innebär så hade man fått ihop en fin tävling som tack och lov var publikfri. Hade det stått folk på insidan av denna vänstersväng kunde någon blivit träffad av just ett sådant lecablock. Jag och en kollega ställde oss där men noterade detta lecablock och flyttade oss ca  30 meter längre bort då vår analys var, att dessa block skulle kunna bli projektiler i luften om någon träffade dom. Blocken var placerade precis i kanten i gräset målad med blå färg. I regn och gråväder kanske dom inte noterades av ekipagen.

Foto: Pierre Skytt

Ett ekipage kommer med vänster framhjul precis i kanten av vägen och prickar detta block som skjuter iväg beståndsdelarna i luften, vilket vi befarade innan. Tyvärr blev det en trasig bärarm, på bilen som gjorde att ekipaget åkte av vägen ganska rejält och otäckt. Tack och lov inga personskador. 

Foto: Pierre Skytt

Har haft kontakt med flera förare efter både EMK-Kannan och Sandviken som tycker att dessa lecablock är farliga om de blir påkörda, och kan bli livsfarliga när publiken hittar tillbaka ut i skogen. Det kanske är bättre med halmbalar, som syns bättre och man som tävlande har lite större chans att se och planera rundning av dessa. När farten är så pass hög att man valt spår och inte har möjlighet att ändra riktning mitt i sväng kan ett sent upptäckt lecablock vara farligt för såväl tävlande som publik. Hade vi inte varit vakna för detta hade vi med all säkerhet blivit träffade.”.

Debatten lär rulla vidare…

*

Efter fem körda sträckor av ”INA Delta Rally” med Zagreb som centra tog det roliga slut för Jeanette Kvick med sin österrikiska förare Alfred Kramer Jun. Redan på fredagen började där komma oljud bak i parets i all hast inhyrda Mitsubishi EVO9. I dag kom man bara en sträcka innan differentialen bak gav upp och då höll paret en total nionde plats i deltävlingen för det Kroatiska Mästerskapet. Dessförinnan under fredagen  hade det varit mycket strul, bland annat  på grund av problematiska däckval då det bitvis regnade kraftigt. Men dagens första sträcka flöt ändå på bra för ”Alfi” och ”Kvicken”.

Den drygt två mil långa sträckan var fantastisk och trots blöt väg, löv och lösgrus i svängarna kom i mål med en sjätte tid och då hann vi även med att snurra i en kurva, berättar Kvick.

Foto: team Kramer

Men på väg ut ur TK:n började bilen bli alltmer högljudd och man beslöt sig för att parkera för att inte riskera dyra reperationer.

Trist och det betyder också att vår ledning i mästerskapet försvann, förklarar hon lätt uppgiven när Team Kramer efteråt dränker besvikelsen.

*

Nässjös Johan Axelsson har inte haft turen på sin sida i år med den vassa BMW M3:an, men i Grännas korta ”Polkatrofén” lossnade det. Tre raka sträcksegrar i par med Andreas Hardebrink innebar seger med knappt fem sekunder till SM-meriterade Victor Karlsson/Thomas Gustavsson, Vimmerby. På tredje plats hittas David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson, Volvo 940. Bara en dryg sekund efter hamnar bästa B-förare, Höglandets Daniel Karlsson/Rickard Adelind. Snabbast i Appendix K var inte alls oväntat Morgan Olsson/Björn Jacobsson, Vimmerby. Deras Volvo 240 rullade även in som tia totalt. På näst bästa placering i ”gammelbilsklassen” blev det Opel genom Urban Farbäck/Annika Engkvist, SMK Eksjö.  För en imponerande körning svarade snabbaste C-förarparet Melvin och Joakim Bengtsson. Med sin Ford Fiesta ST blev man bäst i C men även 15:e totalt. 

*

I Katrineholm kördes ”Rally Gimmersta” med en sträcka två gånger. SM-femman Per Göthberg/Stefan Ahl var mest åksugna i den blå R5-Fiestan och hade stor marginal till tvåan Johan Rudengren/Christer Johansson med Skoda R5. Bäst med bara drivning på två hjul var Tomas ”Lången ” Pettersson, den här gången med EM-rutinerade Ingrid Johnsen i BMW:n. Tvåan Fredrik Eriksson/Daniel Mörn hade runt åtta sekunder fram. Någon sekund ytterligare skilde sedan till trean och nykorade SM-medaljören Joakim Ellner Landberg/Fanny Jakobsson. En marginal som tynger över till Joakims fördel, en R2-Peugeot borde ju vara mycket långsammare än Grupp H-värstingar, eller? Måste även lyfta fram C-förarduon Rasmus och Linus Pettersson från Flen. Klasseger och tia totalt och dessutom långt före bästa B-förare. 

*

Det blev inget guld i Finska Mästerskapet (SM) för Emil Lindholm som fram till sträcka sju ändå hade kontroll på läget från sin andra plats i” SM POHJANMAA RALLI”. Före sig hade han den regerande mästaren Teemu Asunmaa men att bli tvåa skulle räcka för Emils första ”SM-kulta”. En ”sten inner” på sträcka sju flippade dock bort både guld och Skodan berättar Emil.

Foto: privat

En stor sten i ett vägbyte blev vårt öde oc den kastade bilen av vägen. Jag kunde inte göra ett enda dugg!

Nu kunde Asunmaa nästan defilera mål och säkra sitt andra raka mästerskap och tvåan Mikko Heikkilä var runt 40 sekunder efter. Som ett genrep inför Junior-WRC körde Tom Kristensson-utmanaren Sami Pajari hem segern i ”R2-klassen” med en ny Fiesta Rally4. Detta innebar även silver till Pajari då han missade en deltävling på grund av Rally Estonia.

*

Ingen Motorbloggen i morgon söndag heller och den här gången är det den årliga träffen med kusinerna som är orsak. Håll ut…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *