Oliver längtar nog till 10 november, Hyundai ska vinna WRC 2026, Gryazin pekas ut som ny hos Lancia och EM för Historiska-bilar till Sverige…
Antar att Oliver Solberg väntar likt ett litet barn på jultomten den 24 december, fast hans fall är det 10 november som kan bli julafton. Dagen efter målgång i ”Rally Japan” ryktas det att Toyota Gazoo Racing ska presentera vilka som ska köra deras Yaris GR Rally1 i WRC och där Oliver är en het, kanske hetast kandidat. Till Rallyjournal säger han kort.

– Vi får se vad som händer. Jag hoppas få någon möjlighet var den än är, att nästa år ha en full plats någonstans, det är drömmen!
WRC2-vinnaren förklarar också att han hoppas kunna stanna hos Toyota och handen på hjärtat, var skulle han annars hamna. Såren efter åren hos Hyundai är säkerligen inte läkta och att byta till ”B-laget” alltså M-Sport, är säkert inget han önskar. Då är nog ännu ett år i WRC2 mer lockande för att bygga på erfarenhetsbanken.
*
Självförtroendet är där inget fel på hos Hyundais nya ”kvast” Andrew Wheatley som hos DirtFish så kaxigt förklarar.
–Vi ska vinna mästerskapet 2026, och det är vad vi måste arbeta mot.

Inte lite kaxigt då Hyundai inte vunnit mästerskapet för tillverkare sedan 2020 och på förarsidan sticker Thierry Neuville ut med seger 2024. Annars är det Toyota som är den ”stora elefanten” i WRC och i år har TGR-förare vunnit elva av 12 körda rallyn. Ott Tänak har 50 poäng upp till VM-ledning och med totalt 70 kvar att köra om ser det inte så ljust ut för honom. Helt naturligt kikar nu de ”ljusblå” framemot 2026 även om man inte helt gett upp det här året.
– Vi åker till Japan för att vinna, slår Wheatley fast.
Kaxigt var det, och kanske precis det som behövs i Alzenau i tider när det mesta gått/går i baklås. Med bara drygt två månader kvar till ”Rallye Monte Carlo” har Hyundai precis som Toyota och M-Sport lite kniven på strupen för att hitta lösningar på de nya reglerna. Ett bakslag för Hyundai var onekligen att EVO1-versionen inte leverade lika bra som föregångare och speciellt på asfalt blev detta märkbart. Därför förväntas Tänak precis som i ”CER”, att i Japan köra med den äldre mer beprövade versionen av i20 N Rally1.
*
Den 18 november kommer Stellantis Motorsport att avslöja vilka tre förare för så verkar det bli, som får förtroendet när Lancia gör comeback i WRC. I italienska ”AutoRaces” är man tämligen övertygade om att det blir en med tanke på hemvist, spretig trio. Yohan Rossel kommer från Frankrike, Nikolay Gryazin, Ryssland (bulgarisk licens) och så med för Lancia mer naturligt, italienaren Andrea Mabellini.

Utseendet på Lancia Ypsilon Rally 2 Integrale HF är också hemligt. Men med tanke på hur man valt att återkoppla till flydda tider gissar jag på det blir något retrolikande den ”Martini -strajpning” som för alltid förknippas med Lancia. På bilden är det ”testförarna” Andreas Crugnola och legenden Miki Biasion som poserar vid nya ”L’assassino della Toyota/Skoda”…
*
Via min källa nära FIA i Paris har jag tidigare fått lite information om att ”FIA Historic Rally Championship” kommer att förändras till nästa år. Enligt dom själva blir det ”en ny era med tre olika mästerskap och uppfräschade regler”. Än är inga detaljer redovisade men från Paris utlovas ”ännu mer rally med rättvisare och mer balanserade förhållanden i klasserna”.

Härifrån har även sipprat ut att det blir debut för Sverige som värdland för en deltävling i mästerskapet. Enligt mina uppgifter är det Östergötland och ”East Sweden Rally” som svarar för premiären sista helgen i augusti (27-28/8), alltså knappt två månader efter Midnattssolsrallyt.
*

För detta alltså EM för historiska bilar, krävs funktionärer, massor av funktionärer vilket fortsatt är en bristvara i vågar jag påstå alla klubbar. Blev därför glad när ja noterade att nya SBF-ordförande Jessica Bjurström i sin krönika förklarade, ”ingen tävling utan de aktiva möjliggörarna – våra funktionärer, alla som står ute i väder och vind för att sporten ska fungera. Ni är hjärtat i Svensk Bilsport, och det är med rätta ni hyllas i oktober månad, som tillägnas er.”. Nu återstår visserligen två dagar av månaden men själv har jag inte märkt av någon mer handfast hyllning än orden i krönikan…