Oliver kör Toyota Rally 1 i ”Delfi Rally Estonia”, Ogier är övertalad, Hallberg tar nya tag i Rom, kanadensarna hyllar ”The Carlbergs”, Sprint/After Rally väntar i Millebygden, Neuville skyller på däcken, Skilling 500-toppen hyllades på hemmaplan och Kristofferson menar att el-comebacken i Höljes är inspirerande…

Oliver Solberg var anmäld till fredagens ”Rally Magic” i Höljes men fick lämna återbud då Toyota Gazzo Racing ville träffa honom i Jyväskylä. Ärendet var enkelt vill du köra Toyota Yaris GR Rally1 i ”WRC Delfi Rally Estonia”?

En dröm som blev verklighet och Toyota Yaris GR Rally1 i Estland låter helt otroligt, förklarar en omtumlad Oliver. 

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Han berättar också hur tacksam han är mot Toyota över den här chansen men tackar även Printsport som sköter hans WRC2-Yaris. FIA ruckade även lite på sitt regelverk och godkände svenskens ”efteranmälan” trots att anmälningslistan redan blivit officiell.

Stort tack FIA för att ni hjälpte till och gjorde min anmälan möjlig, menar Oliver.

Att Oliver och Elliot Edmondsons säsong i WRC2 varit extremt lyckad har med stor sannolikhet gjort hans Rally1-comeback möjlig snabbare än väntat. Senast det begav sig var med Hyundai i ”WRC Rally New Zealand” 2022 vilket slutade med en femte plats. Oliver bekräftar.

Vi har försökt vara både snabba och stabila vilket också fungerat. Fina resultat där vi till och med ibland varit snabbare än Rally1-bilar har definitivt hjälpt oss till detta.

Nu väntar tester med Yarisen inför starten den 17 juli som för värmlänningens del föregåtts av många in-car filmer med ”värstingen”. Men detta gör inte testerna mindre viktiga.

Dessa blir väldigt viktiga för att lära mig hur bilen uppför sig. Även om jag i WRC2 kör en Yaris är där stor skillnad mot bilen för Estland, bland annat är aerodynamiken annorlunda och det kommer att ta lite tid att lära sig att få upp farten…

Målet med testerna är även att känna sig komfortabel med bilen medan det i rallyt är annat som ska uppnås.

Att komma i mål med ett leende men så klart vore det trevlig med någon bra sträcktid. Prioriteten är dock att få erfarenhet och mil i en Rally1-bil!

Just Estland är välbekant för Oliver där han även vunnit med Rally2-bilar. Han konstaterar dock att det är knappt om tid till rallystarten och det är mycket han ska hinna lära sig innan han och Elliot med #20 rullar av startrampen i Tartu den 17 juli.

*

Ott Tänak är konstigt nog ensam om att ”testa” på hemmaplan inför Estlands WRC-bidrag och detta görs i ”Lõuna-Eesti Ralli”. I klassen får han högst mänskligt motstånd i Hyundai i20 N Rally1 då de två övriga i klassen kör med kamouflerade Mitsubishis där skalet är Ford Fiesta respektive Škoda Fabia. Enligt uppgift ska även talangfulle värmlänningen Arvid Carlsson köra i helgen. Han saknas dock i den startlista som jag ser men om den är fel och han kör, så är det med Peugeot 208 Rally4 och med David Arhusiander vid sin sida.

*

Krävdes nog ingen större övertalning från Juha Kankkunen innan Sebastien Ogiers anmälan till ”NESTE Rally Finland” var ett faktum. Det som från början var snudd på omöjligt, att Ogier skulle ta chansen försvara fjolårssegern blev nu till teamets stora glädje verklighet. 

Foto: Toyota Gazzoo Racing

Min sommar kommer faktiskt inte att bli så ledig som jag  planerat och jag har länge tänkt att det skulle vara trevligt att göra Rally Finland igen, förklarar Ogier och lägger till.

Trevligt eftersom förra året uppenbarligen var ett fantastiskt rally för mig med min andra seger…

*

I helgen med start på fredagkväll (20.00) är det ”ERC Rally di Roma Capitale” som förutom EM även välkomnar deltagare i Italienska Mästerskapet. En sådan är GK Doors nykorade SM-silvermedaljörer Patrik Hallberg/John Stigh då med Polo R5 medan det i Rom är Peugeot 208 Rally4 som gäller. 

Hittills har det blivit en seger och en tredje plats i Rally4-klassen på de tre tävlingarna vilket innebär att man är med i toppstriden mästerskapet. 

Teamet ser fram emot att återigen få mäta sig med några av de bästa förarna i Europa och Italien och bygga vidare på det fina momentum vi haft under säsongen, berättar temachef ”Chribbe” Hedlund.

Delar av teamet åker ner även till denna tävling för att stötta Patrik och John. Det ser även ut som att vi kan lämna långkalsongerna hemma då väderprognosen ser stark ut med runt 40 grader…

En enorm skillnad på vilka bilar det tävlas med gentemot Sverige. I Rom är 40 bilar av de totalt 103 anmälda av olika Rally4-märken och nya Lancia Ypsilon Rally4 HF har redan vuxit så att nästan halva startfältet kör bil tillverkad i Italien. En starkt bidragande orsak till detta är ”Trofeo Lancia” som gett nya bilen extra skjuts. I Rally4-klassen kör även ERC-ledande Calle Carlberg/Jørgen Eriksen med Opel Corsa men någon blågul gemenskap mellan dom och Halberg/Stigh blir svår ute på banan. Carlberg har #53 på sin Opel medan Hallberg går ut med #109…

*

Mer Calle och pappa Torbjörn Carlberg som hyllas stort på ”Canadian Rally Championships” hemsida efter totalsegern i ”Rallye Baie-des-Chaleurs”. I hyllningarna konstateras, ”the father-son team delivered an outstanding drive, even setting a stage win on SS6”.  Visserligen var mexikanaren och mästerskapsledaren Ricardo Cordero med Citroën C3 Rally2 snabbare på sträckorna men ett misstag vid en tidkontroll kostade honom segern.

Foto: CRA

Nu är vi så klart många som undrar hur Peugeot/Opel/Lancia-ägaren ”Stellantis Group” ska slipa vidare på denna småländska diamant?

*

I ändå tämligen sprint-tunna södern är det den 26 juli med start 15.00, tredje deltävlingen i ”Svenska Sprintrallycupen” och platsen för ”Mästarmötet” är Älmhult MK:s nav ”Millebygden”. Totalt 14,5 kilometer ”äkta smålandsväg” väntar och tävlingsledare Anders Martinsson berättar.

Första halvan är den som gick fredagssprinten i SSR förra året, Osnaköp. Målgången är inte samma utan vi viker vänster där vi körde Silverratten samma år. Sträckan avslutas med att man kommer upp vid första gården här i Millebygden. 

Två gånger ska denna ”riktiga smålandsväg” avverkas som dessutom får rekas, innan det blir ”Afterrally” på samma ställe.  Mer info om detta finns på hemsidan. 

*

Att Thierry Neuville inte är i form vet alla som följer WRC och regerande världsmästaren har inte vunnit någon tävling sedan Grekland ifjol. Att i ljuset av detta se att han skyller sitt tillkortakommande på Hankooks nya WRC-däck är inte alls förvånade. Tre punkteringar senast som om jag tolkar hans resonemang rätt, alla berodde på däcken. En för att däcksidan var för vek, den andra på ett litet hål och den tredje på att däcket monterats fel (?).

Foto: Hyundai Motorsport

Hankook måste göra ett bättre jobb, menar belgaren.

Takamoto Katsuta är mer försiktig som istället menar att tillverkaren jobbar hela tiden för att förbättra däcken. 

*

Mer om däck och en bloggläsare undrade hur mycket Hankook betalade för mina hyllningar till deras däck? Svaret är enkelt, inte en enda krona och jag har inte heller någon som helst koppling till däckfabrikanten mer än att jag även har Hankook på privatbilen. Dessa är dessutom betalda till fullpris vilket Stefan Däckservice i Hörby kan intyga om  någon skulle tvivla.

Foto: Henrik Åkeson

”Påhoppet” kom efter Isac Arvidssons totalseger i ”Skilling 500” på begagnade SM-däck. Nu visar det sig att även totaltvåan i Vrigstad, Jacob Johannesson/Danny Holgersson hade samma status på Volvons-däck som Isac. Som någon klokare rallyexpert än jag, en gång uttryckte sig.

Det handlar mer om det mellan ratt och ryggstöd, än vilket däckmärke som sitter på bilen! 

Inte bara extremt ovanligt med två Volvo i totaltoppen utan för första gången någonsin blev det dubbelt GullaboRC/Ryds MK överst i listan. Detta skulle så klart firas berättar Ryds eldsjäl Gustav Johansson. 

Foto: Gustav Johansson

Under gårdagens ljumma kväll firade vi Isak Arvidsson/Victor Svensson och Jacob Johannesson/Danny Holgersson för deras fantastiska insatser i Skillingaryds Motorklubbs fina tävling Skilling 500.  För första gången någonsin så blev det dubbelt med Gullabo RC/Ryds MK på totala prispallen!

*

I helgen är det World/Euro RX och ”Magic Weekend” i Höljes och där RX-fansen av alla kommentarer, verkar ha lite svårt att tugga i sig att KMS återgått till eldrivna VW Polo RX. Teamet ser inte detta som något problem utan nu är man beredd att på allvar utmana Hansen-bröderna och CE Dealer Teams Klara Andersson och Niclas Grönholm som hållit fast vid el hela tiden   

Det är inspirerande. Nu är det tillbaka till de idéer vi jobbade med för två år sedan, säger sjufaldige världsmästaren Johan Kristoffersson. 

Foto: Qinigan

Efter att i början av veckan ha fått återupptäcka krafterna i teamets Volkswagen RX1e kunde Kristoffersson konstatera:

Man blir påmind om hur ruggigt snabbt de här bilarna går. 

Något som även Gustav Bergström kunde instämma i.

– Jag hade glömt bort vilket monster till bil det är. Jag kommer ändå från GT3-racing, men accelerationen i den här bilen är helt galen, säger Gustav, som gör comeback inom rallycross, precis som han gjorde i Höljes förra året.

Bergström kompletterar KMS-uppställningen med tre bilar, där förstås Ole Christian Veiby är den andre ordinarie föraren. 

Jag har inte suttit i elbilen på två år, men det känns bra. Nu ska vi bara klura ut hur den passar till de nya däcken vi använder, säger Ole Christian. 

Någon siffra på sålda biljetter har inte släppts men arrangören förväntar sig en folkfest. Kristoffersson hoppas på samma sak.

Höljes är alltid roligt och ger en mycket speciell känsla. Det brukar gå bra där, men det är fortfarande rallycross och allt kan hända. 

VM-helgen fördelas med två kvalheat under lördagen och två på söndag innan finalpasset börjar. 

Redan under fredagen är dock Johan i elden då rallysprinten körs, delvis över publikområdet. 

Jag ska försöka försvara segern från ifjol, säger Kristoffersson som kommer att ratta en VW Polo R5. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *