Oliver klar för Rally Estonia, prestigemöte väntar i Safari, ”Kajtos” smarta drag i Kenya, ny sprint i Juelsminde, KOMO bjuder på det mesta för svenska deltagare, Säffle laddar, fin tävling för VOC:arna i Nora och förhoppningsvis inte läge för näsknäpp idag…

Helt enligt plan så fortsätter Oliver Solberg/Elliot Edmondson direkt från Safarirally till en av favorittävlingarna, Rally Estonia. Seger 2020 med Polo R5 i WRC3 är bästa resultat här och detta blir hans femte start i Estland och den första med Rally1-bil. I fjol fick han bryta efter ”overheating med Hyundai i20 R5 så nu är säkerligen Oliver sugen på att komma in i samma känsla som 2020.

Foto: Hyundai Motorsport

Sällskap har han av Ott Tänak/Martin Järveoja och Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe och kan man tänka sig med stärkt självförtroende för teamet efter segern på Sardinien. 

*

Före hårdsatsande Rally Estonia som redan fått nästan 30 miljoner kronor  i statligt stöd, bär det alltså iväg till Kenya och Safari Rally som körs samtidigt som vi här hemma käkar sill, nypotatis och andra traditionella tillbehör. Som vanligt är det ett litet startfält med bara 33 bilar varav då 12 är anmälda i WRC-klassen. Inga överraskningar möjligtvis att fyran senast, Pierre-Louis Loubet lämnar över sin Puma Rally1 till Sebastien Loeb och Isabelle Galmiche. Samma sak hos Toyota där Sebastien Ogier/Benjamin Veillas ersätter Esapekka Lappi i den här prestigematchen. Prestige då Ogier har en seger i rally medan Loeb aldrig lyckats vinna. M-Sport Ford kommer med fem Puma och där den femte körs av greken Jourdan Serderidis med belgisk kartläsare, Frederic Miclotte.

Foto: Lotos

Det mesta av toppgänget i WRC2 saknas men där kanske polacken Kajetan Kajetnaowicz står för ett genidrag med sin anmälan då alla konkurrenter väljer bor rally i Afrika. Inför Safari ligga ”Kajto” femma efter två andra platser Kroatien och Portugal och där de framför i tabellen alla redan kört fyra av de sju godkända tävlingarna. För hans del är detta blott andra starten med sin Skoda Rally2 och håller han bara tungan rätt i mun så är där på pappret ingen av konkurrenterna som kan hindra en topplacering. Tjecken Martin Prokop har rutinen men absolut inte stabiliteten vilket han visade fjolårets upplaga genom att totalskrota.

Foto:Okänd

Samma sak med USA:s största rallymustach, Sean Johnston som kanske kan slåss om en pallplats med från Asia Pacific Championship välkände indiern Gaurav Gil. Övriga fem i klassen är lokala storheter som lär chansa på att många bryter och att det då kan bli pallplatser över…

Foto: M-Sport Poland

WRC3 blir Junior-WRC-föraren från just, Kenya McRae Kimathi favorit, en helt ny erfarenhet för honom. Normalt brukar McRae hamna i andra ändan när det snackas favoriter. Safari Rally sticker alltid ut med helt andra förutsättningar än i övriga WRC-tävlingar. Inte bara sträckorna skiljer sig  åt utan även att i tävlingen överväger hemmaförarna 14 av de 33 förarna kör med kenyansk flagga på sidorutan… 

*

En tävling som ofta lockat sydsvenska deltagare är danska ”Rallyshow Fårvng”. En tävling som ramats in av ”hygge” och där publiken kommit nära de tävlande både på serviceplatsen och banan. Nu är det inte lägre möjligt att köra i Fårvang vilket flerfaldige vinnaren Ib Kragh tyckte var tråkigt och beslöt att göra något åt det hela.

– Jeg fik en tanke om at flytte løbet til Juelsminde, og det gør vi nu, avslöjar nya Hyundai-föraren.

Kjellerup og Omegns Motorklub, ansvarade för ”Rallyshowen” och det blir även de som fortsätter i Juelsminde. Nytt namn blir det på tävlingen på Juelsmindes gator den 13 augusti, ”Juelsminde Sprint”. Redan tidigare har publiken kunnat se rallybilar på gatorna då man flera gånger haft ”stadsprøve” i samband med DM-rally. Banan avvecklas med åtta heat och där de fyra första ingår i Yokohma-mesterskabet och de avslutande bara i ”Juelsminde Sprint”. Allra sist körs ett ”røverheat” där bara de 20 bästa får köra.

*

En annan av svenskar uppskattad tävling är ”KOMO Rallysprint” som arrangeras i ”grusgraven” nära Gammelrand utanför Kalundborg. I år är det den 23 juli som gäller och arrangören  erbjuder alla svenskar gratis start, fri camping, och sex grillbiljetter/team. Plus detta, bara tio mil transport från Öresundsbron borde vara lockande… 

*

Närmast står dock ”Seffle City Motor Challenge”, deltävling tre i Asfalt SM nu på lördag. Att arrangerade Säffle MC inte belönats med större startfält är bara beklaga med tanke på allt jobb man lagt ner för att skapa rallystämmning inne city.

Det är många detaljer som ska redas ut när man genomför ett SM mitt i centrum. Vi är väldigt tacksamma för kommunens välvilja vilket gör vårt arrangemang möjligt, hälsar tävlingsledningen för Seffle City Motor Challenge. 

Tre publikområden erbjuds under tävlingen och där klubben konstaterar att det är ytterst noga att följa funktionärers anvisningar. Under fredagskvällen finns möjlighet att anmäla och besiktiga medan första start är klockan 10.00 på lördag. En specialsträcka körs där 80 procent är asfalt och 20 procent grus, som körs tre gånger. Alla omgångar räknas i slutresultatet. 

*

Ska man tro VOC Mekonomen Rally-ansvarige Roger Fransson är det bara att beklaga att inte mer än drygt 20 VOC:are körde SverigeSerien i Nora som levererade tävling i toppklass.

Bara att lyfta på kepsen, buga och tacka Nora MK för ett toppenrally. Ett lite för tunt startfält säger bara att det var många som får skylla sig själva att de inte kom till start. Ska vi leta detaljer så var det ett missförstånd med de fria noter som vinnare i förra Barthnotade tävling i serien har från Barth Motorsport i årets SverigeSerie, men där ska absolut ingen skugga falla på Nora MK. Det var jag som hade missat att informera så ansvaret för den lilla bristen är min och ingen annans. Vi ska självklart se till att drabbade förare blir fullt kompenserade på lämpligt sätt, förklarar Fransson. 

Bara fem A-förare tog sig till Noratrofén och där då Dennis Askling/Anders Karlsson, Hallsberg var snabbast, åtta sekunder före SMK Södermanlands Rickard Gustafsson/Magnus Hermansson. 12 sekunder bakom kom så Robin Wallon/Christer Carlsson, Kolsva.

Foto: niclas@motorpics.se

I B-klassen hette topptrion med segraren Niklas Berglund/Henrik Pedersen, Eskilstuna MK (bilden) i topp sedan Magnus Lindquist/Sara Ridde, Laxå medan Jack Ernstsson/Svante Ernstsson, MK Ratten slutade trea. Bäst i C var Noah Grönkvist/Lucas Ivarsson Olsson, Gestrike före Linus Flodin/Tobias Fredriksson, Kils MK. Nästa deltävling i SverigeSerien körs ovanligt nog i samband med Rally-SM i Trollhättan den 3 september.

*

Foto:Tommy Svensson

Hoppas att jag inte varit lika dåligt påläst i dagens Motorbloggen som i går när jag missade att Oliver Solberg vunnit i ERC två gånger och även Oscar Svedlund/Björn Nilsson gjort samma sak för 15 år sedan. Självklart borde jag vetat detta men lite till mitt försvar vad gäller Svedlund, så står faktiskt italienaren Renato Travglia med en Mitsubishi som ERC-vinnare i Rajd Polski. Svedlund vann totalt men var inte anmäld som förare i ERC utan enbart för Polska Mästerskapet. Även en viss skillnad mot motståndet 2007 och 2022, sex ekipage körde i ERC mot 52 i helgen. Att dessutom åtskilliga svenskar vunnit South Swedish Rally under åren med EM-status känns inte riktigt relevant i detta sammanhang kan jag tycka.

Trevligare än detta, var att även Hyundai Motorsport i Alzenau uppmärksammade Tom och Andreas EM-genombrott i helgen.  Vill även berömma SBF som numera är betydligt bättre på att ange vilka klubbar som våra framgångsrika tävlande representerar. När man skriver om Marcus Ericsson & Co och då inte nämner klubbar är det inte så konstigt då dom befinner sig på en helt annan nivå. Men när det kommer till mer jordnära utövare menar jag att alltid klubben samtligt med utövaren ska omnämnas i nyhetsbreven. I SMK Hörbys fall så ger Tom Kristensson, Klara Andersson, Victor Hansen, Tobias Brink och Julia Thulins framgångar stark draghjälp i klubbens arbete att knyta till sig intresse och samarbetspartners på hemmaplan.

Foto: josef Petru

När jag då ser att SBF till och med inleder sin nyhetstext med ”SMK Hörbys Tom Kristensson…” blir jag väldigt glad!

*

I morgon onsdag blir det bloggfritt, passa på att njuta…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *