Oliver gillar inte Neuville, FIA nöjd med ”hybrid-starten”, franskt team sugen på Rally1-Hyundai, Seel siktar på bästa tjejekipage i Dakar, Klara A.hyllas av DirtFish och STCC inleder nytt samarbete!

I Monster Energys podd berättar nu Oliver Solberg om den turbulenta tiden hos Hyundai och konstaterar att Ott Tänak är en toppenkille medan Thierry Neuville verkar vara raka motsatsen.

Han försökte förstöra för mig från allra första början, berättar Oliver.

Foto: Hyundai Motorsport

Som ny i WRC och Hyundai förväntade sig inte Oliver att han skulle möta en så tuff omgivning och var helt oförberedd på att så mycket politik var involverat.

Jag var bara exalterad över chansen i WRC men så när jag väl kom dit så var det pang och rätt ner!

Ungefär som jag misstänkte hela tiden även om jag inte trodde att belgaren var en så tydligt utpekad bov i det som hände. Med facit i hand är det bara att hoppas att hans uppförande innebär en nytändning för Oliver hos Toksport och WRC2

*

Det råder minst sagt delade meningar huruvida införandet av hybridteknik i WRC blev ett lyckokast eller ej. Många som jag till exempel, ser hybrid mer som ett spel för galleriet och i realiteten inte ger några som helt miljövinster. Istället är det mer för FIA att  kunna visa ”se hur duktiga vi är” när man sätter batterier i rallybilar. Andra ser hybrid som det kloka steget mot rena elbilar i likhet med World RX och historien lär få utvisa vem som hade mest rätt i saken.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Hoppet att hybridteknik skulle locka nya tillverkare till att satsa på WRC har inte infriats och lär inte göra så heller inom överskådlig tid. Ändå menar FIA att 2022 blev ett lyckat år och pekar bland annat på att samtliga team körde hem segrar under säsongen. Även säkerheten i bilarna har lyfts som något positivt med nya reglementet och menar rallybasen Andrew Wheatley, även miljön är en vinnare. Lite tveksam till detta då WRC-bilarna bara körs med hjälp av hybridtekniken korta stunder på serviceplatsen och i tätbebyggda områden. Ännu när FIA en förhoppning att fler tillverkare ska hoppa på WRC och menar att regelverket kommer att förlängas med mindre ändringar även efter 2024 när nuvarande går ut.

Nästan som en tanke så är franska Hyundai-teamet 2C Competion sugna på att driva en egen i20 Rally1 nästa år. Bollen ligger hos Alzenau enligt teamägaren Florent Peronet. Att erfarenhet finns är odiskutabelt och i WRC Arctic Rally Lapland plus MACI Monza 2021 körde Oliver Solberg med en Hyundai från teamet.

Foto: Hyundai Motorsport

Peronet misstänker samtidigt att driva en Rally1-bil är lite mer komplicerat än föregångaren, men konstaterar ändå att drömmen lever. För närvarande har 2C Competion hand om Ken Blocks Hyundai i Amerikanska mästerskapet, ARA.

*

Dakarrally 2023 blir Annie Seels tionde, därmed är hon den svensk med flest starter i rallyt och dessutom med både mc och bil. På nyårsafton är det dags igen och den här gången i par med tyskan Annett Fischer i fabriksteamets X-Raid Yamaha.

Jag känner mig laddad och redo. Vi siktar på seger i damklassen såklart, men som alltid i Dakarrallyt så kan mycket hända, berättar Annie som även är en del av rallyts tjejsatsning.

Det är kvinnligt deltagarrekord i Dakar med totalt över femtio kvinnor på startlinjen som tävlar i olika klasser – och vi är fem helkvinnliga team!

Foto: Yamaha

Det tysksvenska samarbetet inleddes i fjol och varit framgångsrikt med flera segrar i andra ”ökenrallyn”, bland annat en sjätte plats totalt i VM-serien i Rally Raid. Nu kör duon en Yamaha YZX 1000 Turbo, med support från Yamaha i tävlingsklassen T3 för lättvikts terrängbilar med nästan 50 ekipage anmälda. Annett och Annie satsar även på att vinna “All Womens Team”, där både förare och co-driver måste vara kvinnor.

*

I går satte amerikanska motorsportsajten DirtFish ljuset på SMK Hörbys Klara Andersson i en lång artikel med rubriken ”The real star within a who’s who of motorsport talent”. Skribenten menar att även om Johan Kristoffersson, Sebastien Loeb och Carlos Sainz var Extreme E:s mest framgångsrika förare så var det ändå Klara som med bara två tävlingar, stal showen. Trots ett helt års uppehåll från körning med Odyssey 21 och inkallad i sista stund till Chile var hon inte ett dugg ”förvirrad” och avslutade med ABT Cupras första pallplats. Att det sedan blev seger i finalen som kördes i Uruguay tillskriver Klara helt den träning hon fick i Chile.

Det inte går att förneka hennes talang – Andersson har också hamnat på pallen i World RX i år – är det ingen enkel bedrift att slå sig fram i en så konkurrenskraftig serie som Extreme E, menar DirtFish-reporter Dominik Wilde.

Hennes teamkamrat Nasser Al-Attiyah med massor av rutin från både WRC och olika off-road rally konstaterar att i Klaras fall handlar det om ren talang, kombinerat med hunger. Klara håller med.

-Jag har alltid varit väldigt hungrig och tittat på Extreme E sedan första loppet förra året och hungrig på att se alla proffs kämpa och lära mig av deras misstag men även alla bra saker och framgångar!

Än har Nasser och Klaras team ABT Cupra inte avslöjat något om kommande säsong men quataren är klar över vem han vill ha vid sin sida, Klara Andersson från Löberöd. Artikeln avslutas med en passning till ABT Cupra.

Om hon inte är kvar där 2023 kommer Miss Andersson utan tvekan vara hetast på marknaden!

*

STCC och den ideella organisationen Aldrig Ensam har inlett ett flerårigt samarbete för att bidra till en mer öppen dialog kring psykisk ohälsa.

Foto: STCC

– Arbetet som Aldrig Ensam gör är otroligt viktigt för att sprida kunskap och förståelse kring psykisk ohälsa i samhället och vi ser fram emot att kunna hjälpa till med detta, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Vi kommer att arbeta aktivt med Aldrig Ensam under 2023 för att sprida deras budskap, så väl på plats under våra tävlingshelger som via våra andra plattformar.

Aldrig Ensam grundades av den prisbelönta entreprenören Charlie Eriksson som själv hamnade i en djup depression och försökte ta sitt liv.

– Vi har hundratusentals människor som möts varje månad via våra digitala kanaler där vi har skapat en mötesplats för drabbade och deras anhöriga. Dessutom hoppas vi att kunna träffa många utövare och åskådare under de STCC-helger som vi kommer att besöka!

En Aldrig Ensam Show kommer att arrangeras tillsammans med STCC under 2023 på en plats som avslöjas senare. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *