Oliver får fler WRC-chanser, Safari Rally jobbar på mot start i juni, Kvick fick första åkturen i nya Clio Rally5, Torn och Rally3 Fiesta snudd på imponerade i premiären!

Till DirtFish bekräftade Andrea Adamo det många hoppades, att Oliver Solberg får fler chanser med WRC-Hyundai, dock vill han inte precisera närmare när så kommer att ske. När reportern pressar honom på mer exakt besked om både vilket rally som är närmast och även hur många Oliver kan tänkas få köra, säger Adamo blankt nej och vill inte svara utan konstaterar bara.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

– Ni får besked ”drop by drop”!

Reportern ställde även en följdfråga om det kunde tänkas att 2022 blir full säsong för värmlänningen i nya hybridbilen och då tittar Adamo på honom med lite listig blick.

Vem vet, men utsikterna ser bra ut!

Att Adamo vill behålla honom i Hyundai-familjen är uppenbart och han menar att det vore väldigt dumt att låta Oliver gå till något annat team. Att Oliver imponerade i Rovaniemi vet alla vid det här laget och Adamo håller med, men han blev däremot inte förvånad över tiderna som sattes i #2 Hyundai WRC i20 Coupé, han visste redan före start Olivers ”pace”. Med starten i Arctic Rally Finland fick jag en känsla av att Adamo inte längre ansåg WRC2-seger vara prioriterat när han lyfte bort sin kanske snabbaste förare i R5 i20. Men så är inte fallet enligt italienaren.

Både WRC och  WRC2 är viktigt! 

*

I förra veckan dök det upp att arrangören av ERC-deltävlingen ”Rally Liepaja” gjorde sig beredda att ta över WRC-statusen i sommar från ”WRC Safari Rally Kenya”. I Lettland hävdas men på vilken grund är oklart, att rallyt i Kenya inte kommer att köras på grund av Covid-19. Vet inte vad jag ska tro eftersom Safari-arrangören nästan dagligen på Twitter informerar om att jobbet med det klassisk rallyts comeback fortgår enligt plan. I dag besöktes shake down i reservatet Ndulele där till och med en giraff övervakade och från detta rapporteras.

Foto: WRC Safari Rally Kenya

Sträckan är visserligen bara fem kilometer  lång men man kan säga att det är hela banans 18 sträckor komprimerat till en enda. Det kommer att ge de tävlande en känsla för hela rallyt innan de ens startat…

Som sagt var letterna fått informationen att rallyt ska ställas in vet jag inte och vi får väl se om den är korrekt eller bara ett trist och dessutom osant rykte.

*

I Österrike börjar så smått rally åter komma igång och i helgen kördes ”Blaufränkischland Rallye” med nästan tio mil asfaltsträckor. Här blev det seger för Herman Neubauer med en Ford Fiesta Rally2 och detta med en dryg minuts marginal till Skoda-åkaren Philip Kreissel.  Av de 74 startade slutade Alfred Jun. Kramer med danska co-drivern Jeanette Kvick 33:a totalt. Kramer kom till start med sin helt nya Renault Clio RSR Rally5-bil och hade så klart svårt hänga på de motorstarka Rally4 bilarna.

Foto: Privat

Ändå nia i 2WD-gänget och klasseger för Rally5, är ett godkänt resultat för paret. Sträckorna var inte så passande för en Rally5-Clio då de var bitvis mycket snabba men även med lömskt grus i svängarna. Att det rådde stränga Covid-19 regler är i dagsläget självklart och Kvick berättar.

Serviceplatsen var uppdelad i flera zoner, funktionärerna bar alla godkända ansiktsmasker och höll stenkoll så att alla följde detta krav. Dessutom måste vi lämna ett negativt Covid-19-test innan man släpptes in, berättar hon.

Det är jävligt tufft men vi måste ta Covid-19 på allvar!

*

I går kördes deltävling två i ”SM Ralli” i Finland med ”SM O.K. Auto-Ralli” utanför Kouvula. Nu får de finska rallyåkarna ursäkta, men det som drog till sig allra mest intresse var ändå premiären för helt nya Ford Fiesta Rally3. Estländaren Ken Torn satt i M-Sport Polands grå Fiesta och spänningen var stor hur väl den skulle kunna hävda sig gentemot främst utmanarna i Rally2 skick.

Foto: M-Sport Poland

Mot slutet fick Torn upp tempot och avslutade med två raka sjunde tider vilket gav en total elfte plats men bara 1,5 sekunder från att klämma in sig på topp-10. Tidsmarginalen upp till vinnaren Mikko Heikkiläs Skoda Rally2 blev dock respektingivande tre minuter. Nu stod han visserligen i en klass för sig och tvåan veteranen Juha Salo var över minuten efter. En minut han la på sträcka fem och utan den hade det blivit en sekundstrid över mållinjen. Nu var Salo inte ensam om detta utan även fyran Emil Lindholm förlorade ungefär lika mycket med sin MRF-försedda Skoda. Trea slutade Rika Tahko med Hyundai i20 R5.

Foto: Sami Pajari MS

Sami Pajari som åter ska försöka köra hem Junior-WRC körde imponerande fort med Rally4 Fiestan. 13.e totalt med nästan 150 startande torde göra att konkurrenterna darrar lite inför premiären Rally Croatia. Även Lauri Joona är anmäld till Junior-WRC men hade svårt att hänga på i Pajaris tempo, 52 sekunder skilde. Nu är vintersäsongen avslutad och deltävling tre blir på grus den 28-29 maj med ”SM Länsirannikon ralli”.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *