Ola Fløene nygammal hos Mikkelsen, Skoda med ännu bättre Fabia, Lindholm fick rätt och är sexa i Liepaja, Ekström upp på 3:e plats i Dakar, fortsatt oroligt i SBF och nu är den på plats…
Då blev det som väntat Ola Fløene som tar plats vid sidan av Andreas Mikkelsen i Toksport WRT:s Skoda för fullt säsong såväl WRC2 som i ERC.
–V har en lång och framgångsrik historia tillsammans och jag har svårt att bärga mig tills jag kan jaga nya segrar med ”my friend”, konstaterar Mikkelsen belåtet.
Samarbete mellan de två började redan 2006 och pågick i stort sett oavbrutet i sex år, bland annat när paret vann South Swedish Rally 2009 med en Subaru. Drygt två års paus innan Ola återigen hoppade in i Mikkelsens bil och då gällde det Volkswagen Polo WRC. Tillsammans var man på väg mot ”all time high” i Rally Sweden 2015 och ledde rallyt inför sista sträckan ”Värmullsåsen”. Här blev det dock ett rikligt antiklimax som jag minns alltför väl när jag stod beredd att ta emot paret som vinnare efter målgången i slalombacken.Foto: Tommy Svensson
– Vi gav allt men skar in lite för hårt i en snövall och fastnade, förklarade en djupt bedrövad Mikkelsen som fick se både Ogier och Neuville gå förbi.Foto: Volkswagen Motorsport
Istället för första WRC-segern blev han med en lika besviken Ola trea och paret fick vänta ända till nästa sista tävlingen i Spanien innan det var dags att spruta segerskumpa för första gången. För Ola väntar en hektisk period då han för tillfället åker i Dakarrallyt med målgång en knapp vecka före starten av WRC, Rallye Monte Carlo. Den 15 januari ska Ola och Michel Guthrie gå i mål i Jeddah och sedan väntar reken för Monte den 19 januari med rallystart den 21:e.
*
Ännu har ingen komplett anmälningslista för Rallye Monte Carlo blivit offentlig men så mycket är klart att M-Sport Ford anmält två bilar. Ryktet säger också att ingen av de båda Fiestorna kommer att köras av fjolråets förare Teemu Sunninen eller Esapekka Lappi. Istället pekas Gus Greensmith och franske talangen Adrien Fourmaux ut som Fiesta-piloter. På måndag får vi besked när komplett ”Entry list” publiceras.
*
Att Andreas Mikkelsen räknas in bland favoriterna i WRC2 är inget att sticka under stol med. Med sin WRC-rutin och inte minst på det sätt han hanterade sin comeback i ERC-deltävlingen i Ungern med seger direkt bygger grund för att han och Fløene är med i toppstriden. Dessutom sitter han i en ny ännu bättre Skoda Fabia EVO2 som drivs av till Skoda Motorsport hårt knutna Toksport WRT. Skulle inte detta räcka som merit så tog även Toksport hem segern i Märkes-mästerskapet i WRC2 med bland annat Pontus Tidemand som chaufför.
Nu kommer Skoda med en bil som från och med i dag har nya homologerade förbättringar. Med ny mjukvara för motorn, ny intercooler och avgassystem så har den teoretiska toppfarten ökar från 187 km/t till 202 km/t. Till detta förbättrade stötdämpare och fjädring som ska göra Skodan till den bil som alla andra ska försöka slå om det blir som ingenjörerna i Mlada Boleslav hoppas. Michal Hrabánek, ŠKODA Motorsport Director menar.
– Den ytterligare utveckling för 2021 som gjorts ska fortsätta framgången för kunder över hela världen. Tester har gjorts av Jan Kopecký, Oliver Solberg, Kris Meeke, Pontus Tidemand, Andreas Mikkelsen och Emil Lindholm vilket garanterar en ännu snabbare och pålitligare Skoda!
*
På tal om Emil Lindholm så blev han som bekant utesluten från ERC Rally Liepaja grund av oklarheter med bränslet i hans Skoda. Då höll Lindholm en sjätte plats vilken han så klart inte fick behålla på grund av idoga FIA-tekniker. Detta överklagade Lindholms team MRF och vid nästa tävling i Portugal avhandlades saken. Nu har FIA:s ”Court of appeal” kommit med beslut och där gick man lite förvånade på Emil och MRF:s linje. Detta betyder att han återinsätts i resultatlistan som sexa i Rally Liepaja.
*
Dakarrallyt rullar vidare och i dag kördes SS2, på lite drygt 20 mil och där Mattias Ekström lämnade en kommentar.
– Sträckan var ”crazy funny” i början med stora sanddyner som jag aldrig tidigare sett där vissa delar gick ”flat out” och på full gas. Vi gjorde ett litet misstag och fick punktering med fem mil kvar till mål, avslutade Mattias.
I klassen ”Light Protypes” ligger nu Mattias och Emil Bergvist på tredje plats med 42 minuter fram till ledaren Christina Gutierrez Herrero. Detta efter att i dag ha kört in som femma. Ola Fløene och Mitchell Guthrie förbättrade sig kraftigt idag, trea på SS2 vilket flyttade upp duon till 13:e plats. Efter branden i går så är Kris Meeke tvärsist med 19-timmar upp till ledande spanjorskan. I bilklassen är det nu ”Mr Dakar” främst, alltså Stephane Peterhansel i topp men bara sex minuter före Carlos Sainz och som trea Nasser Al-Attiyah ytterligare tre minuter bak.
*
Många för att inte säga alla trodde/hoppades att höstens turbulens i Svenska Bilsportförbundet hade lagt sig i och med valet av ny ordförande Magnus Berthling. Men ska man döma av allt som ventileras på sociala medier så stormar det kanske till och med mer än innan höstens Förbundsmöte. Nu tänker jag inte ge mig in i den här som jag uppfattar, infekterade debatten men kan ändå konstatera att det verkar finns två läger i striden. Ena sidan ska då enligt uppgifter vara delar av den gamla omvalda förbundsstyrelsen och i andra skyttegraven ligger då Berthling med de nya namnen. Självklart ett faktum som gör styrelsearbete i stort sett omöjligt. Att blanda sig i sakfrågan från läktaren upplever jag som omöjligt, men min uppfattning är ändå att båda sidor måste besinna sig om inte saken ska urarta. Arbetsro är något som jag önskar att både de nya och gamla krafterna erbjuds vilket kanske fel, men känns ändå som ett rättvist önskemål från min läktarplats…
*
Då sitter den på plats, den nya klart rallyinspirerande #Fkkcancer-dekalen. Bara att hoppas att jag får se många som följer mig i kampen mot cancer i hop med Sunnyside Experience och Lars Stugemo. Ett helt nytt, supercoolt, set retro klistermärken (150 x 100) och du kan välja den gula/guld eller den svarta modellen för att passa din smak. Bara swisha 400 kronor för två dekaler till 123 514 02 23. Glöm inte att ange ditt namn och vilken färg som önskas.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.