Ökad ledning för Sandell, ingen försteförare hos Citroén, Kubica överlägsen och Wilson vill se Mads i en WRC-Fiesta!
Det går bra för Parrik Sandell och Maria Andersson borta i Kina och svenskduon behåller ledningen i Rally MoHe även efter lördagens sträckor.
– Vi hade en bra dag, lite dålig sikt under förmiddagen men eftermiddagen flöt på kanonbra, riktigt roligt, berättar Patrik.
Nu ligger man en minut före hemmaföraren HanHan i en Subaru och taktiken är klar, menar Patrik.
– Vi fortsätter i samma tempo som idag – fort men på rätt sida om marginalerna!
Det blir ingen ”förste förare” i Citroen nästa säsong. Istället väljer bossen Yves Matton att betrakta både Hirvonen och Sordo som jämlika och med exakt samma förutsättningar. Han sticker inte heller under stol med vad som är viktigast för honom.
– Att vinna sjätte raka Märkes-titeln och detta tror jag vi har stor chans att göra med Miko och Dani i teamet!
Nu deklarerar Malcolm Wilson öppet att han vill se Mads Östberg i en M-Sport Fiesta 2013 och ett av skälen är att han hoppas att Mads kan bidra med en påse sponsorpengar. Petter Solberg har ju klart deklarerat att han inte tänker betala för att få köra 2013. Därför är hoppet stort att Mads fortsätter med M-Sport och till autosport.com säger Wilson.
– Vi är ganska säkra på att se Mads i en Fiesta nästa år, han har alltid varit en förare ” on my radar” och han skulle passa perfekt som ”teamleader” hos oss. Han har gjort ett fantastiskt jobb i år!
Men även Prodrive rycker i Mads eller är det kanske pengapåsen som basen Richard Taylor är mest sugen på? Hur som helst är han imponerad över norrmannen som slutade fyra i VM.
– !t’s nothing short of sensational!
Robert Kubica dominerar totalt i det franska Rallye du Var och har vunnit alla åtta körda sträckor hitintills. En sträcka återstår av dagen och det är nog ingen vild chansning utan att polacken kör hem även denna. För första gången kör Kubica en Citroen C4 WRC ( kom allt nu i rätt ordning?) och bilen verkar passa honom perfekt. Ledningen är över fyra minuter till tvåan Cedrik Robert i en S 2000 Peugeot men bak honom är det tätt.
Den som imponerar mest är annars nya SWRC-mästaren Craig Breen som haft massor av trubbel med bland annat två punkteringar som har sinkat honom. Breen kör Peugeot S2000 och ligger nu tia, styvt sju minuter bak Kubica.
Hittade ett glädjande livstecken från Patrik Flodin som förra helgen var i Tjeckien och körde ett inhemskt ”Race of champions” i Tjeckien på rallycrossbanan Czeck Lipa. Patrik körde en Mitsubishi i GruppN/R4 som han lånade av hemmaföraren Martin Semerad. Denne gjorde för övrig sin första start sedan den tragisk olyckan i somras där hans co-driver omkom. På sin hemsida berättar Patrik om hur tävlingen gick.
– Det bestod av två kvalheat, men tyvärr drog jag på mig en tjuvstart och fick fem sekunder i strafftid, berättar Patrik.
I och med tidstillägget fick han nöja sig med en femte plats och blev utslagen ur finalen. Men till final kom han fast som ”motvikt” till Semerad i högerstolen och det visade sig vara en lyckad kombination för Semerad/Flodin vann hela skiten.
– Han gjorde en enastående insats som lyckades vinna i första tävlingen efter olyckan och det var verkligen en ära att få åka med honom, avslutar Patrik.
Inte mycket har nått mina öron från ”Slaget i Lammhult” mer än ett kryptiskt SMS meddelade, ”Appendix K kommer att få starta i den rullande A-gruppen i Smålands BF:s DM, i Södra BF körs man som vanligt med klassikerna först”. Vad jag förstår en marginell förbättring mot tidigare men långt, långt i från vad jag och säkerligen även ”upprorsmakarna” hade hoppats. Tråkigt, men tyvärr innebär detta att det troligen bara blir två klassikertävlingar i Småland 2013. Detta i Älmhult första helgen i maj då Silverratten körs som deltävling i Klassiska Rallycupen och sedan Rally Småland i oktober som är final för KRC och i båda startar klassikerna först oavsett vad som bestämts i Lammhult…