Ogier vill WRC-testa allt, Citroën säger nej, RU bjuder in till rallyforum, Ekström för Jerringpriset och VOC-serierna 2017 klara!
Måste erkänna att jag varit tvivlande till Sebastien Ogier som pilot i Tommi Mäkinens nya WRC-Yaris men där har jag kanske fel. Detta eftersom han idag testar Yarisen i Catalunya utanför Barcelona. Å andra sidan hävdar Autosport att Ogier har bestämt sig för att testa alla fyra av nästa års WRC-bilar och då alltså även Hyundai som jag betraktat som helt klara med sitt lag för 2017. Verkar också som Michel Nandan, Hyundai Motorsport delar min uppfattning. Han menar, även detta via Autosport att man har de förare man önskar och att så här sent putta ut någon av de kontrakterade vore väldigt orättvist.
Nu är det lättare sagt än gjort att testa alla bilarna eftersom Citroën enligt källor i Paris inte tänker låta världsmästaren testa nya C3 WRC innan han skrivit på kontrakt. Kan alltså bli låsta positioner om då Ogier inte skriver på förrän han fått testa bilen och detta får han inte göra förrän autografen sitter på kontraktet. Alltså klurigt läge för både honom och Citroën-basen Yves Matton.
Fortfarande känner jag att M-Sport känns som mest troligt som adress för Ogier och det råder ingen som helst tvekan utan att Malcom Wilson väldigt gärna vill ha honom över till Cumbria. Inte bara detta att få den på pappret åtminstone, allra bästa rallyåkaren i en Fiesta triggar Wilson. Han vill dessutom även ha revansch för att Volkswagen och Jost Capito (bilden) blåste honom på Ogier till Ford 2011 och istället fick honom att chansa på en plats i deras då oprövade WRC-team.
– Jag står för vad jag sagt tidigare, detta är ett av företagets största möjligheter någonsin och den tänker jag inte låta gå ur händerna, menar Wilson i Autosport.
Om sedan Ogier är helt ärlig i intervjun finns där fler fmöjligheter än att köra för något de fyra WRC-teamen. En variant är att han 2017 tar ”time out”.
– Detta finns inte på min lista, men helt omöjligt är det inte!
*
Medan Ogier med lite ”eld i baken” lämnade Australien för att få koll på sin framtid, slappade Jari-Matti Latvala kvar ”down under” med lite semester. Årets WRC-sexa kan enligt källor nära honom också unna sig att ”chilla” i värmen då han redan har fått kontraktsförslag från Mäkinen för 2017.
*
På lördag bjuder Svenska Bilsportförbundet genom nya Rallyutskottet in till ”Öppet Rallyforum” ute på Radisson Blu Arlandia med början klockan 13.00. Motsvarande forum fanns för 30-40 år sedan men då under det mera pretentiösa namnet ”Rallyriksdag”. Jag minns inte vad som då kom ut därifrån så något revolutionerande lär det inte ha varit och nu vill RU ordförande Janne Rydh (bilden) med kamrater mer.
– Nu tar vi ett nytt tag med avsikt att visa utskottets utmaningar och lyssna på vad som förväntas av oss. Allt klaras säkert inte av denna gång!
På dagordningen finns följande spännande punkter:
– Presentation av utskottet
– Information om säkerhet, Jan Phersson från Simpson
– Spårning av ekipage
– Nya regler, både teknik och annat
– Tillgång till vägar, gening mm
– Licensklasser, bilklasser, tävlingsklasser, startordning
– SM
– Fair Race
– Gamar, avåkningar, olyckor
Säkert mer…
Ett mycket bra initiativ och som jag ser det första steget mot ett mer transparent sätt att leda arbetet i utskottet. Gamla tiders mer ”hysch-hysch tänk” har fått maka på sig för ett mer modernt och öppet klimat och som i min värld är det mest naturliga sättet att jobba på.
Ska bl intressant att få ta del av synpunkter från punkten ”Gamar, avåkningar, olyckor” och då speciellt ”gamdelen”. Kommer mötet fram till att de är som de själva hävdar ”sportens räddning” och utan dom stannar rally? Eller bedömer forumet det nya fenomenet på annat sätt?
*
Nu har äntligen motorsporten chansen att få en utövare som mottagare av ”Folkets pris” eller Jerringpriset. Världsmästaren i rallycross Mattias Ekström är en av de femton nominerade till priset 2016 och nu gäller det för motorfansen att rösta så att äntligen priset hamnar helrätt. Mattias motståndare är: Anna Holmlund, skicross – Damlandslaget i fotboll – Emma Johansson, cykel – Frida Hansdotter, slalom – Henrik Stenson, golf – Isabelle Gulldén, handboll – Jenny Rissveds, mountainbike – Karl Forsman, simning – Maja Reichard, simning – Marcus Svensson, skytte – Peder Fredricson, ridsport – Sarah Sjöström, simning – Tove Alexandersson, orientering – Zlatan Ibrahimovic, fotboll.
Som sagt lite som att ”skjuta på sittande fågel” för Mattias om ni frågar mig…
*
När Volkswagen lämnar WRC så ställs även frågan om vad som även händer med Volkswagen RX Sweden? Visserligen har man officiellt inte så mycket att göra med Volkswagen Motorsport men Tommy Kristoffersson teamledare stack i Barcelona inte under stol med att han räknade/hoppades mycket på ett utökat samarbete 2017. Hur det nu blir med detta verkar stå skrivet i stjärnorna. Där finns åtminstone en ljuspunkt då VW deklarerat att man vill fortsätta utveckla just rallycrossen och då främst med nya Supercar Beetle.
I dagens Värmlands Folkblad bekräftar också Tommy att man fortfarande hoppas på stöd från Hanover för 2017. Från den svenska importören verkar det också vara tummen upp men frågan är om detta räcker för att orka med en full VM-säsong även nästa år?
Närmast väntar World RX-finalen i Argentina och inför den är VM-trean Johan Kristoffersson optimist.
– Vi har en hel del att kämpa om så det blir viktigt att göra en bra och stabil avslutning. Det gäller att försöka vrida ur det sista – maximera det paket vi har den här helgen, säger han.
Petter Solberg, Andreas Bakkerud och så Johan själv gör upp om silvret och någon av dom kommer att sitta med Svarte Petter efter helgen. I fjol var det Bakkerud, som fick ge sig i bronsfighten mot Kristoffersson.
– Självklart skulle jag vilja kliva upp ett steg och ta silvret bakom Ekström i år, men jämfört med att bli fyra är skillnaden mellan brons och silver obetydlig. Fyra vill man inte bli, slår Johan fast.
I teammästerskapet är Volkswagen RX Sweden trea före Ford-teamet Hoonigan Racing Division med Andreas Bakkerud och Ken Block. Varken Anton Marklund eller Block har någon framskjuten placering i förar-VM så fokus för deras del ligger på teammästerskapet.
– Självklart är jag väldigt sugen på att avsluta med att ta min första pallplats för säsongen, men min viktigaste uppgift blir helt klart att hålla koll på och vara före Block. Jag kan bli vågmästare i kampen om teambronset och den möjligheten vill jag gärna ta, konstaterar Anton.
*
I helgen kör Malmöpågen Gustav Malja finalen för GP2-serien och detta på ultramoderna Yas Marina Circuit i Abu Dhabi. Råg i ryggen finns hos Gustav som har en lång obruten poängsvit sedan Ungern i juli vilket innebär 13:e plats. Nu vill han avsluta på topp efter två månaders ”semester”.
– Det har varit ett väldigt långt uppehåll och jag har väntat på den här helgen i nästan två månader nu, säger Malja i ett pressmeddelande.
– Jag har valt att träna på som vanligt, men varvat detta med några pass i teamets simulator i Italien och med lite extra körträning i England. Jag känner mig redo. Det borde det inte vara några problem att hitta in i körningen.
Precis som vanligt i GP2 ska två race köras, ett 60-minuterslopp med obligatoriska depåstopp på lördagen och ett lite kortare sprintrace, utan depåbesök, på söndag.
*
I dag presenterade VOC Mekonomen Rally genom ansvarige Roger Fransson tävlignskalender för SverigeSerien- VinterSerien och SommarSerien 2017. En serie tävlingar som Fransson är nöjd med förklarar han.
– Vi känner oss även i år mycket nöjda och stolta över den kalender vi nu kan presentera. Rakt igenom riktiga kanontävlingar. Med en geografisk spridning som speglar klassens utbredning, och som också är väl fördelade i tid över säsongen.
Kalender SverigeSerien och vad passar bättre med en bild på årets vinnare Kim Nilsson, Osby MK.
Tävling 1 Torsby, 14 januari – Finnskogsvalsen 1
Tävling 2 Torsby, 15 januari – Finnskogsvalsen 2
Tävling 3 Vännäs, 18 februari – Vännäs Plåt Rallyt
Tävling 4 Älmhult/Kristianstad, 22 april – SilverKongen
Tävling 5 Götene, 20 maj – Götenerundan
Tävling 6 Växjö, 20 juni – Dackefejden
Tävling 7 Trollhättan, 2 september – Strömkarlsrallyt
Tävling 8 Örebro, 14 oktober, GEMENSAM FINAL Rikspokalen
Kalender VinterSerien
Tävling 1 Torsby, 14 januari – Finnskogsvalsen 1
Tävling 2 Torsby, 15 januari – Finnskogsvalsen 2
Tävling 3 Vännäs, 18 februari – Vännäs Plåt Rallyt
Tävling 4 Vi återkommer med besked
Kalender SommarSerien
Tävling 1 Älmhult/Kristianstad, 22 april – SilverKongen
Tävling 2 Götene, 20 maj – Götenerundan
Tävling 3 Växjö, 20 juni – Dackefejden
Tävling 4 Trollhättan, 2 september – Strömkarlsrallyt
Tävling 5 Vi återkommer med besked
Tävling 6 Örebro, 14 oktober, GEMENSAM FINAL – SMK Örebro, Rikspokalen
Precis som i år körs två deltävlingar i Sydsverige, Silverkongen den 22 april och Dackefejden den 20 juni.
*
Fick lite påbackning av kartfenomenet, orienteringsfantasten och Grupp E-fantomen från Vara numera boende i Brösarp, Kjell Larsson. Han opponerade sig mot inlägget i går där jag menade att avståndet Hannover-Coffs Harbour var lite över fyratusen mil vilket Kjell opponerade sig emot. Han skriver, ”Eftersom jorden runt är ungefär 4000 mil kan det inte vara så långt. Men du har kanske skrivit fel och fyran skall vara en etta. Då kan det stämma. ”.
Så klart har Kjell helt rätt, men jag hade inte skrivit fel siffra utan när jag läste om inlägget så upptäcker jag att jag missat ” nästan tre gånger så långt” och då stämmer det plötsligt mycket bättre. Fågelvägen är det 1681 mil mellan Volkswagen Motorsports HQ och den tillfälliga serviceplatsen borta i New South Wales vilket gör att det bara skiljer runt 150 mil i vår uträkning…
*
Dagens bilder: Tommy Svensson – Tony Welam