Ogier vill säkra WRC-titeln, sabotage(?) vid SM i Askersund, TV-Svängen ”säkrad” och Pirelli tog flest pallplatser…

Rally Germany 2015Nu vill inte Sebastien Ogier vänta längre, redan till nästa ”WRC-stop” Rally Australia, tänker han sätta in en stöt för att säkra sin tredje raka VM-titel. 114 VM-poäng återstår att kämpa om i de fyra sista tävlingarna och ner till tvåan Jari-Matti Latvala skiljer 93 poäng. Verkar inte vara en helt omöjlig uppgift då det krävs att Ogier i stort sett bryter resten av säsongen för at inte få ihop resterande poäng. Detta samtidigt som Latvala vinner allt, inklusive ”powerstage” med bonus poängen för att komma ikapp. Låter detta som ett troligt scenario?
I Australien krävs att Ogier är före Latvala och Andreas Mikkelsen för att målet ska uppfyllas vilket Ogier självklart önskar. Till Autosport säger han.
Min tredje VM-titel blir alltmer realistisk och nu har jag en riktig chans att ta den.
Ogier vill nu gärna komma till något av sitt favorit rally som avgörs i New South Wales.
Verkligen ett rally som jag älskar, gillar atmosfären som är helt annorlunda, menar Ogier.
En orsak till detta är att där kommer mindre åskådare (?) till Australiens WRC-bidrag vilket Ogier gillar.
Det blir mer intimt vilket jag gillar, samtidigt som vägarna är ”very nice”!

*
Läser i dag att SM-deltävlingen i Askersund utsatts för vad som i Dalarnas Tidning beskrivs som sabotage. I artikeln kan man läsa att fyra förare körde på stora stenar som ”rullats ut på vägen”. Till detta ska även tilläggas att någon röjt upp ”lucka” i skogen i syfte att framkalla avåkningar. En som drabbades var Fagerstas Stefan Bergman som till DT berättar att han i hög fart körde på en stor sten som låg mitt på vägen.
– Jag har varit med i över 300 rallytävlingar och aldrig sett något liknande.
Den låg mitt på en raksträcka när vi kom i full fart, den var stor som en hjälm. Efteråt pratade jag med föraren som var framför mig och han lyckades precis väja, säger Bergman till DT.
Även Robin Friberg och Tobias Johansson drabbades av det idiotiska och i en förlängning, livsfarliga tilltaget.
Nu är Bergman dock inte tvärsäker på att det rör sig om sabotage även om misstankarna inte känns helt utan grund. Men när det gäller den röjda kurvan, ”luckan” är han övertygad. Någon hade röjt en gata i skogen för att förarna skulle köra rakt fram.
– Den som gjorde det var inte ute efter något annat, säger han.
Eftersom de tävlande fick reka banan gjordes röjningen mellan detta och starten, dessbättre kom tilltaget till tävlingsledningens kännedom.
Vi upptäckte det i tid så vi hann banda av och få med det i bulletinen innan start, säger tävlingsledaren Jonas Larsson i arrangerande Rönne MK till DT.

*
Själv drar jag mina egna slutsatser hur detta har gått till och i dag har jag och Roland B. ägnat oss åt att höja säkerheten och minimera avåkningsriskerna så gott det går på två av TV-Svängens sex sträckor. Något som betyder att vi ”bandat” där så har varit nödvändigt, målat fula stenar i nära anslutning till vägbanan och som lite bonus även fyllt igen hål i vägen för att liknelsen med ”slätt som ett salsgolv” ska kännas relevant.BloggGrusBloggStenBloggRöd
Alltid intressant med stenar och deras placering när man snackar rally. Hur ofta har man inte hört detta om hur någon kört punktering, knäckt oljesumpen eller slagit bort hjul på sten som ”varit mitt i vägen” (här ska ni inte dra några likheter med vad som utspelade sig i Askersund, absolut inte). När vi i dag kollade sådana ”kända” stenar är det bara att konstatera att avståndet sten kontra vägbana, varierar mellan 70-120 cm. Mitt i vägen var det alltså!
Eller den hemmaförare (nämner inga namn men han kör en silverfärgad VOC 940 och känner tävlingsledaren väl) som klippte en brevlåda dessutom i en ” V 6+”. Roland och jag mätte, 70 centimeter från brevbärarens lilla låda till vägkanten…

*
BloggPirelliVill man var riktigt tuff och orädd som rallyskribent finns det tre saker man kan skriva om där man garanterat blir hudflängd. Antingen berättar man om den udda fågelarten ”rallygamen” och dess små upptåg eller så kan man andas om att Grupp H kanske borde plockas bort ur Rally-SM. Det tredje mandomsprovet är att skriva om däck. Idag efter allt muskelarbete i rallyskogen känner jag mig lite tuff och berättar därför att det blev storslam för Pirelli i Rally-SM uppe i Askersund. Av totalt 18 pallplatser intogs 12 av förare som skott sina bilar med italienskt gummi. På bilden jublar totalsegraren Mats Jonsson/Johnny Johansson och totaltvåan Patrik Johansson/Jesper Johansson både över placeringar och däckval kan man förmoda. På frågan vad jag har för däck på mina bilar är det inte Pirelli, så någon sorts jävsituation föreligger inte…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *