Ogier vann Safari, Rovanperä i utökaWRC-ledning, ”Kajto” vann WRC2, Oliver ”King of Kenya”, rekord i tidstillägg när Helin vann klassen på Jylland, BRC i Belgien ingen succé och snacka om bonus på semestern…

Trots att det aldrig vilket var skönt, kom någon stallorder till Sebastien Ogier att släppa fram Kalle Rovanperä till seger och därmed sju poäng mer, leder finländaren WRC-klassen efter Safari Rally Kenya.

Foto: Toyota Gazzo Racing

18 poäng plus två extra på power stage innebär ledning med 139 poäng att jämföra med tvåan Thierry Neuvilles, 102. Sebastien Ogier med sitt stympade VM-program är fyra på 97 poäng men med flest segar i år, tre mot Kalles enda. 

Foto: Toyota Gazzo Racing

Om rallyt är inte mycket orda om mer än kanske, succé för Toyota och katastrof för Hyundai och M-Sport Ford. Fyra Toyota i topp, Elfyn Evans slutade trea och Takamoto Katsuta fyra. Marginalen mellan Ogier och Rovanperä var också en av de mindre i historien för Safari, bara 6,7 sekunder skilde.  Bästa Hyundai kördes av Dani Sordo som var en av rallyts få förare som verkade ha haft en mer eller mindre  problemfri helg.

Foto: Hyundai Motorsport

Ändå var inte tempot där vilket gjorde att det skilde över fem minuter upp till Ogier. Nu tar Sordo ”vacaciones” och överlåter Hyundais tredje bil till Teemu Suninen för Rally Estonia och troligen även Rally Finland.

*

Foto. Skoda Motorsport

I WRC2 vann för andra året i rad Kajetan Kajetanowizc och tog med 25 nya poäng ett rejält kliv i resultatlistan, från nionde plats upp till fjärde. Före sig har polacken trion Yohann Rossell (77p.), Oliver Solberg (64p.) och Gus Greensmith (62p.) För ”Kajto” är detta ett utmärkt resultat då han på 54 poäng bara kört tre tävlingar medan både Rossel och Oliver kört fyra. 

Foto: Oliver Solberg Rally

Nu valde Oliver och Elliot Edmondson att köra i Kenya enbart i utbildningssyfte vilket kanske med facit i hand, var lite synd. Med 17 sträcksegrar är det inget snack om vem som var ”King of Kenya” och upp till ”Kajto” skilde 30 sekunder som med råge tappades på de båda punkteringarna. Om Oliver räknat WRC2-poäng hade han kunnat lägga till 21 poäng och då även ryckt i tabellen inför Estland.  Övriga resultat i WRC2 är tämligen utan intresse då  varken tvåan, Martin Prokop eller trean Carl Tundo lär köra mycket mer i klassen framöver.

*

Foto: Hyundai Motorsport

Safari är ett rally som är lite vattendelare i rallyvärlden. Antingen tycker man att det är superhäftigt med kampen mot naturen och där tempot ofta är av underordnad betydelse. I andra ringhörnan finns de som menar att det finns speciella serier för  ”off road-rally” och det är där Safari borde vara en del och inte i WRC. Själv har jag väldigt svårt att bestämma vilken ringhörna jag ska ställa mig i. Kanske göra som vanligt och stå kvar i mitten…

*

”Skoda Ejby Rally Aalborg”, DM3 måste gå till historien som den tävling i modern tid där det delades ut allra mest tidstillägg. Av de runt 50 startande var det enbart sex ekipage som hade ”0” i kolumnen för ”straf” och inte heller Lucas Helin/Mikael Kjellgren undkom.

Foto. Stefan Helin

Nu spelade det mindre roll att man fick fyra minuters tidstillägg, det blev ändå klasseger med 1.43,7 men straffet innebar att totalresultat försämrades. Utan de fyra minuterna hade Tibro-gänget med Opel Astra slutat på 19:e plats av de 33 som nådde målet, nu blev det istället som 25:a man kunde återvända hem. Det viktigaste är ändå att Opel-duon fortsatt leder sin ”DM-klass” berättar ”teamchef” Stefan Helin.

Foto. Stefan Helin

– Lite krångel men efter sträcka 10 blev det ju bra, några riktigt sönderkörda partier och flera rejält sönderslagna fälgar under dagen men inga punkteringar. Det har ändå gått åt en hel del däck med tanken på värmen.

Foto: Michael Eisenberg

Rallyt avgjordes på en tajt bana med Flyvestation Aalborg som nav och där Ib  Kragh/Karsten Isaksen ledde från första till sisa sträckan. En välkommen seger konstaterar Kragh.

Det är nog fyra år sedan jag senast tog en totalseger så jag är ärligt talat väldigt glad!

Tvåa slutade Hyundai-kollegan Simon Vallentin/Peter Egholm, 23 sekunder efter.

Foto: Michael Eisenberg

I Danmark räknar man även ”Dansk Super Rally” där poängen i alla klasser läggs ihop och efter helgen är det 2WD-vinnaren Jacob Leutenberger Madsen/Line Nedergaard som leder med Rally4 Peugeot från Glad Sport.  Storfavoriten och Jacobs storebror Kenneth Madsen /Mette Felthaus segerchanser försvann på sträcka sex. Här blev det i ledning, dubbla punkteringar på Glad Sports Peugeot R5 och vips försvann långt över sju minuter och nu blev segermaskinen sist i klassen.  Rallyt på flygplatsen blev publiksuccé och nästan 5000 personer kunder arrangören belåtet räkna in. Nästa deltävling i mästerskapet körs även den på Jylland och Silkeborg/Juelsminde den 11-12 augusti.  

*

Brittiska Rallymästerskapet (BRC) hade valt Belgien och Ardeca Ypres Rally som deltävling och så klart ingick den även i det egna mästerskapet.

Foto. M-Sport

Dock blev det fransk seger genom Adrien Fourmaux som med M-Sports Fiesta Rally2 tog över ledningen efter Stephane Lefevbres tunga krasch på sträcka sju. Chris Ingram med Polo R5 slutade tvåa och tog därmed fulla BRC-poäng, 17,6 efter Fiestan.

Foto: Wewers Sport

Som trea och bästa belgare slutade Maxime Pott med Citroën C3 Rally2, över minuten bak vinnaren. Att lägga en BRC-tävling i Belgien känns för mig inte som något vinnande koncept, av de nästan hundra startande tävlade enbart tio bilar för ”Great Britain”. Av dessa tio var det dessutom enbart tre som hade ”Union Jack” före namnen på sidorutorna, övriga var utlänningar som tävlar i mästerskapet …

*

Snacka om att ha tur som en tokig och när min kollega Mikael Persson tog familjen på en roadtripp till bland annat Ungern hamnade man helt oplanerat i Pécs. Just härifrån utgick ”Mecsek Rallye”, deltävling i Ungerska Mästerskapet plus att det även fanns en del för historiska bilar. Rallyt fick en dramatisk inledning när ett så häftigt oväder drog in över bansträckningen, att arrangören tvingades stryka fredagens tre sista sträckor av säkerhetsskäl. Lördagen gick dock som planerat och inhemska stjärnan Vince Ferenc jun. körde hem segern med en Skoda Rally2, 15,6 före en annan välkänd ungrare Turán Frigyes, Polo R5 och som trea Klausz Kristof, Skoda. 

Foto: Mikael Persson

Notabelt var att Robert Bútor med Citroën C3 var snabbast och vann även sista sträckan men då valde han och kartläsare Robert Tagai att bryta med ”personal” som anledning. Lustigt eller?

Foto: Mikael Persson

För Mikael blev det en kul och oväntat avbrott på semestern och för honom var det #61 Lada 2105 som stal hans rallyhjärta.

  Zsolt Karsai och Sándor Szilágyi var ett ekipage som fick jubel och applåder för körstilen, berättar Glimåkraboende Mikael.

Tilläggas kan att Karsai vann klassen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *