Ogier stöttar Kalles beslut och Oliver i diket medan McCormack tog sin fjärde RAC-seger.
Sebastien Ogier delar inte uppfattningen att Kalle Rovanperäs ”time out” är svår att förstå. Istället menar ”Seb”.
-Att ha modet att ta detta beslut i det här ögonblicket av sitt liv visar på känsla och ett stort tecken på mognad.
Han själv tog ett liknade beslut för två år sedan och tävlar nu i ett Toyota-program där han 2024 kommer att dela bil med Kalle. Då hade den åttafaldige världsmästaren 13 år i WRC bakom sig.
– Precis som för alla andra var det lite av en chock när jag först fick veta om det. Men sedan med lite eftertanke, så förstod och respekterar jag Kalle ännu mer för att han gör det han gör, förklarade Ogier hos DirtFish.
Ogier är dessutom säker på att Kalle gör comeback på full tid och detta redan 2025.
– Han är 23 år gammal och har definitivt tid att komma tillbaka när han vill och nå mycket mer framgång!
*
Som jag skrev igår, oavsett hur det går för Oliver Solberg/Elliot Edmondson så är de i mina ögon vinnare av ”Roger Albert Clark Rally” efter 19 sträcksegrar av 25 möjliga. Fick direkt mothugg från folk som iskallt konstaterade att det är först i mål som räknas och inget annat.
– Ungefär som i ett 5 000 meterslopp, en löpare är snabbast de första tusen meterna men kroknar sedan, då skulle denna ändå vara vinnare enligt dig?
Som vanligt viker jag ner mig även om Oliver i mina ögon ändå är den moraliske vinnaren. Utan drivaxelbrott på söndagens sista sträcka (SS28) hade han aldrig släppt vinnargreppet. Nu lyckades Viking-meckarna fixa till #3 Ford Escort så det blev omstart i morse. Tack var sina stora överlägsenhet fram till SS28 tappade Oliver bara tre placeringar och startade om som fyra. Dessutom med stora möjligheter att klättra till andra plats. Dit upp hade han bara 29 sekunder vilka jag är helt säker på att han kört in.
Men så, med en kort bit kvar till målet på sträcka 29 ”Shepherdsfield” tappade Escorten greppet i leran och stod plötsligt med näsan djupt nerborrad i ett skotskt dike.
– Både vi och bilen är OK men vi kommer inte upp från diket, konstaterade en besviken Oliver.
Om Oliver hade all anledning att vara besviken så kan man bara undra hur Lancia-åkaren Seb Perez känner sig? Inför sist sträckan, 63 kilometer långa ”The Big One” låg han tvåa halvminuten före Cathan McCourt men med ointagliga fem minuter upp till första platsen. Då drabbade samma trist öde Perez som Oliver och det blev ”Stopped”. Istället blev McCourt tvåa medan Marty McCormack/Mitchell Barney vann ”RAC 2023” med 5.30 tillgodo på Escort-kollegan på andra plats.
Detta var McCormacks fjärde seger och den första togs redan 2012 och den senaste före helgen, var 2019.
Trea slutade Jason Pritchard som var tio minuter före fyran James Dyfrig. Escort-dominansen var total och på Topp10 var det bara två andra bilmärken som lyckades slå sig in. Som sexa hittas Neil Weaver Opel Corsa Kit Car och på tionde plats en Porsche 911 Carrera körd av Robert Woodside. För att få lite grepp om hur tufft det här rallyt är så var Porschen halvtimman efter vinnaren. Även Martin Lindén/Rickard Forsell fick problem på slutet i går när bromsarna började krångla på PV:n. Krångel som innebar dikesvisit utan möjlighet att ta sig tillbaka på vägen. Omstart idag och där kurvan pekat stabilt uppåt och inför sista sträcka där paret ännu inte kommit mål, är det placering runt 80 som gäller. Klassegern är dock säkrad sedan Cortina-åkaren som var tvåa fick ge upp.
Sista sträckan var tuff och sträcksnabbaste och rallytrean Jason Pritchard behövde 36 minuter och 12 sekunder för att ta sig igenom. Då var ändå sträckan bland de snabbaste i rallyt med 101 km/t i snitt…