Ogier snabbast men Østberg flåsade i nacken, TCR-bilar i STCC 2017 och ”nya GruppH” klart 2018!

BloggOigerAtt Sebastien Ogier har som mål att ta sin fjärde raka seger i WRC Rally Italia Sardegna verkar klart om man ska döm av morgonens shake down. Seb satte bästa tid i dammet och lösgruset, men överraskande nog var det annars M-Sports Fiestor som dominerade ”nerskakningen”. BloggOttOtt Tänak i splitter ny bil efter incidenten i Portugal var snabbast till en början men fick till slut ge sig. Detta både av Polo#1 och Mads Østberg som körde en tiondels sekund långsammare än Sardinien-dominanten de senaste åren. Tänak i sin tur var 0,7 efter Ogier.
Julien och jag har haft en bra shake down, där målet var att prova olika set ups och däckkombinationer, avslöjade Ogier efteråt.
Både de tuffa (läs dåliga och steniga) sträckorna och den extrema värmen tar hårt på däcken därför ville han testa den optimala kombon.
Med så här smala vägar måste du köra riktigt bestämt, ett litet misstag kan betyda slutet på ditt rally, menade han.BloggMikkelsen
En ovanligt blygsam målsättning sätter Seb upp, han vill egentligen bara vara före WRC-tvåan Andreas Mikkelsen men lägger till.
En pallplats skulle vara ett fantastiskt resultat!

Hennibg Solberg (N), Jari-Matti Latvala (FIN) WRC Rally Italia Sardegna 2016
Även Jari-Matti Latvala provade sig fram fick en sjunde tid som bäst och hade en för mjuk bil i första rundan. I andra ”hårdade” han till Polo#2 och sedan vad som skedde i den tredje körningen ville han inte avslöja, utan nöjde sig med att konstatera.
All in all, it was a good Shakedown, I am looking forward to the Rally Italy!
Utanför ”topp-tio” hamnade Andreas Mikkelsen som var runt en sekund per kilometer långsammare än Ogier och Østberg. Ändå menade han att han hittat ”perfect rhythm” på knappt fyra kilometer långa shake down-sträckan.
Mitt fokus är kampen med Sebastien då vi båda kör med samma förhållanden på vägen när vi inleder på vägen…

*
Just startordningen är som vanligt på tapeten och nu får Ogier stöd av Sebastien Loeb i sin kritik mot rådande system. Loeb menar att Ogier har helt rätt och att han självklart ska ge utlopp för sin åsikt. Loeb jämför med att världens bästa 100-meter löpare inte skulle springa på banan utan ute i gräset vid sidan av för att det skulle bli mer jämspelt. Han förstår att landsmannen är frustrerad.
Två dagars ”cleaning” är för mycket och förstör hans chanser, menar nye RallyX-föraren.
Nu borde kanske inte en simpel VOC-åkare som jag ens uttala sig, men vad är problemet? Två segrar, två andra platser och en tredje är årets facit hitintills för Ogier. Till detta nästan dubbelt så många poäng som tvåan Mikkelsen, så vad är problemet?
Ogier håller inte med mig, utan gillar mer vad Loeb säger och han konstaterar.
Under de här förhållandena, ”it’s impossible to win”!

*
BloggMads2Verkar som att Mads Østberg och Ola Fløene är heta inför kvällens första sträcka och att problemet med nerväxlignarna är löst. Andra tid och ett stort leende på läpparna var vad Mads levererade efter fem körningar på shake down. När dessutom DMACK-skodde Ott Täank kör in som trea måste glädjen ha stått högre i tak än på länge hos Mr Wilson och M-Sport.

*
BloggHyundaiBäste Hyundai var Thierry Neuville som fyra, sedan Hayden Paddon och Kevin Abbring. Sist på topp -tio kom Henning Solberg men före Andreas Mikkelsen…
Rally Italia Sardegna har runt 40 startande och körs över 19 sträckor på 32 SS-mil. I kväll körs en publiksträcka medan fredagen avgörs med totalt åtta sträckor. Medan man för två fler två på lördagsetappen. Söndagen körs med bara två sträckor som går dubbelt.

*
I avsaknad av Pontus Tidemand och Emil Bergkvist känns inte WRC2-klassen så het även om där är många anmälda, 17 ekipage. Att tippa finskt och Skoda i topp känns ganska säkert. Esapekka Lappi och Teemu Suninen är hetast enligt min uppfattning.

*
Då kör vi tipset i WRC.
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Sebastien Ogier Polo
3. Dani Sordo Hyundai
4. Mads Østberg Ford
5. Thierry Neuville Hyundai
I WRC 2 blir det svårt att välja mellan de bägge finnarna…
1. Teemu Suninen Skoda
2. Esapekka Lappi Skoda
3. Nicolas Fuchs Skoda
4. Marius Aasen Ford
5. Jan Kopecky Skoda

*
BloggPontusÄven om Pontus Tidemand och Jonas Andersson inte är anmälda till tävlingen så finns man på plats för att köra ”reccen” inför kommande uppgifter.
En stor erfarenhet, berättar Pontus.
Hoppas vi kan komma tillbaka nästa år och tävla!
Som extra bonus cyklade Pontus även på ( inte bokstavlig) en del svenska rallyfans (bilden) i går kväll.

*
Citroëns påläggskalv vid sidan av Kris Meeke, fransmannen Stéphane Lefebvre återvänder tillfälligt till FIA European Rally Championship och Kenotek by CID LINES Ypres Rally senare i juni. Om han kan fixa fram pengar förstås. En Citroën R5 finns väntande, anmälan är gjord men budgeten saknas fortfarande.

*
BloggTCR kopia 2I dag höll STCC presskonferens och som väntat handlade det om att man från och med 2017 pensionerar ”järnsängarna” och återigen börjar köra med ”riktiga” bilar. Lika väntat var det att det blir TCR-reglementet man kommer att köra med från nästa år.
Touring Car Racing är framtiden och jag tycker inte att det finns någon anledning att vänta på den längre än så här. Det är dags för ett skifte, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.
På plats i Stockholm fanns inte bara en Seat i TCR-skick utan även seriens grundare, italienaren Marcello Lotti. Nu blir det återigen en standardbil man utgår från och för närvarande körs TCR i 16 nationella mästerskap.
I dagsläget finns det sju tillverkare som tävlar med TCR-bilar, ytterligare fyra är på gång och dessutom undersöker såväl Audi som Mercedes möjligheten att bygga bilar. Förmodligen kommer fler att ansluta och vi ser framför oss att det skulle kunna vara 13-14 bilmärken inom ett till två år, säger Lundin.
Tillverkarna som redan tävlar i TCR är Seat, Honda, Alfa Romeo, Subaru, Ford, Opel och Volkswagen. Peugeot, Kia, Hyundai och Fiat är kvartetten som håller på att ta fram bil.
Med ett nytt tekniskt reglemente ser vi redan nu ett mycket större intresse för STCC bland bilimportörerna. De vill se sina volymbilar som rullar på gatan även på tävlingsbanorna.
Större startfält i huvudklassen är en av flera anledningar till varför STCC väljer att byta till TCR.
Ryktet att Volvo och Polestar Cyan Racing nu skulle lämna STCC då man inte har någon passande bil verkar inte stämma fullt ut.
Vi har varit med i toppnivå av svensk elitracing och STCC i över två årtionden. Vi vill fortsätta vårt engagemang i mästerskapet, men då vi inte har en TCR-bil måste vi utvärdera andra möjligheter att vara kvar 2017, säger Alexander Murdzevski Schedvin, Head of Motorsport på Polestar.
TCR-reglementet bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på 1,75-2,0 liter. Effekten ligger på cirka 330 hästkrafter. För att jämna ut bilarnas prestanda använder sig TCR av ett system som bygger på bilarnas vikt och motorns effekt. Inköpspriset för en ny TCR-bil är cirka 100.000 euro.

*
I dag publicerade Rallyutskottet ett meddelande att tidsplanen för ”Nya Grupp H” reviderats.
Detta pga. att RU/arbetsgruppen inte har hunnit ta fram ett bra/innehåll till förslag ännu och att vi anser det ohållbart att SGA och tävlande skall hålla på med möten den här årstiden. Nedanstående datum är det som gäller: Remissutskick 1, till SGA 1 augusti 2016, då skall SGA ordna förarmöten och ta in synpunkter. Remissvar senast 1 oktober 2016. Remissutskick 2, till SGA 1 januari 2017, då skall SGA ordna förarmöten och ta in synpunkter. Remissvar senast 1 mars 2017. Till styrelsen 1 april 2017. Igångsättningstillstånd kan utfärdas 1 juli 2017. Bilar kan börja att tävla 1 januari 2018.”
Med tanke på hur länge detta har legat i ”pipelinen” så tycker jag att det är fantastiskt bra om detta är på banan redan 2018, det är ju faktiskt bara ett och ett halvt år dit. Nu är det bara att vänta på detaljerna innan vi får möjlighet att se moderna bilar i rallyskogen och Volvo 240 kan koncentrera sig på att fortsätta vinna i Appendix K-klasserna…

*
BloggEmmaNyzeeländska rallytjejen Emma Gilmour gör nu Ramona Karlsson sällskap i den exklusiva skaran av tjejer som vunnit en deltävling det nationella mästerskapet. 36-åringen i sin Suzuki har länge tillhört örikets snabbaste förare men detta var första segern i NZ-M.
Att äntligen få vinna och stå överst på pallen är så tillfredställande och roligt, konstaterade Gimour som menar att segern blir en sporre för andra tjejer i rallysporten.


BlohggLotusI helgen som gick så var skånska Nibor Racing på anrika Silverstone i England för årets 3e deltävling i Lotus Cup Europé. Tommie Eliasson, Kristianstad slutade fyra i både första och andra racet.
Vi går från klarhet till klarhet och utmanar hela tiden toppen mer och mer, lite besviken över felkalkyleringen och att återigen hamna precis utanför pallen. Men just nu är vi närmare än någonsin och det vet dem andra, i nästa race så skall vi helt klart upp på pallen, menar Tommie.
Nästa race i Lotus Cup Europé är i SPA den 8-9 Juli.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *