Ogier nära rulla på SH i WRC Rally Australia, FIA-säkerhet ”bidde en tumme” och ännu en gång nej till rally !
När resten av WRC-gänget om någon timme drar igång tionde tävlingen i årets VM-serie Rally Australia är det utan Mads Östberg och Jonas Andersson, De sitter istället på ett plan på väg hemåt efter kraschen under träningen. Mads berättar att både han och Jonas fått klartecken för hemresa av läkarna på sjuhuset i Coffs Harbour.
– Tid att åka hem och börja rehabiliteringen inför Tour de Corse om tre veckor, berättar Mads.
– Önskar samtidigt alla våra WRC-kollegor lycka till i Rally Australia.
*
Dagens snackis i samband med shake down blev utan tvekan Sebastien Ogiers spektakulära ”två-hjuling” i allra första kurvan på sträckan. Vet inte om han inspirerats av Pelle Willén med Golfen men även världsmästaren lyckades till slut få ner alla fyra hjulen på vägen ( kan bara undra om Latvala eller Meeke gjort samma sak, då hade säkert rullningen varit ett faktum…).
Trots ”the big moment” satte Ogier bästa tid 1,1 sekund bättre än Andreas Mikkelsen som i sin tur var halv sekunden snabbare än Latvala.
Men allt överskuggades av ”the moment” som Ogier medgav kunde inneburit ”a bad start”och orsaken till det hela var att han körde för sakta(!).
– Kom in med lite för låg fart och bromsade för tidigt inför hårnålen, berättade Ogier.
– På insidan var en vall som lyfte upp bilen på två hjul, men lyckligtvis hade jag reflexen att styra emot och bilen gick ner på hjulen, gjorde en 360 graders sväng och vi kunde fortsätta.
Han försökte också släta över lite och menade att där inte hade hänt så mycket om bilen rullat över på taket.
– Hade så klart blivit lite skador och självklart vill jag helst ta bilen tillbaka till service oskadad…
”Analytikerna” har räknat ut att Ogier behöver bli minst trea och vinna power stage för att säkra sin tredje raka VM-titel. Dock är detta inte fransmannens egen ”game plan”.
– Jag vill alltid vinna, replikerar Ogier vilket punkterar tankarna på taktikkörning från Polo #1.
*
Andreas Mikkelsen och Ola Fløene är optimister, man trivs på andra sidan jordklotet. När dessutom fredagens sträckor helt nya menar Andreas att det gagnar dom.
– Brukar gå bra för oss när vi alla har samma förutsättningar, menar Andreas.
Mer konfunderad är han över detta med att hela VW-gänget kör längst fram i lösgrusen.
– Sträckorna blir snabbare och snabbare för varje WRC-bil som passerar så vi längst fram har en verklig utmaning framför oss, konstaterar Andreas och läger till med ett leende
– En utmaning som vi är glada att ta oss an!
*
Bäste icke-Polo var Kris Meeke som fyra medan Östberg-ersättare Lefebvre avslutade topp-tio. Trodde att Hayden Paddon som förväntas skriva kontrakt för full säsong för Hyundai 2016 i samband med helgens tävling, skulle vara bästa Hyundai på SH. Men icke, istället körde Neuville in som femma medan ”the Kiwi” hade åttonde tid. Bästa Ford var Ott Tänak som sjua.
*
Dags för tipsen inför Rally Australia (lite ändrat tips mot det som jag redan lämnat till WRT för er som finns med där).
1. Sebastien Ogier Polo
2. Kris Meeke Citroén.
3. Andreas Mikkelsen Polo
4. Jari-Matti Latvala Polo
5. Hayden Paddon Hyundai.
*
Vid gårdagens säkerhetsmöte i Geneve sammankallat av FIA-presidenten Jean Todt beslöts att skapa nya säkerhetsföreskrifter efter helgens olyckor. FIA har därför gjort en ”comprehensive action plan” i syfte att sätta säkerheten på allra högsta nivå för både tävlande och åskådare.
I planen lär finnas att rallyarrangörer med uttalade säkerhetsproblem tvingas att åtlyda FIA och det nationella förbundets riktlinjer. Man vill också öka utbildningen hos arrangörer i frågor kring publiksäkerhet. Till detta ska även lägga en grupp från FIA-experter som får till uppgift att hjälpa arrangörer att tillämpa de nya anvisningarna.
– Målet med åtgärden är att skapa en positiv anda i rallysäkerhet över hela världen, från tävlingar på ”gräsrotsnivå” till WRC, menar FIA i ett meddelande.
Fina ord, men för mig känns det mer som att det bara ”bidde en tumme”. För saken är den att ju högre farterna blir desto svårare blir det att skydda både publik och de som tävlar. En enkel sanning som jag inte tror någon säger emot på. Tyvärr ser jag varken hos FIA, WRC eller nationella förbund som SBF inga eller åtminstone få konkreta förslag på det enda verkliga sättet att öka säkerheten, nämligen att få ner hastigheterna i sporten. För mig finns det olika sätt att öka säkerheten för alla och det är att höja kraven på att specialsträckor ska ha lägre snitthastighet än idag. Plus att man bromsar hästkraftsvansinnet och annan hastighetsökande teknik och till detta helt ny typ av rallydäck. Däck som gör det omöjligt att åka ”on the limit” som görs i dag i alltifrån Grupp E till WRC. Risken är annars att ”limiten” igen överskrids med ytterligare tragedier som följd och att andra krafter då träder in på rallyscenen. Krafter som nog alla som har med sporten att göra absolut inte gärna ser att de blir ännu aktivare…
*
Medan WRC-åkarna laddar för Australien är Pontus Tidemand och Emil Axelsson i full gång med förberedelserna inför nästa WRC-stop Tour de Corse i början av nästa månad. Efter testerna väntar så Asia Pacific-tävlingen Rally Hokkaido i Japan, näst sista innan svenskarna kan titulera sig Asia Pacific-mästare.
*
Än en gång borde Fortifikationsverket ta på sig skämshatten och krypa in i skamvrån när man för tionde året i rad vägrar ge Simrishamns MK tillstånd att återuppliva Ravlundasprinten ute på skjutfältet. Idag skriver Ystads Allehanda att Tony Persson fått ta emot ännu ett nej från det extremt svårflirtade statliga verket
– När vi ansökte om tillstånd hos Fortifikationsverket fick vi avslag, berättar Tony Persson, kassör och vice ordförande i klubben till YA.
Senast det kördes rally här var 2005 (bilden med Joachim Grahn som vinnare) sedan har det varit tvärstopp.
– Skälen till avslagen har varit olika hela tiden. Något år hänvisade man till miljön och något år till att militären hade verksamhet.
Den här gången blev det något kryptiskt ”att man hade verksamhet i området”. Hade faktiskt varit ärligare att man sagt att man inte vill ha rally på samma vägar som stridsvagnar och allehanda andra militära fordon använder (utan att de orsakar varken vägskador eller miljöproblem som en rallybil uppenbarligen gör??). Simrishamns MK och Tony ger sig dock inte.
– Vi kommer att ansöka nästa år igen, vi fortsätter så länge vi som är aktiva nu finns kvar i klubben!
Sällskap i skamvrån borde man ha av SBF som verkar ha stoppat den här frågan i malpåse. Detta trots att man vid ett flertal gånger hävdar att man jobbar stenhårt mot verket för att få till stånd en från deras sida mer nyanserad syn på motorsporten. Några synliga bevis på detta ”stenhårda” arbete har dock aldrig för mig åtminstone, redovisats. Tio år är långt tid…
*
Fick idag återkoppling på Jörgen Andersson angående det nya Mitsubishiköpet.
”Hej Tommy. Kadetten är på g. Det andra är en rolig grej!!!/Jörgen”. Skönt kan jag tycka…
*
Lars Mårtensson kan nu i brist på motor i Grupp H 940:an ägna sig på heltid åt sin favorithobby Opel-Spotting. Lars hittade den här fina Opel Rekorden och ställer frågan.
– Dagens Opel, ska jag slå till?
Svaret är enkelt.
–Bajsar björnen i skogen?
*
I morgon fokuserar vi helgens Rally Småland med tips och så klart rallycross, STCC, DM 4 och WRC i Australien.