Ogier/ Mikkelsen är mina Japan-vinnare, M-Sport ser en ung line up som positiv, 80 procent av dagens Rally1-teknik blir kvar 2027 och utan tv-tid drar sig SBF ur SM-Veckan Vinter.
Tidigt WRC-tips då ”FORUM8 Rally Japan” och min vecka inte är fullt synkroniserade. I morgon är det ännu en dag i SMK Hörbys tecken då det bland annat ska beställas priser hos vår snabba, pålitliga och inte minst prisvärda leverantör Glentons i Broby. Med lite annat småfix så blir där ingen tid över för bloggande.
*
Så med start redan klockan 11.05 svensk tid på torsdagen hinns inte tipset med innan ”all the action” på 2,1 kilometer långa ”Toyota Stadium” sätter igång. Därför kommer tipset redan idag, vilket ger mina kamrater (?) gott om tid att hitta invändningar.
WRC.
1. Sebastien Ogier Toyota
2. Takamoto Katsuta Toyota
3. Thierry Neuville Hyundai
4.. Kalle Rovanperä Toyota
5. Ott Tänak Ford
Ogier vinner men är det det någon gång som Katsuta kan och vill visa framfötterna, så är det på hemmaplan och jag tror faktisk han kommer att lyckas med sitt egentligen ”mission impossible”. Däremot tror jag inte att Evans lyckas resa sig efter ”CER”, så tyvärr för honom tror jag Neuville knappar in de sju poäng som Toyota-åkaren är före och därmed kniper silver i WRC.
*
WRC2.
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Nikolay Gryazin Skoda
3. Heikki Kovalainen Skoda
4. Kajetan Kajetanowicz Skoda
5. Osamu Fukunaga Skoda
Som vanligt tar jag enbart med förare som är anmälda för poäng i WRC2 vilket diskvalificerar M-Sports Gregoire Munster. Lite trist att luxemburgaren redan kört sina sju tävlingar och därmed missa chansen att bättra på sina 22 poäng i WRC2. I synnerhet som han vann klassen i fjol med Hyundai och därmed borde ha ett lite psykologisk övertag i Ford Fiestan. Nu blir det enbart äran Munster har att köra för, vilket i och för sig inte är det sämsta. Samma sak för Kovalainen som redan säkrat det japanska mästerskapet och nu gärna sätter punkt för året med seger i VM-klassen.
På plats i Japan är även Oliver Solberg och Elliot Edmondson men då enbart för rekens skull.
– Bra för framtiden, konstaterar Oliver.
Inte heller i Japan är Craig Breen glömd utan hyllningar till irländaren syns lite överallt.
*
Ingen blir väl förvånad om Toyota fortsätter med samma line up för 2024 som i år med Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Sebastien Ogier och Takamoto Katsuta. Samma sak med Hyundai där jag tvivlar på nya namn förutom Ott Tänak i Cyril Abitebouls lönelista. Thierry Neuville, Esapekka Lappi fortsätter, möjligtvis får även Dani Sordo köra något litet och då i delad bil med Teemu Suninen.
Betydligt mer spännande i M-Sport där egentligen inga namn är klara, men att Pierre-Louis Loubet och Adrien Fourmaux står långt fram är solklart. Frågan är om det finns budget för ytterligare en Puma Rally1. I år har teamet varit ensamma med bara två bilar permanent i klassen medan inhopp gjorts av Jourdan Serderidis (Monte Carlo, Mexiko, Kenya, Grekland), Gregoire Munster (Chile, Central European Rally) och Alberto Heller (Chile). Av dessa lär enbart Munster kunna bli aktuell för fler starter under direkt ledning av Richard Millener. Teamchefen ser många fördelar med att få ett ungt fräscht ”lag” 2024 förklarar han för Autosport.
– De här tre förarna är de som uppenbarligen vi skulle tänka på eftersom de redan har erfarenhet av bilen.Vi har fortfarande en del att göra med budgeten.
Millener vill inte lägga press på trion för att nå pallplatser direkt, men säger också.
– Det finns ingen anledning till varför de inte kan vara konkurrenskraftiga…
Som svensk blir man lite frågande över att Oliver Solberg inte nämns trots att flera olika källor påstår att det förs förhandlingar med just M-Sport. Men enligt Autosport är det krocken Red Bull och Monster Energy som är ett litet problem. För M-Sport är det viktigt att få behålla energidryckjättens röda tjur på bilarna och Milleneer bekräftar att förhandlingar pågår dock är inget avtal klart. I de samtalen är det kanske inte helt lyckat att i andra rum snacka med en konkurrent. Dessutom har Hyundai öppet förklarat att man gärna skulle bli en del av ”Red Bull Racing”…
*
Även om inget presenterats så har bland annat Autosport luskat bakom kulisserna hos FIA om kommande WRC-reglemente 2027. Någon dramatisk ändring verkat det inte bli, utan man håller fast vid hybridtekniken. Varken ren el eller vätgas är ännu aktuellt uppges det. Istället kommer bilar att överensstämma med dagens till ungefär 80 procent. Något som genomsyrat arbetet med nytt reglemente är att sänka kostnaderna och FIA har nu öppet erkänt att Rally1 blev alldeles för dyrt för teamen. En annan stötesten är att man tycker bilarna är för snabba (?), men något bra trix för att göra dom långsammare verkar inte finnas.
*
Idag släppte SBF det som i deras ögon är en bomb men som stora delar av rallysverige närmast ser mer som jippo, nämligen ”Rallysprint Vinter” i samband med ”SM-Veckan”. Det blir ingen rallysprint till nästa år och anledning enligt SBF är att SVT inte klarar av logistiken i Luleå/Boden och därför väljer att inte tv-sända rallyinslaget. Därför har SBF beslutat att dra sig ur SM-Veckan
– Ett jättetråkigt beslut att ta. Föreningen har lagt ner väldigt mycket tid och arbete redan och kommit långt i tävlingsprocessen. Platsen vid Boden Arena är beprövad rallymark som föreningen vet att utnyttja till max, så det hade blivit en bra rallysprint. Vi vet också att rallysprinten i SM-veckan är uppskattad av förarna och av TV-publiken, så det är verkligen tråkigt att det inte blir någon rallytävling, säger Sören Emmervall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.
Så klart alltid tråkigt när motorsporten vår vika ner sig men just en sprint längst upp i norr med en mindre del av landets elitåkare anmälda, är kanske inte det som jag tycker känns svårast att avstå ifrån. I år avgjordes SM-veckan i Umeå enligt SBF:s hemsida, men vad jag vet så var Skövde värdstad och där Pontus Tidemand och Julia Thulin vann 4 WD-klassen. Till nästa år hade det varit ytterligare 115 mil norrut och dessutom inte som i år med draghjälp av Lima där SM precis avslutats. Avståndet till Boden tror jag avskräckt en del sydliga SM-åkare och nu vet jag att jag får på skallen från alla norr om Dalälven som menar att dom där uppe har lika långt när dom vill åka rally här nere och så är det så klart.
– Rallysprinten i SM-veckan är ett perfekt TV-koncept för bilsporten att visa vår sport samtidigt som de bästa förare får fightas om medaljerna. Och vi vet att förarna ser värdet i att synas i TV. Men SM-veckan är ett stort pussel att lägga för arrangerande värdstad och SVT och den här gången gick inte produktionslogistiken att få till, berättar Emmervall som fortsätter.
–Utan TV-tid kände både förening och förbund att det inte kommer bära sig ekonomiskt då rallysprinten i SM-veckan endast har runt 40-talet ekipage med i tävlingen!
De sista orden tycker jag ändå på sitt sätt visar hur hett Vintersprint är bland elitåkarna. Inga av årets SM-sprintar hade färre startande och detta trots att tv-sändning saknades. Nu kan istället Emmervall helt fokusera på ”SM-Veckan Sommar” som arrangeras i Västerås.
Hej man blir verkligen besviken på RF med att sluta stötta rally!
Svensk rallysport/rallycross har sedan decennier tillhört världseliten med flertal världsmästare
Med bland annat för ungdomar så viktigt sysselsättning
Skäms på er i RF
Hej man blir verkligen besviken på RF med att sluta stötta rally!
Svensk rallysport/rallycross har sedan decennier tillhört världseliten med flertal världsmästare
Med bland annat för ungdomar så viktigt sysselsättning
Skäms på er i RF
Besviken känns lite för tamt…
RF baserar beslut på vad en statestik nörd i England har skrivit på sin hemsida som har mindre än 100 följare låter det som att det är trovärdig info