Fyra bilklasser i ”Nya SSRC”, WRC-final utan spänning, Mauri har sökt upp Stefan/Mikael som blev virala, Andervang har gått i mål för 2023, Lindholm fick ge upp och RF visar svart på vitt att bilsport är inget man vill stötta…

Att de sydsvenska rallyåkarna hungrar efter information inför 2024 är en mild underdrift. Massor av rykten surrar och då bland annat om nya Svenska SprintRallyCupen (SSRC). I dag kom lite kött på benen när man därifrån förklarar att det kommer att köras med fyra bilklasser och med start under våren under våren och final sista helgen i september. Året har två ”dubbelhelger” där två deltävlingar arrangeras dagarna efter. Bilklasserna i SSRC 2024 är: Standard, App K, 2WD och 4WD. Startpoäng delas ut och höjs stegvis under säsongen. Tävlingsform och däck enligt SBF:s reglemente. SSRC-kalendern presenteras inom kort…

*

Då har rumphuggna Rallycross-VM (World RX) gått i mål i Hongkong med Johan Kristofferson som vinnare för sjätte gången i rad. I helgen är det Rally-VM (WRC) som ska avslutas med ”FORUM8 Rally Japan” och medan det ändå fanns ett uns av spänning i Hongkong, är denna noll i ”Soluppgångens land”. Självklart hade man hoppats på samma läge där som igår när Malmö FF som förväntat tog ännu ett guld, dessutom rättvist med mina ljusblå ögon. 

Nu är både Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen klara vinnare i WRC och Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen samma sak i WRC2. Istället är det resten på pallarna som  ska avgöras men handen på hjärtat, inget som ger mig ståpäls direkt. Finalen går igång på torsdag med shake down mitt i natten för oss med ”SS1 Toyota Stadium SSS1” körs på en mänsklig tid med start klockan 11.05 svensk tid. Resten av rallyt avgörs för vår del, sen natt eller tidig morgon. Detta gör också att tv-sändningarna blir minimala med en power stage som går igång på söndag klockan 06.00 med livesändning i TV12. SVT nöjer sig med summering samma dag med start i SVT1 klockan 14.00.

Foto. Skoda Motorsport

Bara nio i WRC-klassen och tio i WRC2 av dessa är det mindre än en handfull som kan sägas vara frekvent tävlande i klassen. Enda intresset kretsar kring sexan Kajetan Kajetanowicz och sjuan Nikolay Gryazin, bäst av dessa kan blir fyra(!). Skulle ”Kajto” ta full pott kan han passera trean Yohan Rosell men inte ens ett sådant resultat hjälper Gryazin som då hamnar en poäng efter fransmannen. 

*

Foto: TV4

I kväll ska ni inte missa TV4 och ”Mauri-vad hände sen” klockan 20.00. Då minns Mauri Hermudsson tillbaka till när Älmhults Stefan Håkansson/Mikael Johansson blev virala efter en avåkning i Vimmerby 2011. Mikaels klassiska ”Steeeffaaan” och dennes kommentar att han inte har ”någon tut” kommer att leva i många år framöver.

*

Finns nog bara i rally som det inte räcker att vinna alla deltävlingar och ändå bara sluta som tvåa totalt. Detta var vad som hände Stig Andervang som slutade femma i ”Lausitz Rallye” men blev ändå bara tvåa i hela ”Schotter Cup”, Kartläsare Mikael Kjellgren tar oss tillbaka till Boxberg i helgen. ”Fredag eftermiddag gick starten med en sträcka som gick två gånger, totalt 4,3mil Sträckan innehöll mycket snabba partier som vi fick till rätt bra men sedan fanns det ett arena område som var 7-8 km långt och det var som en folkracebana på sand, massa vägbyten, krön och osynliga kurvor.

Foto: Deny Michel

Vi tog det väldigt försiktigt för att inte köra sönder bilen eller åka av. Fick ändå till en del sena inbromsningar och småmissar och tog nattuppehåll med en 7:e plats. På lördagen var det ett helt annat tempo redan på SS3 men med ett varierande underlag så uppstod en del moments som visade sig bestå även på SS4. Med massa snabba partier som även innehöll många vägbyten gjorde det svårt. Vi fortsatte i samma tempo även på SS5 men en missad fullfarts inbromsning på asfalt med fullt av lera, fick vi backa i ett vägbyte när ett broräcke dök upp alldeles för snabbt. Stig fick ta handbromsen till hjälp för att slutligen stanna i en däcktrave med ett tidstapp på 10-12 sek. Efter servicen var det dags för alla sträckor en gång till och vi hade ju justerat lite och lärt oss av misstagen, Sista sträckan körde vi på säkerhet för att ta målgång då fjärde platsen inte var möjlig tidsmässigt. Detta var även sista deltävlingen i ”Schotter Cup” där Stig vunnit samtliga deltävlingar. Målet har inte varit att vinna cupen utan köra tävlingar som han inte har kört tidigare ( hur det nu kan finnas några sådana) men uppskattningen av hans deltagande var stort på rampen. Cupens poängberäkning är baserad på antal startade i klassen vilket gör det näst omöjligt att vinna cupen med en R5:a, men ändå tar Stig och Annemieke Hulzebos andra platsen i cupen. Detta torde också vara den sista tävlingen för i år säger Stig och räkneverket slutar på 30 tävlingar för 2023.

*

Smålänningarna Arvid Johansson/Andreas Sigfridsson hade som jag skrev i går, ingen lyckad helg i Boxberg. Rullning redan på första sträckan innebar mycket mekande innan Rally2-Skodan var något så när återställd för omstart på lördagen. Därefter kämpade de båda på men när det var dags för sista sträckan i mörker, togs ett klokt beslut att bryta berättar Sigfridsson.

Foto: Andreas Sigfridsson

Extraljusen var lite dåliga så inte värt och chansa på sista sträckan i mörkret som var 25 kilometer lång…

*

Med två sträckor kvar av Franska Grusmästerskapets ”Rallye Terre de Vaucluse” började motorn i Emil Lindholm/Reeta Hämäläinens Hyundai i20 Rally2 gå illa. Dessförinnan hade även bromsarna krånglat vilket innebar att Emil höll sjunde plats, nästan tre minuter bak Hyundai-kollegan Florent Todeschini. Bättre än så blev det inte då man kastade in handduken.

Foto. Hyundai Motorsport

Inte heller Todeschini fick till det sedan vattenpumpen packade ihop samtligt som han fick punktering på sist sträckan. Kom mål som fyra medan Skoda-föraren Matthieu Margaillan tog segern före Charles Munster, Hyundai.

*

Nu jäser det inom vissa delar av Riksidrottsförbundet och då även hos Svenska Bilsportförbundet. Det är nya regler för hur RF ska dela ut stöd till de olika förbunden som är upphov till ”raseriet” och en som rasar är SBF:s ordförande Roger Engström.

Med tanke på hur Riksidrottsstyrelsen hanterat frågan kan det vara en begynnande förtroendekris, säger Engström till Sportbladet.

Foto: Tommy Svensson

Anledningen är att RF enligt Sportbladet formulerat elitstödet efter ”en brittisk hobbyranking”. En ranking som nu 20 av RF:s olika förbund protesterar mot. Lite nerkokat så är det enbart sporter som representeras i OS plus ”hobbyrankingen” Greatest Sporting Nation som ska få stöd av RF. Enligt deras uträkning är det 48 förbund som når upp till de nya målen, medan 24 där SBF är ett står utanför. En viktig pusselbit enligt Sportbladet, är att det är sportnörden Dan Thompson ensam som ligger bakom ”GSN” som nu RF höjt upp till den som avgör svensk idrotts framtid.

Foto: Tommy Svensson

Sportbladet lyfter som exempel fram att Curlingförbundet med sina blott 3 150 medlemmar får 17 miljoner kronor i stöd. Svenska Bilsportförbundet med sin 171 088 medlemmar fick de senaste tre åren ta emot 4,2 miljoner och med nya förslaget blir det fram över noll kronor i stöd. Man kan också titta på Skidåkarna som har runt 25 000 färre utövare än SBF men ändå får ta emot 48 miljoner i stöd. Jämnstora med skidarna är Handbollsförbundet men får ändå bara runt hälften i stöd.

Foto: Tommy Svensson

Bilsporten är sjunde största förbund inom RF men är ändå i botten på listan över de som får stöd. 4 miljoner får även två andra förbund Boxning (36 064 medlemmar) och Tyngdlyftning (14 125 medlemmar) Bottennoteringen innehas av Skateboardförbundet som med knappt 30 000 medlemmar bara får ta emot 400 000 kronor av RF.

Till nästa år har man satt Bilsport, budo och kampsportförbundet i skavrån och ger dessa noll kronor. Här stöder sig RF på att ” idrotter med motorer inte ingår i den definition RF valt att basera sitt elitidrottstöd på. En definition som skapats av Dan Thompson på Greatest Sporting Nation”.  SBF:s VD Anna Nordkvist kommenterar detta i Sportbladet.

Att låta GSN, en enskild persons hobbyprojekt med 44 följare på X och 120 följare på Facebook, påverka Sveriges fördelning av statsbidrag kan inte anses uppfylla Riksidrottsförbundets uppdrag från Regeringen eller ansvar mot oss i idrottsrörelsen. Det känns helt enkelt inte seriöst!

Nu ingår SBF och Bandyförbundet i gruppen som fullt förståeligt rasar och protesterar. SBF lyfter även fram det märkliga i kriterierna då GSN inte heller godkänner sporter med djur eller våld, men ändå gör undantag om idrotterna finns med på det olympiska programmet. 

Att inte kalla vår sport för sport är minst sagt upprörande. Det känns mycket märkligt att man på RF exkluderar motorsporterna när vi ingår som ett idrottsförbund i RF, säger Nordkvist till Sportbladet. 

Nu har man samlat ihop så många kritiska röster som krävs för att lyfta frågan inom RF och kräva en extra stämma  

Vi vänder oss mot att RF slår undan benen på bilsportförbundet och flera andra idrottsförbund och skapar ett a- och ett a-lag i svensk idrott. Det går helt emot uppdraget, och det måste vara en fråga för RF:s styrelse att se över beslutet de fattat. Det är orimligt att inte alla medlemsförbund som jobbar med elitidrott, och som vi dessutom kan bevisa att vi är en toppnation med VM- och EM-medaljer, får ta del av elitstödspengarna, säger  Nordkvist.

Inte så ofta man får svart på vitt hur lågt bilsport står i RF:s ögon, men detta är svårt att snacka bort som jag ser det. Att ge lilla och extremt udda sporten curling 17 miljoner måste var snudd på skandal…

Ett svar på “Fyra bilklasser i ”Nya SSRC”, WRC-final utan spänning, Mauri har sökt upp Stefan/Mikael som blev virala, Andervang har gått i mål för 2023, Lindholm fick ge upp och RF visar svart på vitt att bilsport är inget man vill stötta…

  1. Detta är ju inte klokt att våra bilsport grenar inte längre skall räknas som intressanta utan skall vara uträknade då tycker jag att RF kan dra dit pepparn och möljöakttivister växer och SBF tar och sänker våra avgifter för våra licenser för jag vill inte vara med och betala till ett förbund med skallskador .

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *