Ogier leder WRC-tävlingen down under och här hemma behövs sol och värme!
Dubbelt Citroën i Australiens VM-Rally med Sebastien Ogier som ledare efter de två första korta sträckorna. Teamkompisen Loeb är inte långt efter, 06 sekunder skiljer och Jari-Matti Latvala är trea 2,8 sekunder långsammare. Hirvonen har gått ut löst och har 5,8 sekunder upp till Ogier medan Petter Solberg är sju efter. Men som sagt man har bara kört två sträckor, det är lååååångt kvar!
Nu får grabbarna och tjejerna ”down under” ursäkta för med TV-Svängen runt hörnet, känns deras öden och äventyr som prio B för tillfället. Dagen har för mig gått åt till att kartor och program packats, delta i den sedvanliga lunchen för våra sponsorer, åka runt med tävlingens säkerhetsplan till berörda, bara där försvann 16 mil och fyra timmar. Närmast väntar en kväll där det ska packas ännu mer grejor, plocka fram täckningsmaterial till morgondagen och så massor av annat som jag inte ens kan komma på…
Men som jag sa till sponsorerna. Trots allt jobb och klydd, blir det ändå något positivt på sista raden, annars hade man väl inte hållet på med detta år efter år. Eller så är kanske förklaringen att man är mer korkad än de flesta?
På sponsorträffen diskuterade vi återväxten i tävlingsledningen och där jag faktiskt konstaterade att det ser bättre ut i dag än vad det gjorde bara några år tillbaka. Idag är faktiskt stommen i fyrtioårsåldern och yngre medan vi som är äldre, faktiskt är i minoritet vilket känns oerhört bra. Kanske, kanske är det ett trendbrott vi kan skönja, vilket vore den mest positiva nyhet jag hört på bra länge!
Kul är det också hur det märks i omgivningen att det snart ska bli rally. Vem man än träffar så snackas det rally, alltifrån var man kan köpa program till vem som ska köra och vilka sträckor som används i år. Inget snack utan att rallysporten håller Hörby och Mellanskåne i ett järngrepp, här är rally kultur punkt slut…
Läste att Johan Stureson verkar ha bestämt sig, det blir inget STCC 2012. Om det blir något racande överhuvudtaget, artikeln var något svårbegriplig så jag ska inte skriva var jag läste detta, så blir det TTA för Johans del till nästa år.
Däremot verkar det som att Honda hänger på STCC. Så här långt verkar det dött lopp mellan de två stridstupparna och att sia om vem som står som vinnare är för mig helt omöjligt.
Fast hur jag än vrider och vänder på det, kan jag inte förstå hur till exempel Volvo vill slanta upp för att köra ”rörram med Nissanmotor och ett plastskal”? Hur kan man använda detta i marknadsföringen av Volvo, någon som kan förklara för mig?
Vädret ska bli bättre fredag och lördag har nu utlovats från alla som ”kan” det här med väder. En tröst är ju att det knappast kan bli sämre ialalfall. Klart, det kan bli snö och storm när jag tänker efter.
I tävlingsområdet har bara sedan i måndags kommit 30-40 millimeter regn och detta på vägar som redan innan var genomsura. Nu bönar och ber jag på mina bara knän om sol, för h-e sol och värme!