Ogier leder WRC i Wales, Mikkelsen bröt direkt, ny Porschebas, motorbanor bra för miljön och påtvingad FB!

En sen inbromsning för en chikan med halmbalar på första sträckan i WRC Rally Wales GB kunde kostat för världsmästare Sebastien Ogier men nu kom han undan med ”ligth damage on the drivers side”.Rally Great Britain (Wales) 2014 Efter sju av dagens åtta sträckor leder han 6,4 sekunder före Latvala som har svårt att hitta rätt ”pace” i den förrädiska halkan. Än värre var det för Andreas Mikkelsen som redan efter sträcka två fick kasta in handduken efter att ha kört i någon form av jordvall och stukat till höger fram på Polon.
Bästa ”icke-VW är inte helt oväntat Mikko Hirvonen som verkligen vill avsluta sin WRC-karriär snyggt och i Fiestan anför han ett veritabelt getingbo med fyra förare inom fjorton sekunders marginal. Kvartetten är för utom Mikko, Mads Östberg, Kris Meeke och så Thierry Neuville med längst avstånd till pallen, just fjorton sekunder.
Egentligen borde Kris Meeke varit trea, men fick tio sekunders tillägg för ”jump start” vilket han hade svårt att motbevisa efter att in-carfilmen visats”. Utan detta hade han varit tre före den finska Forden.

*
DMACK biter tillbaka och i WRC2 efter ex sträckor är det Jari Ketomaa som leder och detta tämligen överlägset, 35 sekunder före Bernardo Sousa och trea är hemmaföraren Cave. Karl Kruuda är fyra, knappt minuten efter Ketomaa och gemensamt för alla är att man kör Fiesta.

*
BloggPaddonHayden ”The Kiwi” Paddon var snabbast av Hyundaiåkarna på shake down men har sedan inte lyckats riktig lika bra i Wales. Detta delvis beroende på krångel med styrservon och ligger strax bakom topp-tio. I en intervju före start sticker han inte under stol med att han blev lite besviken när Hyundai sajnade Dani Sordo för ett tiotävlingars program 2015. Något som han verkade ha tänkt sig. Nu säger han att det blir en fortsättning i WRC 2015, trots att han ”hamnat på bänken”.
Definitivt blir det så även om där fortfarande är en hel del bitar som ska falla på plats, berättade Paddon i samband med gårdagens rallystart.
Han berättade även att det inte blir ”full säsong” utan han siktar främst att få ihop de nio grusrallyna.
Vi är där inte riktigt ännu utan fortsätter förhandla.
Vilken bil Paddon ska köra är också oklart, två spår jobbar han på Hyundai och Ford. Båda har han erfarenhet av men det verkar ändå vara koreanen som är huvudspåret.
Hyundai är första valet, men där finns andra alternativ…

*
BloggTommyFör några veckor sedan blev det klart att STCC tar över driften av Porsche Carrera Cup Scandinavia och nu utses Thomas Johansson till Porsche Carrera Cup Sporting Director och blir därmed operativt ansvarig för mästerskapet.
Thomas Johansson kan svensk motorsport utan och innan och han är som klippt och skuren för uppgiften, säger Jonas Lundin, VD för STCC.
Rollen som operativt ansvarig för Porsche Carrera Cup Scandinavia är bekant för Thomas Johansson. Mellan åren 2006 och 2011 var han ansvarig för klassen, då i regi av Flash Engineering. Nu är han alltså tillbaka på samma position igen.
Det känns oerhört bra att vara tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det är ett mästerskap som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, säger Thomas Johansson.
Jag hade fem mycket spännande år tillsammans med Porsche Carrera Cup Scandinavia och jag har många goda minnen och erfarenheter från den tiden som jag tar med mig in i det nya jobbet.
Intresset för den nya Porsche 911 GT3 Cup som introduceras till nästa säsong är stort. Redan har åtta bilar hittat köpare och fler är på väg.
Den nya bilen har tagits emot väldigt väl från deltagarhåll och i dagsläget finns det bara fyra bilar kvar som är till salu, säger Thomas Johansson.
Målet är att vi ska ha minst 18 bilar på startlinjen med en blandning av den nya och den äldre Carrera Cup-bilen.
För Thomas Johansson väntar nu en intensiv period innan det är dags för säsongsstart våren 2015.
– Det finns en framtidstro i svensk racing just nu som gör att vi har en bra grund att stå på!
Säger bara, tänk om man kunnat säga samma sak om Rally-SM!

*
Ingen kul läsning detta för Romson/Fridolin-gänget, motorbanor visar sig vara bra för den biologiska mångfalden. Zoologiprofessorn Nils Ryrholm vid Högskolan i Gävle slår fast att ” motorbanor utgör en refug för rödlistade arter – växter och djur som är hotade i Sverige. I förlängningen blir därmed motorbanor en miljöresurs för kommunen och landet.”.
Han fortsätter, ” – Motorklubbar kan bli en mycket viktig och relativt billig resurs för att vidmakthålla den biologiska mångfald som Sverige har förbundit sig att bevara. De föreningar som kan skapa, bevara eller till och med förhöja höga biologiska värden bör kunna få stöd från naturvården för detta, vilket kan vara till stor ekonomisk hjälp för dessa klubbar. Dessutom kommer motorbanorna att i allt större omfattning ses som en miljöresurs av människor som arbetar med frågor om biologisk mångfald, vilket kan leda till helt nya samarbetsformer i samhället.”.
I artikeln säger man även,” att det finns omkring 300 motorbanor med en totalareal på uppskattningsvis 3 000 hektar störd jord- och sandmark. Majoriteten av banornas lokalisering och areal finns redan nu dokumenterad. Flertalet av banorna fungerar som refuger för biologisk mångfald i ett i övrigt allt mer utarmat landskap. En motorbana har ofta en struktur som är väldigt väl lämpad för att skapa rika miljöer. Många av grusbanorna nöts kontinuerligt, vilket ger det för många växter viktiga tillskottet av mineral och näring via dammet som sprids runt banan. Säkerhetsskäl och behov av publiksikt gör att stora områden runt banorna måste hållas öppna, vilket gynnar de arter av växter och djur som är beroende av att solen når ned till marken och kan värma upp den. Angränsande till flertalet banor finns även vattendammar, vilket gynnar arter knutna till vattenmiljöer, exempelvis groddjur. En motorbana kan hålla mycket höga naturvärden och fungera som refug för biologisk mångfald. Denna mångfald minskar eller försvinner den dag körningen och störningen av marken upphör. Med andra ord: nedlagda banor innebär en förlust för naturvården och nationella naturvårdsmål.”.
Vågar nog säga, får miljötalibanerna läsa detta så är garanterat helgen förstörd. Bara tanken att motorbanor och motorsport är positivt för miljön får så klart håren att resa sig och kallsvetten att bryta fram hos de ”riktiga miljökämparna”…

*
En betecknade det som ” att grisar börjat flyga”, en annan ” när f-n blir gamma blir han religiös” och en tredje med bara, ”Äntligen”. Det handlar alltså om att jag gått med i Facebook. Till mitt försvar om det nu behövs, så är det ett ”krav” från arbetsgivaren att personalen ska finnas på alla sorters sociala plattformar som överhuvudtaget finns. En hängiven FB-anhängare köpte inte detta att jag tvingats, utan menade istället.
– Du kunde ju sagt upp dig!
Hur som helst nu finns jag i ”träsket” men det säger jag redan här och nu, jag kommer inte att bli någon slav under FB. Fortfarande är det Motorbloggen som gäller som mitt fönster ut mot verkligheten, FB kommer jag endast i undantagsfall att uppdatera. Du som vill komma i kontakt med mig så är det bloggkommentar, mejl eller telefon som gäller.
Att arbetsgivaren menar alvar står klart då man skickar mig på kurs i sociala medier i Växjö nästa vecka och efter det ska jag bli fullfjädrad ”ansiktsbok” användare är det tänkt. F-n tro´t…
Alla ni som redan skickat vänförfrågan till mig kommer också att accepteras så fort jag får tid. Skulle jag missa någon så beror det inte på att jag önskar vara ”ovän” utan säkerligen enbart på handhavande fel.


Än är inte asfaltsäsongen helt slut, i helgen körs finalen i danska Yokohamamesterskabet utanför Naestved Själland. Här ska prispotten fördelas men även lite andra morötter för de som kört i cupen. Bland annat delar man ut 700kr till till ekipage som använt bro för att ta sig till tävlingen. Något som gör att min klubbkompis Anders Palmquist kan räkna med en slant i plånboken då Öresundsbron garanterat räknas som bro i sammanhanget. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon anmälningslista så därför vet jag inte riktig vilka konkurrenter Anders och dotter Anna i högerstolen kan räkna med. Men utgår från att mästerskapstvåan Rolf Grybb, Hässleholm även han finns på plats i Naestved.

*
Idag har det varit riktigt dj-la novembergrått och det enda hitintills som lyst upp mörkret var två älgar som käkade äpplen från ett träd i närheten av Näsum Ryssberget. Tyvärr hann jag inte få fram kameran innan de stack till skogs annars hade det blivit en fin bild. BloggOpelPrecis sådant här skitväder då nästan det enda som verkligen värmer upp är lite Opelgodis och den här gången är det Gert Bengtsson med den silverfärgade Amazonen från Ryd som bidrar med den nästan futuristiska Opeltrion i grådiset. En Rekord -55 eller -56 samt två lite nyare, gissar på -61 eller –62 varav en linjeskön Coupé. Har t.ex Volvo någonsin gjort något som liknar en coupé? Kom på svaret själv, man hade ju 262 Bertone. Snacka om linjespel i karossformen, ungefär som att få ut ”Bokhylla Billy” från IKEA
Så sätt er tillbaka och njut av den vinröda skönheten.

*
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *