Ogier leder WRC i Wales, Latvala i diket, Åhlin gav upp, OC Veiby toppar WRC3 och lite knas med Toyota och WRC!

BloggOgier2Fredagen den 13:e slog till med full kraft i WRC Rally Wales GB och som vanligt var det Jari-Matti Latvala som var målet för ”han med hornen”. Sexhundra meter in på den korta, bara 3,1 kilometer långa SS 2 ”Sweet Lamb 1” så var ”Day 1” över för den finske Polo-åkaren. I en halvlång högerkurva släppte greppet totalt och hela rasket landade i ett djupt dike. Av allt att döma var bilen helt oskadad men för att komma upp på vägen igen hade nog behövts en lyftkran och någon sådan fanns inte i just den kurvan…
Annars började det bra för tvåan i VM-tabellen och på första tre mil långa sträckan var han bara 0,8 sekunder efter rallyledaren efter första dagen, Sebastien Ogier. Redan då hade Latvala upptäckt att det var halt, men tydligen glömt bort detta till sträcka två.
Tog det försiktigt därinne i de leriga partierna mot slutet, det var ganska ”slippery”, förklarade han vid målet på SS1.
Med facit i hand skulle han tagit det lika försiktigt även på SS2!

*
BloggOgierSebastien Ogier gör som vanligt få eller antagligen mer sanningsenligt, inga misstag alls och leder efter de sex första sträckorna med 13,5 sekunder till Kris Meeke, Citroén. Detta trots att de två senaste årens Wales-vinnare inte känner sig helt nöjd med sin insats, greppet i leran är väldigt oförutsägbart klagar Ogier.
Det blir inte lätt att vinna det här rally och jag är glad att kunna avsluta dagen utan ”trouble”, kommenterade han i målet på SS6.BloggMeeke
Ogier passade även på att berömma tvåan Meeke.
Kris is driving well!
Andreas Mikkelsen är trea, styvt halvminuten bak Polo #1 och verkar helt fri från sjukdomen som gjorde att han missade gårdagens shake down. Något som inte verkar ha hämmat tempot.
– Börjar få rätt känsla nu, konstaterade Andreas belåtet när dagen var till ända.
Visst är där partier som jag kunnat köra snabbare men jag är ändå nöjd med min dag!
Som fyra rullar Mads Östberg/Jonas Andersson in, 13,6 sekunder bak Andreas.
Det är ett lerbad inne i bilen, förklarade Mads i målet på SS6.
Annars var det här en riktigt fin sträcka, hade bättre känsla och njöt verkligen!

*
Femma är Dani Sordo och är därmed bästa Hyundai sedan Thierry ”unhappy” Neuville slagit bort vänster bakhjul på SS3. Elfyn Evans var länge bästa Ford men har nu fallit tillbaka och istället har Ott Tänak övertagit den titeln, ligger sexa.

*
BloggåhlinDet vill sig inte för Fredrik Åhlin/Morten Abrahamsen när det bjöds till dans med de stora elefanterna. Redan på andra sträckan knäckte han en drivaxel på R5-Fiestan, dessförinnan hade han tappat tid på första sträckan efter att ha kört ikapp en konkurrent efter bara 15 kilometer.
Det är inte vårt år, konstaterade Fredrik bittert efter att ha brutit första dagen.
Enda glädjeämnet enligt Fredrik var när han passerade den långsammare konkurrenten.
Omkörningen i en hårnål var rena rallycrossen, Timmy Hansen och grabbarna skulle varit stolta om de sett mig!
ERC-tvåan Craig Breen kan också hålla med Fredrik, det är inte mitt år i år. Ledde WRC2-klassen men hittade ”a rock” och utan luft i hjulen är det inte lätt att köra fort i lervällingen. Hissen har nu stannat på plats åtta för irländaren. BloggJaffaKan också nämna att många av de tävlande har en speciell dekal på sina bilar där man hyllar Breens co-driver Gareth ”Jaffa” Roberts som omkom när de kraschade på Korsika 2012.
Istället är det talangfulle Eric Camilli som till sin egen förvåning leder WRC2 men bara 9,4 sekunder före Teemu Sunninen i TGS-Skodan. Trea är Yuri Protasov och så som fyra norrmanen Erik Brynildsenmed svenske kartläsaren Anders Fredriksson i nya Skoda R5. En stark placering trots att Eyvind haft bromsproblem vilket inte varit så lätt då man inte haft något serviceuppehåll på hela dagen.
Hur som helst en fjärde plats och i morgon kommer vi att ”push hard”, var Eyvinds summering av dagen.

*
Norskt i topp i WRC3 där Ole Christian Veiby är outstanding med sin Citroén, detta med en marginal på långt över två och en halv minut till tvåan, Fabio Andolfino, Peugeot. Lite tajtare mellan honom och trean hemmafavoriten Chris Ingram även han i en Citroen, bara runt tio-femton sekunder skiljer de båda åt.
En bra dag för mig, leder både WRC3 och J-WRC så jag kan inte vara annat än nöjd, menade Veiby efter den slitiga första dagen.
Tabelledaren Quentin Gilbert parkerade med punktering och är borta från toppstriden den här gången.

*
BloggBerglundDet är något med ”UK” och nya  svenska R5-Mitsubishin som inte klickar fullt ut. Martin Berglund och Joakim Gevert som kör den nationella delen av rallyt fick ge upp med tekniska problem.

*
Ericsson Motorsport har noterat samma sak som jag att det verkar vara lite knas med Toyotas WRC-satsning. När tyskarna på Toyota Motorsport GmbH blev sidsteppade av Tommi Mäkinen att bygga nya WRC-Yarisen blev dom kanske också förståeligt, lite sura. Har läst på en tysk rallysajt som berättar att tyskarna låg långt framme med sitt projekt och när man så fick besked att det endast var motorn de skulle få bidra med gick man ner på tomgång. Resten av deras ambitiösa projektet skulle överlämnas till Mäkinen för vidareutveckling. Nu påstås det att man istället lägger ner WRC-tankarna helt och istället skulle nu motorn tas från samma trimmare som Hyundai använder, franska Pip Moteurs. Då gick även Hyundai i taket och krävde att få vara ensamt WRC-team med deras motorer. Vem som nu blir motorleverantör verkar mycket ovisst och det är bara ett drygt år till det är tänkt att bli premiär…
Inte heller förarna av nya Yarisen har presenterats, ryktet säger att detta kommer att bli officiellt efter WRC-finalen i Wales.

*
BloggUppsalaBlir alltid glad när jag blir uppmärksammad på klubbar/arrangörer som gör något lite extra för sin funktionärer. Efter Rally-SM finalen i Uppsala bjöd man härom kvällen in alla som hjälpt till vid arrangemanget och så här skrev man på Facebook ” Ett stort tack till alla funktionärer som kom och gjorde kvällen till det den blev!! Stort tack till Polisen, Anders och Hasse som pratade och berättade om rally ur olika perspektiv. Mycket intressant!! Ett stort tack även till alla er andra funktionärer som inte kunde komma ikväll men som är mycket värdefulla för oss och för rally Sverige. Nu lägger vi SM Rally 2015 bakom oss och blickar framåt mot 2016. Hoppas att vi ses även nästa år!!
// Funktionärs ansvarig Rickard Karlsson”.
Bra gjort!

*
BloggTaktorEnda likheten med WRC Rally Wales GB och morgondagens ”Traktorace i Nävlinge” är nog underlaget om jag får gissa. I fjol lockade detta event storpublik, runt 1500 personer letade sig till Nävlinge och i morgon är det dags igen, klockan 11.00 drar man i gång.

*
För mig är det jobbhelg och då vet ni hur det brukar bli med bloggandet. Med sen hockeymatch är risken stor att jag inte hinner med att berätta om morgondagens händelser i Wales. Finns en liten chans men den är inte stor…
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *