Ogier leder WRC i Australien, regn i Polen, tips i Ekratten, ”jäser i rallysverige” och en äkta Opelflagga!

Än så länge är jag med i matchen när vi snackar Rally Australia fjärde deltävlingen från slutet av årets WRC-kalender. Har ettan rätt, Sebastien Ogier och sexan Mads Östberg däremellan finns de rätta namnen men med lite annorlunda placeringar än jag tänkte i torsdags.
Miko Hirvonen skuggar Ogier och kan absolut inte räknas bort. De tjugo sekunder som skiljer är inte mycket med tanke på de ”tricky conditions” som råder. Vill påminna att inte ens halva rallyt ännu körts…
Trean Thierry Neuville och fyran Kris Meeke har kört väldigt jämnt, skiljer bara en halv sekund och där det verkar vara slagläge för belgaren. Meeke har tappat lite på slutet, kanske känner han att ännu ett förarmisstag finns där inte plats för om det ska bli någon ”vinkel-framtid”?
Latvala kämpar på men är nästan exakt minuten långsammare än sin Polo-kompis. Tredje ”Folkvagnsåkaren” Andreas Mikkelsen, nia, fick ett tag problem och var tvungen att stanna på transporten för att kolla. Uppenbarligen inget större problem då han avslutade dagen med att bli trea på sträcka tio.

*
Ende som verkar ha haft ”plåtrelaterade” problem är Mads Östberg som ”hit a rock” på sträcka åtta så hårt att förardörren flög upp. Även Neuville hade problem på samma sträcka, helt klart ingen Ford-väg!

*
BloggPolenJust nu pågår ”shake down” inför helgens ERC-tävling Rally Poland. Tyvärr har arrangören drabbats av dåligt väder och tvingats korta två av de tretton sträckorna. På bilden ser det minst sagt ” lita smort ut” som vi säger här nere…

*
BloggEkWRC och ERC får ursäkta men den här gången stjäl Åke Månsson och gänget i Asarums MS en stor del av mitt intresse med klassikern Ekratten i morgon. Tråkigt nog är detta andra året i rad som jag inte kör den i mitt tycke absolut roligaste tävlingen som finns. Under Kadett-eran sa jag alltid, ”ska man bara köra en enda tävling om året måste detta bli Ekratten”. Detta står jag för trots att det också var här som den (bilden) dj-lskt lömska, dolda omöjliga vänsterkurvan fanns som gjorde att Opeln fortfarande är på rehab.
Tipset i 4WD är nästan en kopia av TV-Svängen.
4WD
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Åke Jacobsson Ford
3. Anders Jonasson Mitsubishi
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Peter Nilsson Mitsubishi
2WD
1. David Bellborg Golf
2. Johan Green Golf
3. Mattis Olsson Toyota
4. Magnus Johansson Volvo
5. Joachim Kristiansson
Får nog akta mig för Volvotrion, Thord Johansson, Kjell Fransson och Max Svensson, misstänker att alla tre har minst ”topp-fem ambitioner”.

*
Ekratten är även final för TINTER Classic Rally Cup och av den anledningen har jag fått ut notbeställningen ( i cupen får man bonuspoäng om man inte använder noter, kanske något att ta efter även i DM?). Fakta är att 97 förare vill åka med siffernoter och bara tio med beskrivande. Bland de sistnämnda finns flera av toppförarna som Stoffe Nilsson, Åke Jacobsson, Ingvar Andersson, Matti Olsson och Håkan Ståhl. Med detta i tanken så kan det ju inte vara så att det med automatik går fortare för att man använder siffernoter…
På beställningen fanns också en förare som önskade ”Engelska Beskrivande” och detta var Krister ”Boalt” Johnsson med sin Appendix K- 142:a. Engelska noter till Krister, kändes lika naturligt som att Tomas Dileva dyker upp på Kungens 40-års jippo i mörk kostym. Jag var tvungen att ringa Krister och kolla?
Nej f-n, jag är helt omusikalisk och har ingen nytta av noter, svarade han från den djupa Göingeskogen.
Helt enkelt en felbeställning. Frågan är om inte där är fler än Krister bland landets rallyåkare som är lika omusikaliska…

*
”Det jäser i Rallysverige” är rubriken på en artikel i dagens Östra Småland. Jäsningen det handlar om är så klart att South Swedish Rally fått ”sparken” som SM-arrangör av SIMAB som ansvarar för Rally-SM. Hela artikeln finns att läsa på http://www.nyheterna.net/SPORTEN/Det-jaeser-i-rallysverige2
Det som slår mig är att SBF inte på något vis verkar känna ansvar för Rally-SM utan bara hänvisar till SIMAB. Till exempel säger direktören på förbundet Thomas Jansson i artikeln.
Det är rallyutskottets sak att ta reda på varför arrangören av Rally-SM och och Sydsvenska Rallyt inte kommer överens.
Rallyutskottets ordförande Magnus Månsson är inne på samma linje.
– Vi har inget med det att göra, vi bestämmer bara reglementet.
SSR-basen Lasse Mattsson är fortfarande besviken över behandlingen som rallyt fått av SIMAB. Bråket emellan de bägge handlar om pengar och där SSR till slut bara betalat hälften av kravet från SIMAB. Man anser att de inte fullgjort sin del av avtalet och till Östra Småland säger Mattsson.
– Sedan dess har vi inte hört ett ljud från SIMAB eller förbundet. I stället kom det som en spark i arslet när vi fick veta att SIMAB hade plockat in en annan arrangör i stället för oss till nästa år.
Utan att ha kännedom om alla turer kring det här extremt trista bråket kan jag bara konstatera att här finns bara förlorare. SBF måste gå in i detta, sätta ner foten och få parterna att bli sams. I alla fall om förbundet värnar om svensk rallysport vilket man alltid hävdar…

*
Fick idag ett mejl från ”Anders K i Smålandsskogen” angående ”sten i vägen”, han skriver:
Läste din blogg om punka ”när man åker mitt på vägen…”. Om bara notskrivarna gav fasen i att beskriva vad som finns i dikena ”sten i inner” skulle problemet vara enkelt löst. Står det inget nu utgår man ju från att det är fritt fram att gena.
Utan sådana vägledningar skulle det snabbt bli en dyr läxa att lära och rallysporten skulle snart flyttas tillbaka från dikena till vägen och den hårda slitbanan… ”.
Kanske något att tänka på för notskrivarna…

*
BloggStenEn som märkte ”sten” i TV-Svängen var ju Lars Mårtensson som försökte rubba en jordfast bumling med 940:an, han lyckades inte. Nu tror han dock att han hittat en lösning via ett SMS skriver Lars: ”Efter att ha studerat ”min” sten noggrant har jag övervägt många möjligheter. Dynamit lät lite våldsamt, grävmaskin orkar nog inte men efter kontakt med firman på bilden så är nog problemet löst!”.
Rätt Lars, se möjligheter istället för problem…

*
BloggFlaggaIgår var en glädjens dag på motorklubbens vanliga torsdagssamkväm. Henric Åkesson (bakom den lyckliga flaggviftaren) har noterat att jag inte direkt ogillar Opel och kom med en present. En äkta tysk Opelflagga som det viftats med på WRC Rally Deutschland där Henric var åskådare. Kan det bli bättre, tack Henric!
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *