Ogier kritisk mot klassiker i Rally Sweden, polisen lyrisk över rallypubliken och nya Skoda R5 snart klar!

BloggOigerDå var man åter på hemmaplan efter årets häftigaste WRC-race, Rally Sweden. Har väldigt svårt att tänka mig att där är någon kommande tävling som kan övertrumfa vad gäller helgens dramatik ända in på mållinjen. En riktig nagelbitare blev det i Hagfors igår kan jag lova och där till sist Sebastien Ogier tog sin andra seger både i Värmland och för året.
Men även om fransmannen vann till sist så var han inte helt lyrisk över tävlingen och sköt in sig på den historiska delen av rallyt. Ogier menade att klassikerna skapade problem med nya spår som inte alls passar hans linjer med Polo WRC:n. Att de sedan grävde bort lite is och blottade grus var inget stort problem utan det var de nya spåren när WRC-gänget körde andra ”loppen” som irriterade. VD Glenn Olsson tog kritiken med ro.
Jag kan förstå vad man är ute efter. Men vi bygger en folkfest och ett stort evenemang och behöver ha många ingredienser i vår show så det tilltalar ny publik och kunder.
Av Olssons svar kan man nog utgå från att klassikerna kan se fram emot ett nytt Rally Sweden Historic 2016.

*

Jag skäms nästan att erkänna men jag såg inte en enda klassiker in action i år. Skälet är enkelt, den dryga timmes väntetid mellan den sista Rally Sweden-bilen och de ”riktiga” rallybilarna känns väldigt lång. Vet också att många känner som jag och tror att alla hade tjänat på att hitta på ett sätt att krympa denna timme. Fråga mig inte hur, men att vänta i skogen är inte min grej om jag säger…

*
På vägen hem hörde jag på P4 Värmland som intervjuade polisens informatör om rallyt och hur polisen såg på det. Informatören var näst intill lyrisk och vittnade om hur få de totalt 60 utkommenderade poliserna fått ta hand om under helgen. Fyllan menade han var inget att ens snacka om. Bråk och misshandelsfallen var nästintill obetydliga till antalet. Trafikolyckorna i tävlingsområdet var noll och totalt sett menade han att rallypubliken var väldigt skötsam. Tänk den polisinformatör som kan säga detta efter ett fotbollsderby i Stockholm

*
2016 är sista året på Rally Swedens 3-års avtal med WRC och i höst ska ett nytt avtal skrivas. Glenn Olsson är säker på att det kommer att kosta mer att få vara med i Rally-VM framöver.
Det ska bli intressant att se hur mycket pengar det handlar om, om de ska ha någon miljon mer den här gången.
Olsson är dock inte särskilt bekymrad.
Vi har väldigt bra support från promotorn och vet att vi mer eller mindre är världsledande i VM på många grejer nu.
Nästa års rally flyttar troligtvis tillbaka till sin vanliga tid, vecka 7.

*
BloggServiceHar ju även gnällts på hotel utbudet i Hagfors där teamen har fått finna sig i att bo på olika ställen. Glenn Olsson är medveten om problemet
Det är för få hotellbäddar och de som finns är långt under den standard de här världsstjärnorna är vana vid och kräver. Vi har fått svidande kritik av FIA för det här.
Problemet måste alltså lösas men hur är frågan. Till och med en flytt från Hagfors kan bli aktuell men då är så klart frågan var man hittar ett lika stort serviceområde som det ute på flygplatsen i Råda?

*
BloggSkodaNu är utvecklingen av nya R5-Skoda Fabian inne i slutskedet och både Esapekka Lappi och Jan Kopecky har testat nya bilen under olika förhållanden.
Vi har testat nu senast på asfalt och grus och den nya bilen känns mycket bra på båda underlagen, menar Kopecky.
Vi är definitivt på rätt väg!
Lappi fyller i.
Är övertygad att Fabia R5 fortsätter succén för Skoda Motorsport.
Nu kopplar man även in gamle WRC-åkaren Freddy Loix och flerfaldige österikiska mästaren Raimund Baumschlager i utvecklingsarbetet. Det Lappi och Kopecky plus alla privat team som redan lagt order får att leka med, är en bil med 1,6 liters turbo motor till skillnad mot den två-liters sugmotor som satt i Super 2000-Fabian. Femväxlad sekventiell låda får man också med på köpet och detta i en bil med stipulerade vikten 1230 kilo.
Målet är att bilen ska vara FIA-klassad i mitten av året och enligt Skodas motorsportansvarige, Michal Hrabánek är man i fas.
Vi ligger väldigt bra till i tidsschemat så detta blir inget problem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *