Ogier kraschade, Mikkelsen vann WRC i Spanien, Tidemand bäst i WRC2, SSRC-final och så Opel-Spotting!

BloggMikkelsenVilken dramatik det blev när det kördes SS23 eller Powerstage i WRC Raally de Espana. Näst sist startade tvåan Andreas Mikkelsen/Ola Fløene och väl i mål intervjuades Andreas av wrc.coms reporter hur han kände att bli tvåa i rallyt? Med en marginal på 50 sekunder ner till norrmannen kunde Sebastien Ogier ta det hur lugnt som helst på den cirka tolv kilometer långa finalsträckan. Då händer det osannolika med fyra kilometer kvar att åka, fransmannen kommer lite för fort och med lite fel spår in i en ”fast left hander”. Planterar Polon i räcket så att höger framhjul stannar kvar medan resterna rullar någon meter baklänges, game over.
När Mikkelsen får beskedet under intervjun tror han inte sina öron och när det äntligen går upp för honom att han tagit sitt livs allra första WRC-seger blir lyckan total. Kartläsare Fløene kan inte hålla tillbaka tårarna och jag tror att han tänker att detta är ”payback” från när de själva gjorde en liknande grej på sista sträckan i Rally Sweden 2015. Detta var Andreas 64:e försök att komma överst på pallen i en WRC-tävling och att han var världens lyckligaste norrman just då är odiskutabelt.
Helt absurt eftersom Ogier aldrig gör några misstag, så när man berättade för mig om kraschen trodde jag inte på det, förklarade Spanienvinnaren.
En jättestor överraskning även om det inte var på det här viset jag ville vinna. Men vi har varit så nära så många gånger så jag känner faktiskt att vi var värda det här!BloggOgier
Ogiers kontakt med stålräcket var så kraftig att man för säkerhets skull flög honom med helikopter för undersökning på ett sjukhus i närheten. Där konstaterades det dock att han var helt oskadd, samma sak kunde man inte säga om Polon. Kraschen innebar också att sträckan ströks för övriga fältet, Pontus Tidemand blev den siste att starta innan beslutet kom.
Nu blev Jari-Matti Latvala tvåa, drygt tre sekunder efter den 26-årige norrmannen.

2015 World Rally Championship / Round 12 /  Rally of Spain, Catalunya / 22nd - 25th October, 2015 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Som bejublad trea klev hemmafavoriten Dani Sordo upp på pallen och blev därmed också bäste Hyundai-åkare. Stenhårt mellan de bägge i Citroéns team Mads Östberg, fyra och Kris Meeke, bara 1,9 sekunder skiljde de båda åt. Thierry Neuville fick notera ännu ett bakslag, var aldrig riktig med i matchen. När dessutom växellådan började krångla på slutet, orsakade till och med en avåkning enligt den ”unhappy” belgaren blev det en åttonde plats. Jag är nu helt säker på att belgaren kommer att sitta i något annat bilmärke, om inte redan till 2016 så senast 2017…

*
BloggPOntusNia totalt och vinnare av WRC2 blev svenske Pontus Tidemand och Emil Axelsson med Skoda Fabia R5. Ingen knall precis då svenskarna varit i topp hela rallyt och inledningsvis med jättegap ner till tvåan, teamkompisen Jan Kopecky. Mot slutet körde Pontus mer på säkerhet han ville så gärna ha den här segern och marginalen blev bara 10,7 sekunder.
Vilken härlig helg det här har varit för oss, konstaterade Pontus belåtet när han rullat i mål och kramats om av hela Skoda-teamet.
Pontus tackade i vanlig ordning alla som sett till att segern blev verklighet men avslutade med ett speciellt tack till Emil.
Han gör alltid ett perfekt jobb i co-driver stolen!
Trea kom ledaren av WRC2, Nasser Al-Attiyah som toppar med 112 poäng inför finalen i Wales i mitten av november. Som nya tvåa poppade ukrainaren Yuri Protasov upp med 90 poäng, två mer än Esapekka Lappi som blev poänglös i helgen. Ny fyra, bara två pinnar efter Lappi är nu Pontus Tidemand och därmed måste det vara klart med anmälningen till Wales? För inte kan väl Skoda Motorsport missa att ge honom chansen att komma på WRC2-pallen nu när det är så nära…
Dessutom inget snack om vilken bil som är den ”nye sheriffen i sta´n”, Skoda Fabia R5. Med placeringsraden 1-2-3-4 är det inget att diskutera!

*
I WRC3 försatte unge Ole Christian Veiby alla chanser att nå pallen när han redan på fredagen ”byggde om” sin Citroén med hjälp av ett broräcke. Slutade sist i klassen som vanns av ledaren Quentin Gilbert.BloggDMACK
Mycket norskt i Spanien, för Drive DMAC Fiesta Trophy vanns av Marius Aasen som därmed även säkrade segern i hela serien och kan se framemot att köra DMACK:s R5-Fiesta i WRC2 2016.

*

WRC Rally Spain 2015

Lite kuriosa kring helgens tävling som att Volkswagen försett teamets tre Polo med en speciell hälsning till bilarbetarna i Pamplona. Det är här de vanliga bilarna byggs ända sedan 1982 likväl som karosserna till WRC-varianterna. Med dekalen ”Gracias Amigos” valde man att tacka för ett fint jobb.
Sebastien Ogier jagar sin 400:e sträckseger och efter Spanien står han nu på 396 bästa tider. Noterbart är att han under söndagen inte vann en enda sträcka.

*
I helgen avslutades också tyska ADAC Opel Adam Cup i 3-Städte-Rallye och där det tråkigt nog inte alls gick Pontus Åhmans väg. Han och Johan Johansson tappade över fem minuter redan på fredagen och sedan var det kört för svenskarna. Trots många bra sträcktider blev det ändå tolfte och sista platsen som var belöningen. Vann gjorde Julius Tannert som även säkrat cupsegern före start. Försvann gjorde Thierry Neuvilles lillebror Yannick och dansken Jacob Madsen.
Totalsegraren heter Fabian Kreim, även han i en Skoda Fabia R5, detta före Hermann Gabner och Niki Schelle.

*
Ur mitt eget perspektiv trots att jag inte såg mycket mer än Mål-TK:N på SS4 var ändå finalen i Sydsvenska Rally Cupen med HQ på High Chaparall. Med hjälp av SMK Hörby medlemmarna Linn Wingren, Ronny Isacsson, Bodil Gustavsson, Curt Jeppsson och Jan Malmgren såg vi till att de tävlande fick sina sträcktider (dessutom korrekta, bara en sådan sak). Nu förstörde ”ungdomarna” Linn och delvis även Bodil min ”ålderspyramid” men annars var snittåldern på funktionärerna i Opeln som åkte från Hörby till Kärda 66,5 år. Vet inte om detta borde framkalla varningsignaler eller?BloggFunkis

Måste även tacka vår sträckvärdar bröderna (för det var ni väl) Johan och Oliver Axelsson som löste många av våra problem. Det dom inte fixade gjorde sedan ”klocke-Jerry” Bengtsson med assistent. Tack!!!!

*
Tävlingen blev tät och tråkigt nog dramatisk i överkant med två kraftiga avåkningar som båda innebar assistans av räddningstjänst och ambulans. Först var det förhandsfavoriten Rickie Borgström som fick någon form av hjärnsläpp och brakade av i full karriär redan i första kurvan på asfalt inne på High Chaparall. Ett träd träffade stumt bakom vänster dörren på 240:an och sedan var den finalen över. Kartläsare Stefan Ahl klagade över smärtor i mellangärdet och åkte iväg till sjukhus för kontroll, som tur var hittades inget allvarligt. På sträcka två gick det så överstyr för Ryds fortåkare Jörgen Olsson med Mathias Bengtsson vid noterna. I en vänster-höger kombination över mållinjen blev det någon miss och Volvon rullade framlänges. Jörgen gick åka med ambulans efter att ha beklagat sig över ryggsmärtor och fick stanna kvar på sjukhus för kontroll.BloggStoffe
Med detta tråkiga avklarat så var det inte helt oväntat Stoffe Nilsson och Esmeralda Gyllenswärd som stod i en klass för sig. Vann alla sträckorna i 4WD-klassen och tvåan Robin Adolfsson/Niclas Ottosson var över halvminuten efter. Än värre för Emådalens Åke Jacobsson/Per Andersson i en WRC-Foocus som spädde på med ytterligare halvminuten. BloggStacke
En som inte kom i mål var Urban Stacke som på Bengt Johanssons bild ger Mitsubishin en riktig flygtur, landningen blev värre…

*
I 2WD var Christopher Zeijlon med namnen dock med Svensson i efternamn i högerstolen snabbast. Elva sekunder före Magnus Johansson/Jonas Bergman. Vinnare Zeijlon klagade dock på sitt tempo i målet på fyran.
Börjar bli för gammal, vågar inte hålla i som förr…
Även tvåan Johansson i den röda 940:an hade synpunkter.
Värdelöst att köra så här, har bilen till försäljning så man sitter hela tiden och tänker på det, menade Magnus.
Johan Green/Mats Jönsjö körde in som trea och och tappade mycket tid och en placering på sista sträckan. Dessutom var men irriterade över att ha blivit nervinkade av funktionärer på SS4 där Robert Scholander skrotade sin vassa Citroén.
Vi tappade säkert tre-fyra sekunder på detta och så var där dessutom ingen bil i vägen, fräste Jönsjö vid målet.
Tar nog funktionärerna i försvar och menar att de gjorde helt rätt för precis bakom häcken, osynlig från vägen försökte publik att få Cittran på rätt köl. Inte så kul om där plötsligt hamnat en blå Golf på samma ställe…

*
BloggTomAtt VOC Mekonomen Rally-profilen från Hörby, Tom Kristensson och Timmy Berntsson skulle avsluta året som man började med seger var ingen skräll. Men det skiljde inte så mycket, bara tolv sekunder till Christer och Marie-Louise Westerdahl från hemmaklubben Skillingaryds MK. 1,6 sekunder efter kom Grupp F-åkande Anton Jansson/Johan Hedlund.BloggThobias
I Grupp E gav Thobias Svensson/Stefan Pettersson SMK Hörby dagens andra seger och man visade att guldet i Riksmästerskapet inte var annat än välförtjänt. Tvåa blev Stefan Ottosson/Sofie Adamsson, 1,7 bak och som trea ”storebror” Jesper Larsson/Robin Rosengren från Vinslöv. Den här gången ville det sig inte för brorsan Hampus SSRC-tvåa och Morgan Sandberg som la över minuten extra på SS4 efter en avåkning.

*

080405 En mycket nöjd Hörbyförare Lars Servin som inte bara vann de ntrimmade B-förarklassen, utan slutade även på en tionde plats totalt. Bild. Tommy Svensson

Måste även nämna Lars Servin/Peter Andersson i det här sammanhanget. Det ”stabila” paret kallades upp allra först på kvällens prisutdelning och förärades både pokal och applåder för segern i ”Förbils-Cupen”.

*
BloggRekordDen här gången är det jag själv som står för Opel-Spotting. På vägen hem från Värnamo hann vi ikapp dagens tror jag åtminstone, lyckligaste tysk. På släpet på väg mot hemmet hade han en Jämtlands-reggad Opel Rekord från 1957 i klart renoveringsbart skick.


BloggAsconaAsfaltkungen Mats Andersson, om än för tillfället detroniserad av DM-vinnande Mats Lundahl var en av många svenskar som följde Rally de Espana live. Men Mats vet vad om är viktigt och skickar bilder på en Opel Ascona A Automatic som kördes i Monte Carlo Rallyt (tror jag 1973) av Opel Team Swedens Lillebror Nasenius och Björn Cederberg. Mats skriver, ” Massor med WRC-bilar i Spanien. Man man ödslar ju bara kort på riktiga bilar…”. Vem kan säga emot på detta?

*

Till sist så skickar Niklas Svensson en länk som visar en film där man testat piratkopierade säkerhets bälten: https://vimeo.com/142522011

Om du på något vis misstänker att det kan sitta sådana bälten i din bil, kasta dom direkt. Om du inte tror på mig, klicka på länken och bli övertygad!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *