Ogier i WRC-topp, Lappi bröt direkt, Pontus Åhman femma i Opel Adam, Tipset inför Rally Askersund, SM-tankar och Fiat-Lukas!

BloggOgierVolkswagen dominerar hemmatävlingen WRC ADAC Rallye Germany och det är Sebastien Ogier som leder trupperna. Efter sex av dagens åtta sträckor är han först i resultatlistan men bara 4,7 sekunder efter kommer Jari-Matti Latvala och därefter Andreas Mikkelsen, 21 efter.
Ogier var nöjd när han kom i mål på SS6 Waxweiler 2.
Det går bra. Tog det lite försiktigt i början av sträckan men nu kädnet mer komfortabelt än när vi körde här fösta gången, menade regerande världsmästaren.
Även Latvala var nöjd även om han inte riktigt hade ”den goa känslan” i Polon med alla grus och lera på vägen.
– Jag gör mitt bästa men föredrar ”cleaner roads”, konstaterade Finlandsvinnaren.
Mads Östberg och Jonas Andersson har haft en lite småstrulig inledning, bland annat tändes en varningslampa i Cittran på SS5. Riktigt vad den betydde kunde inte Mads riktigt redogöra för.
Det står på franska, var hans förklaring till detta.
Ändå var han ganska nöjd med sin nionde placering inte så långt från hans planerade 5-6 placering.
Har fortfarande svårt att utmana på de smutsiga bitarna men jag känner mig allt säkrare och det är på rätt väg, menade Östberg.
Riktigt samma uppfattning hade inte Kris Meeke, först dammade han höger bak i en trottoarkant med lite fel hjulvinkel som resultat. pÅ SS6 gick det åt h-e igen och anlände till mål med  ”some light front-left damage” plus en minut förlorad tid.

Kom för långt ut i ett grusparti”, åkte av ut på ett fält och sedan tog det lite tid att ta sig tillbaka till vägen, berättade Meeke.
Till att börja med trodde han också att bilen klarat sig tämligen helskinnad från avåkningen, men vid målet hände något.
Nu har jag problem, måste sticka direkt, avslutade han intervjun med wrc.com.

*
BloggKopeckyI WRC 2 försvann favoriten ( inte min, jag hade honom som tvåa) Esapekka Lappi när han gjorde en slow motion avåkning ner i ett dike utan möjlighet att ta sig upp på vägen. Istället är det ”min vinnare” Skoda-kompisen Jan Kopecky som leder före tyske Skoda-åkaren Kreimer. Trea är Eric Camilli med Fiestan före nästa Skoda, körd av Nasser Al-Attiyah. Teemu Sunninen avslutar topp-fem medan Craig Breen ligger långt ner efter bland annat lite snurrningar på vägen.

*
BloggAAsenLeder DMACK Fiesta Throphy gör norrmannen Marius Aasen, men detta kan vara historia. En avåkning nästan direkt tvingade honom att ge upp.
För stora skador för att kunna fortsätta men vi startar om i morgon, hälsar Aasen via Twitter.

*
Utanför WRC-delen av rallyt körs även ADAC Opel Rallye Cup. Här går det riktigt bra för svenskparet Pontus Åhman/Patrik Barth som efter fyra av de åtta sträckorna håller femte platsen. Leder gör cupledaren Julius Tannert och detta i en egen klass över minuten före tvåan från Finland, Emil Lindholm. Men mellan honom och Pontus skiljer inte mer än dryga halvminuten så där är det tätt. Danska toppekipaget Jacob Madsen/Line Lykke-Jensen har haft någon form av problem och ligger över fem minuter bak på en elfte plats.

*
Hur man än ser på det så hamnar ändå lördagens SM-deltävling Rally Askersund lite i skymundan av WRC i Tyskland. Först start lördag klockan 08.00 och framemot 17-tiden ska första bil vara tillbaka i Askersund för målgång. Känns lite avlägset att förra gången SM-åkarna träffades var i mitten på maj och så ett tre månader långt uppehåll, det känns långt…
Svårtippat som vanligt så den här gången går jag mest på säkra kort.
Otrimmat 2WD.
1. Mattias Ledin R2-Peugeot
2. Christoffer Jacobsson R2-Fiesta
3. Martin Jansson R2-Peugeot
Att någon ska röra ”wonder boy” Ledin känns nästan omöjligt, ett SM-guld till Kopparberg vågar jag utlova.BloggCarlström
Otrimmat 4WD.
1. Joachim Carlström Mitsubishi
2.  Niklas Hägg Mitsubishi
3.  Joakim Rydholm Mitsubishi
Så här långt har det mesta handlat om Niklas Hägg men i Askersund tror jag att han får ge sig för Gullabo-Carlström. När SM-tvåan åkte ”förbil” i AM Snapphanerallyt (bilden) verkade han het…
Trimmat 2WD.
1. Victor Henriksson Citroén
2. Tobias Söderqvist Toyota
3. Leif Peterson Toyota
Sju sorger, åtta bedrövelser för Victor med nya Cittran. I morgon vänder det och han vinner klassen!
Trimmat 4WD.
1. Jerker Axelsson Subaru
2. Robin Friberg Citroén
3. Ingemar Svensson Ford
Tätt i toppen men Jerker i Subarun är vass även om Friberg i händelse av ” a clean run” kan utmana ända in i kaklet. Nytände Svensson säker trea!
J-SM Otrimmat.
1. Markus Theorin Citroén
2. Jakob Jansson Fiesta
3. Robert Scholander Citroén
Skulle velat ha med Emil Telehagen, tvåa i tabellen men den här gången fick inte Hondaåkaren plats på pallen.
J-SM Trimmat.
1. Pelle Willén Golf
2. Daniel Röjsel Opel
3. Philip Haag Citroén
Ren kopia av SM-ställningen

*

Just nu pågår en ganska intensiv debatt på Facebook om RM och Rally-SM och dess framtid. Min klubbkompis Thobias Svensson ( vill poängtera att vi inte snackat ihop oss på något sätt i frågan, utan han agerar helt på egen hand) stack ut hakan och ställde en del högst relevanta frågor i ämnet. Om det är hett i RM så är det ännu varmare i frågan om hur Rally-SM ska se ut i framtiden. Har dålig koll på hur många som kommenterat ämnet på Facebook, men många är det. Dessutom kan man nästan säga att där finns lika många åsikter som det finns kommenterare. Det som lyser igenom är att många ”snackar för sin egen sjuka mor”. Alltså man snackar med sin egen situation/bil som utgångspunkt för hur framtiden ska formeras för det som egentligen borde vara hela landets rally angelägenhet nummer ett, men som tyvärr inte upplevs så. Även i min egen mejlkorg plingar det med jämna mellan rum och med ofta samma typ av argument som på Facebook. Väljer att publicera ett inlägg från Göran Nilsson som skriver:
Hej Tommy, jag läste i din blogg om Thobias Svenssons och dina tankar angående Rally SM:s framtida utformning och jag tror det behövs ett klargörande för er båda och säkerligen många andra som är intresserade av rally i synnerhet och motorsport i allmänhet.  
 Det är FÖR de tävlande, förare och codriver deras klubbar och dess medlemmar, familjer, kompisar och andra tillskyndare som SM skall arrangeras.
Det är alla dom människorna som skall möjliggöra för nya internationella stjärnor i rallysporten.
 Det är INTE hur ny bil du har råd att tävla med. Detta är rent nonsens och har provats förut med uselt resultat.
 Det är mycket svårt att tänka sig att ungdomar inte skulle få tävla i ett SM för att fotbollsskorna, skridskorna, skidorna baddräkterna etc. skulle vara för gamla, med det tänkandet så hade vi knappast haft någon Zlatan, Peter Forsberg Charlotte Kalla eller Sara Sjöström.
 Det är konkkurens mellan individer som är tanken med att tävla och ju flera som kan tävla om att bli en svensk mästare dess vassare blir eliten.
Om en tävlande i en ny WRC- eller R5 bil blir ifrånåkt av en tävlande i en Mazda 323 Grp.A från -89 så är det ju synd för de tävlande i de nya bilarna men dock ett ovedersägligt bevis för att de kört för långsamt, men detta skall ju inte leda till att den tävlande i Mazda 323:an inte skall få tävla i SM. 
 Det är en uppmuntran att tävla i SM som behövs för alla intresserade, inte förbud, välkomna alla att tävla i SM så att de får chansen att utvecklas och kanske, kanske få chansen som ”fakriksförare” där framme i horisonten.
Ett SM har stor betydelse i alla sporter, den största i Sverige och där skall så många som möjligt beredas möjlighet att delta.
 Skall något göras, så gör det billigare att delta i tävlingar, en-dagarstävlingar där antalet dagar borta från arbetet och antal hotellnätter minskas till ett minimum så de tävlandes pengar går till tävlandet istället för andra saker.
Nästan allt finansieras av människors inkomster och detta skall man ta hänsyn till.
 Ett tekniskt regelverk som kan gälla över lång tid och där endast den personliga säkerheten tillåts ändras i takt med utvecklingen. 
 Fler SM-tävlingar, minst 10, som möjliggör att du får misslyckas i en eller två tävlingar och kan komma igen, detta kan dessutom leda till att flera vågar höja tempot och därmed,på sikt, öka svensk rallysports konkkurensförmåga internationellt vilket ju är målet och alldeles nödvändigt.
Gör det enklare för arrangörer så att deras kostnader minskar, SBF skall marknadsföra SM och detta skall inte belasta den enskilda arrangören.
Det är SBF:s sak att marknadsföra motorsport och detta måste bli mer professionellt och diversifierat.
 SBF måste jobba mer på att stödja klubbarna i deras försök att få använda allmänna vägar, förutom argumentet att cykeltävlingar, marathon och andra sporter får arrangeras på allmänna vägar så befinner sig SBF och klubbarna på en öppen marknad vad gäller konkkurens om sponsorpengar med arrangörer runt om i EU och då är Trafikverkets nekande ett hinder för att konkkurera om t.ex. ERC eller andra internationella tävlingar. SBF måste använda hela spelplanen för att främja motorsport inte bara böja på nacken i tron att de styrande skall ta hänsyn till just vår sport.
EU-domstolen och Europadomstolen är även till för motorsportintresserade.
Vidare så skall SBF och alla vara medvetna om att det regelverk som sätts för sporten påverkar en marknad, en marknad för bilar, däck, kommunikationsutrustning etc.etc. en mängd produkter vars kostnad har stor inverkan på enskilda människors ekonomi, en påverkan som kan bli himmel eller helvete beroende på vilket regelverk som gäller.
En stor och öppen motorsportmarknad skyddar de tävlandes ekonomi och investeringar vad gäller den utrustning som används och förhindrar svågerpolitik och korruption inom motorsporten, misstankar om det sistnämnda finns det ett antal exempel på genom åren.
 SBF ägs av oss alla och finansieras, i likhet med andra idrottsförbund, bl.a. av skattepengar via Riksidrottsförbundet, ha detta i åtanke när ni funderar över hur vår sport skall utvecklas och kunna erbjuda så många som möjligt att utvecklas inom motorsporten och kunna nå sina mål.
 Med vänlig hälsning
Göran Nilsson
f.d. Toyotachaufför.”.
Tänker inte argumentera så mycket mer än att ingången av mejlet punkterar hela debatten, ”SM är för tävlande, förare och codriver deras klubbar och dess medlemmar, familjer, kompisar och andra tillskyndare som SM skall arrangeras”. Är det så vi tänker oss SM då finns det absolut ingen anledning att ändra en enda bokstav i dagens reglemente. Inte heller behöver man bry sig om att media och sponsorer är helt ointresserade av sporten, Rally-SM är en helt och hållet intern affär för de ovan uppräknade.
Går man sedan längre ner i Görans tankar så beskriver han exakt det som jag hade i mitt huvud för någon dag sedan. Enkla tävlingar som dagens DM ungefär och med stora startfält. Där är vi helt överens du och jag Göran, detta är kanske framtiden för Rally-SM? Dagens upplägg är enligt min mening till stor del ett hopkok av de sämsta och dyraste bitarna ur ”elittänket”. Helt klart hade det varit bättre om man istället kokat ihop de bästa delarna till en smaklig rallyrätt…

*
BloggFiatAlltid lika alerte SMK Hörby-kassören Bertil Gunnarsson snappade upp gårdagens inlägg med Lukas Fiat-tröja. ”Hej
Några engelska Fiat 500 som vi såg på vår cykelrunda igår i Kivik. Kan kanske glädja din kollega? De var på någon form av rally genom Västeuropa. Samtliga högerstyrda.”.
Tre snygga korrekta bilar och en enligt min mening, ful spräcklig bastard i kvartetten. Visade bilden för Lukas som direkt konstaterade.
F-n vad fränt, vilka bilar och speciellt tvåan från vänster, den vill jag ha!
Räcker det med att skylla på att man är från Landskrona?

*
Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *