Ogier gör tummen upp, Prokop nära VW, Mads Ø. är ”sulten” och Tom K. ”Adam-klar”!

BloggOgierI fjor minns vi att Sebastien Ogier var minst sagt kritisk inför starten av Rally Sweden och då handlade det om hur farligt och dumt det var att köra rallyt med det töväder som då rådde under ”reccen”. I år låter det precis tvärtom från regerande världsmästarn och VF-fotografen Håkan Strandmans bild med ”tummen upp” från Ogier är precis den positiva push som rallyt behöver efter fjolårets mer tveksamma väder. Läser dessutom att hans kollega i M-Sport, Ott Tänak delar Fiesta #1:s uppfattning.
Beautiful conditions!
Vi kommer att få se ett snabbt rallyt men visa ”mega fast” sträckor, menar Tänak.
Ändå känns det lite konstigt att lämna ett Hörby med runt 30 centimeter snö i morse, komma till Hässleholm där snötäcket minskat till runt fem centimeter, vidare norrut och landa i Karlstad med total barmark. Kanske är det så att att man tänker helt fell, Rally Sweden ska inte flytta längre norrut, man ska dra ner rallyt till Skåne där det är riktig vinter ( obs, jag skojar bara)?

*
Har varit mycket snack om gårdagens avslöjande att Volkswagens 2017-Polo kommer att förbli ”hyllvärmare” under den här säsongen, detta sedan främst Citroën och Hyundai haft invändningar mot att kringgå reglerna. I dag avslöjar dessutom Autosport det jag hela tiden misstänkt, att Sebastien Ogier jobbade på att få ihop ett privatteam där han då skulle kört Polo även i år. Enligt uppgift sökte han samarbete med Mads Østbergs nya teamkompis Martin Prokop för att i ett privatteam köra Polo R WRC i årets VM-serie. Detta var innan Malcolm Wilson och M-Sport kom in i bilden. Det påstås dessutom att han lyckades förlänga tidsfristen med Ford-kontraktet två gånger för att om möjligt fått köra Polo istället för Fiesta.
Allt var klart för ett samarbete med Ogier, förklarar Prokop i artikeln och berättar att Red Bull var med på tåget. Bilarna skulle sedan skötts hemma hos Prokop i Jihlaya, Tjeckien.
Även Volkswagen var med på idén där enda stötestenen varit att Ogier hade missat premiären i Monte Carlo, till och med Qatar hade gett klartecken för samarbete. Nu blev det inte så konstaterar Prokop i Autosport, det blev Ford istället och förhoppningen är nu att man ska kunna få ytterligare en bil till i teamet och för Prokop själv.
Samtidigt bekräftade Volkswagen och ryckte bort sista hoppet, att Polo R WRC 2017 inte kommer att köras i WRC i år. Trots miljontals euro satsade blev det bara en ”hyllvärmare”. Vad var det man brukade säga, ”synd på så rara ärtor”…

*
BloggMadsNu är det istället ihop med Mads Østberg som Martin Prokop återfinns och det allra senaste tillskottet i WRC ”Onebet Jipocar World Rally Team 2017”. Efter fyra säsonger hos Ford och Citroën sitter nu Mads med Ola Fløene vid sin sida i sitt ”eget team” och är dessutom optimistisk trots i jämförelse med konkurenterna, bara 25 mils test med nya Fiestan.
Efter en frustrerande säsong 2016 med mycket motgång och besvikna resultat är jag nu motiverad och spänd inför Rally Sweden, menar Mads.
Om någon tvivlar så kan jag avslöja att jag fortfarande är ”sulten” och inställd på att köra för topplaceringar 2017!
Det var lite tajt med tiden innan Fiestan kom hem till Mads, trots att bilen byggdes från noll till färdig rallybil på bara åtta dagar. Fem egna mekaniker och Mads ingenjör gjorde jobbet vilket också är en fördel då man nu känner bilen in till minsta skruv. I trakterna av Sunne fick så Mads och Ola för första gången stifta bekantskap med ”The Norwegian Beast”.
Vi körde runt 25 mil på två dagar och känner att vi har fått fram inställningar som borde fungera bra i helgen, konstaterar Mads belåtet.BloggMads2
Att 2017-års WRC-bilar är snabbare än tidigare är välkänt men enligt Mads är det ändå svårt att säga hur mycket snabbare det kommer att gå på de värmländska vägarna.
I början var det svårt att vänja sig vid av allting sker så mycket fortare med acceleration och hastigheten in i kurvorna. Men det är en otrolig känsla att köra en så här snabb bil som den här!
Ett litet orosmoment är att man kom till skott med nya teamet väldigt sent och allt är ännu inte helt på plats. Totalt ingår 14 personer i Mads team och när även Martin Prokop ansluter med en bil kommer detta att utökas.
Jag trivs och fungerar allra bäst när jag har ett gott förhållande till ingenjörer och mekaniker som jobbar för mig. Blir mer som vi hade det när jag började köra för fem-sex år sedan, förklarar 29-åringen från Østfold som nu längtar till att få komma i gång med Rally Sweden.

*
BloggPaddonSom Mads konstaterar så går de nya bilarna mycket fortare än de gamla och därmed ökar så klart också riskerna att något går snett. Säsongen fick också en tråkig inledning då nyazeeländaren Hayden Paddon i sin Hyundai åkte av på första sträckan i Rally Monte Carlo. Just där detta hände hade en åskådare placerat sig så tokigt att Paddons bil träffade honom så illa att han avled. En tragedi som inte Paddon på något vis kan lastas för och inte heller den nya häftigare bilen, istället en ren olycka. Har skrivit det förut, vägen och området dit en avåkt rallybil kan nå är förarens område, där får bara inte finnas någon publik. Nu blev Paddon av förklarliga skäl förkrossad efteråt och drogs ur tävlingen av teamchefen Michele Nandan. Till Rally Sweden är han dock tillbaka och med John Kennard i högerstolen jagar han en ny pallplats, slutade ju tvåa i fjor och siktar garanterat inte på att bli trea…

*
BloggSVTNi som för mig av någon oförklarlig anledning inte åker till Värmland och ser världens snabbaste vintersport, kan ändå följa rallyt på SVT. Hur duktiga Stefan Klemetz och Jonas Kruse än är så kan de aldrig fullt ut förmedla känslan och stämningen i den norska och värmländska rallyskogen. Skulle de trots allt slå knut på sig själv och lyckas med detta så garanterar jag en sak, röklukten som sätter sig i vinterjackan efter alla eldar i skogen den grejar dom aldrig.
Här följer sändningstiderna för rallyt:
Tors 9/2  19:30-21.00 SVT2 svtsport.se och SVT Play
Live från Svenska Rallyt och den inledande superspecialen på Färjestad travbana.
Kommentatorer: Stefan Klemetz och Jonas Kruse.
Fre 10/2 17:30-18:15 svtsport.se och SVT Play
After Rally
Direktsändning från rallyt och serviceplatsen i Torsby.
Intervjuer, reportage och höjdpunkter från dagens sträckor.
Programledare: Maria Wallberg.
Fre 10/2 21:45-22:15 SVT 2 och SVT Play
Magasin med det bästa från rallyts första dag.
Kommentatorer: Stefan Klemetz och Jonas Kruse.
Lördag 11/2 10:00-11:00 SVT1 svtsport.se och SVT Play
Direktsändning från rallyt och sträckan Vargåsen, rallyts stora klassiker med legendariska hoppet ”Colin’s Crest”.
Kommentatorer: Stefan Klemetz och Jonas Kruse.
Lördag 11/2 15:00-16:00 svtsport.se och SVT Play
Direktsändning från rallyt och sträckan Vargåsen. Förarna återvänder nu till den klassiska sträckan för andra gången idag.
Kommentatorer: Stefan Klemetz och Jonas Kruse.
Lördag 11/2 16:30-17:30 SVT1
Eftersändning från sträckan Vargåsen. Förarna återvänder till den klassika sträckan för andra gången idag.
Kommentatorer: Stefan Klemetz och Jonas Kruse.
Lördag 11/2 20:00-20:45 svtsport.se och SVT Play
After Rally
Direktsändning från rallyt och serviceplatsen i Torsby.
Intervjuer, reportage och höjdpunkter från dagens sträckor.
Programledare: Maria Wallberg.
Lördag 11/2 22:40-23:25 SVT2
Magasin med det bästa från rallyts andra dag.
Kommentatorer: Stefan Klemetz och Jonas Kruse.
Söndag 12/2 12:00-13:30 SVT1 svtsport.se och SVT Play
Direktsändning från Svenska rallyt och den avslutande sträckan, power stage SS18 Torsby.
Kommentatorer: Stefan Klemetz och Jonas Kruse.
Söndag 17:00-17:55 SVT1
Sammandrag från Svenska Rallyt, årets andra VM-rally.
Kommentatorer: Stefan Klemetz och Jonas Kruse.

*
BloggtomHittade en perfekt övergång från Rally Sweden till att anmälningslistan till tyska 2017 ADAC Opel Rallye Cup nu är klar och där finns en enda svensk anmäld, SMK Hörbys Tom Kristensson ”Årets Rallyjunior” och ”Årets Junior” 2016. Övergången kom när jag slog upp årets Rally Magazine (programmet till Rally Sweden) där jag hade förmånen att få medverka genom att i en artikel skildra Toms resa från ”knubbsäl” och vilt sladdande VOC-åkare till 50 kilo lättare Adam-Cup tvåa i fjor. En resa som Tom gjort och som i mina och många andras ögon är en fantastisk bedrift.
Tvåa 2016 och allt annat än seger i år är en omöjlig tanke för Tom som nu sätter Henrik Appelskog i högerstolen på en nybyggd Opel Adam. Förresten kom där en ny koppling till Rally Sweden, Henrik finns även han på plats i Värmland och här som kartläsare åt Mattias Jirvelius i dennes Ford Fiesta R5.
Totalt 22 förare finns anmälda och där de allra flesta är för mig oskrivna kort. Enda jag känner igen bland dessa är Jacob Madsen och Line Lykke Jensen, Opel Danmarks affischnamn. Har en känsla att årets ”Adam Cup” kommer att bli en svensk/dansk uppgörelse…

*
Måste även kommentera Ola Strömbergs galna idé om insamlingen för att göra att min dröm om en Opel Rally Kadett till verklighet saknar all sans. Att så många runt om i landet har engagerat sig i detta är oerhört mäktigt. Verkar också som att Olas för mig ouppnåeliga mål på 150 000 insamlade kronor nu närmar sig med stormsteg. Vad kan jag säga mer än tack, även om det är ett för futtigt ord kan jag faktiskt inte hitta något bättre…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *