Mycket från Rally Swedens servicepark, Latvala letade, Mads öste på, WRC-tipset, Åberg fick besiktiga om och förvirring hos Opel-Helin!
Att skriva en Motorbloggen mitt i smeten i det här fallet, serviceområdet för Rally Sweden i Torsby är snudd på omöjligt. Intrycken är egentligen alldeles för många för att rymmas på det utrymme som jag har till mitt förfogande och dessutom, jag skulle aldrig hinna ut till HiQ Arena och SS1 där man drar igång klockan 20.08. Kan faktiskt börja lite med mig själv då den förste jag sprang på i Torsby var värmländske rallyprofilen Bror Danielsson som gratulerade mig till ”Silver-Kadetten”. Jag tackade så klart och försökte även förklara att en sådan fin bil kan man så klart inte ”offra” med fullgaskörning i någon tävling. Det får bli mer uppvisning varpå Bror tittade konstigt på mig och svarade.
– När min App. K-Escort blev färdig så var den så fin att min fru menade att den kunde jag väl ändå inte ta ut i rallyskogen och köra sönder varpå jag svarade.
– Jag har förstört så många fina bilar tidigare i mitt liv så vad skulle det vara för skillnad nu då…
Med detta tänkvärda råd i ryggen tog jag mig in bland rallyfansen på ”The service area” som vandrade runt och förundrade sig över WRC-teamens allt större tält och lastbilar. Här sprang jag på flera medlemmar ur Södras Teknikergrupp som till exempel Gert Andersson (bilden) och då vet man ju garanterat att det tekniska i årets Rally Sweden är under kontroll.
*
Efter detta gick jag ini M-Sports tält och där höll världsmästare Sebastien Ogier hov med sin hemmamedia. Vad han sa kan jag av förklarliga skäl inte återge, likheterna mellan skånska och franska är som bekant inte stora. Dock verkade Seb taggad inför starten och lät till och med franska fans ta selfies. Shake down brydde sig han sig inte ett dugg om och detta i likhet med flera andra eftersom man inte fick lova att”skak ner” på fyra extra däck, det var tävlingsdäcken som gällde. Därför pös Monte-vinnaren runt på Skalla och noterades för 14:e tid, bland annat var italienaren Lorenzo Bertelli snabbare. Inte så ofta det händer…
*
Inte heller Jari-Matti Latvala pressade sin nya Yaris på shake down, tionde tid. Detta verkade vara exakt enligt plan för finnen var på ett strålande humör inne i Toyota-tältet. Kan absolut inte säga att det är så, inga fakta inga riktiga belägg när jag hävdar att det känns som att Jari-Matti är mycket mer avslappad i sin finska hemma miljö än i hos VW med mera ”ordnung” i leden?
Som vanligt hade han till och med tid att skaka hand och kort förklara för mig att allt såg bra ut innan han lyckades hitta sin vinterjacka i kofferten. Hitta och hitta, hur svårt kan det vara att leta upp en stor dunjacka i en liten Toyota?
*
Hos Citroën var det lugnt lyckades inte leta upp varken Kris Meeke eller Craig Breen under besöket. Däremot hade Stephane Lefevbre som kör en 2016-version tid att småhångla lite med sin flickvän bak en av teamets trailers. Gäller att prioritera!
Även Hyundai höll en låg profil och samtliga förare/kartläsare satt nog och kurade i något undanskymt hörn, jag lyckades åtminstone inte se dom.
*
Däremot noterad jag att pappa Østberg, Morten verkade ha mycket att stå i borta i det nya teamets lite mindre tält. Förstår om han var lite nervös över vas som komma skall för Mads och Ola Fløene. Så här långt är det bara tummen upp och på shake down var det inget tal om att spara däck för Mads, utan istället ”flat out”. Han och Ola presterade bästa tid på Skalla inte mycket, men ändå 0,1 sekund bättre än Craig Breen.
*
Lite längre bort stod så WRC2-teamen och även där var det tunt med villebråd för autografjägarna. Lyckades i alla fall få ett snack med en av Pontus Tidemand och Emil Bergkvists norska utmanare Anders Grøndal.
– Allt fungerar perfekt så här långt och på Skalla bara gled jag runt, vill ha så mycket däck som möjligt när rallyt börjar på allvar i morgon fredag!
*
Då kör vi tipset inför Rally Sweden.
- Thierry Neuville Hyundai
- Jari-Matti Latvala Toyota
- Sebastien Ogier Ford
- Kris Meeke Citroën
- Mads Østberg Ford
Så här går det i WRC2.
1. Pontus Tidemand Skoda
2. Teemu Sunninen Ford
3. Emil Bergkvist Citroën
4. Eyvnd Brynildsen Ford
5. Anders Grøndal Ford
*
Ännu längre ner på serviceplatsen hittade jag så Rally Swedens enda skånska ekipage, Hässsleholms MK:s Anders Åberg och Björn Johnsson. Även dom struntade i att ”skaka ner” på allvar utan bara kände lite på ”Peggan” innan den lastades på släpet för transport ner till Karlstad och SS1. Så här långt var allt under kontroll och de båda plus mekanikerna pappa Lars Åberg och SMK Hörby-medlemmen (viktig i det här sammanhanget) Andreas Andersson var hur lugna som helst. Fast pappa Lars menade att det hade varit lugnare för nerverna om inte Anders kört och han själv varit kvar och jobbat i Bromölla Kommunhus.
– Men strunt i det, detta är ju fantastiskt spännande och nerverna får jag försöka hålla styr på!
Det blev för Hässleholmarna i likhet med alla andra inklusive WRC-teamen att köra ut och in i besiktningshallen flera gånger innan teknikerna där var nöjda.
– Var det inte stoppningen på buren som var för gles, så var det verktyget för att ta loss stolen vid olycka som satt felplacerad, berättar Björn.
– Borde man så klart kunna räkna ut att FIA tycker den bästa och mest logiska placeringen för verktyget är under stolen du hör rätt, under stolen…
*
Här nere samlades också de som ska köra Rally Sweden Historic och en av dessa var Stefan Helin, Tibro MK. Stefan ”byggde” som bekant om sin fina Opel Ascona A i höstas vid en EM-tävling i Ungern. Nu har den dock likt Fågel Fenix återuppstått och dessutom i två versioner. Träningsbilen tilldrog sig stort intresse från publik som kan det här med bilar och med WRC-teamen i ryggen ägnade dom istället all uppmärksamhet åt Asconan (bilden). För Stefan var det inte slut på problem bara för att han har nybyggd bil och ny kartläsare, gamla Opel-drottningen Lotta Lundquist, MK Rimo. När han öppnade startkuvertet blev det lätt förvirring hos Team Helin, Stefan fick två olika startnummer. 135 var rätt och antagligen sprang en lika förvirrad Kjell Fransson runt med samma problem då han var tänkt att pryda sin ”Folkvagn” med 136.
*
Träffade även Olofströms Ola Bengtsson med Rally Sweden-ovana kartläsaren Emil Svensson. Ola är ju betydligt mer rutinerad då detta var hans andra start i Värmland medan Emil trots över tio år i högerstolen aldrig åkt någon vintertävling. Konstaterade istället lugnt.
– Fast det är väl ingen större skillnad mer än att det är vitt utanför…
Ola fick också en obehaglig överraskning när man skulle hämta ut sin GPS-utrustning som i fjor kostade 1200 kronor i deposition.
– Trodde det var samma summa i år så jag slängde fram mitt betalkort var på italienaren på andra sidan skakade på huvudet och menade att där fanns inte pengar tillräckligt på kontot.
Ola hade lagt fram sitt som han kallade ”lilla kort” som borde ha täckt avgiften.
– I h-e heller gjorde det så, nu hade avgiften höjts till 12 400 kronor!
*
Måste även tacksamt kommentera att Ola Strömberg med alla ivriga påhejare nu ”gått i mål” med ”Silver-Kadetten”, så klart jag är glad över att målet nåddes. Nu verkar det inte bara vara jag och Ola som är glada, massor av för mig kända, men också helt okända människor kom fram under dagen, tog i hand och gratulerade mig. Kan gott medge att jag tidigare har haft lite svårt att förstå hur viktig Motorbloggen är för så många motorsporintresserade människor runt om i Skandinavien. Nu börjar jag fatta att det jag gör, gör skillnad för väldigt många. Blev alldeles tjock i halsen när Volvoprofilen David ”Plombo” Lindström kramade om och gratulerade mig innan han sa.
– Tommy du är fantastisk och betyder så dj-la mycket för oss så att du inte riktigt fattar det va?
Är det konstigt att jag blev tjock i halsen?
*
Fick faktiskt ett annat erkännande när jag hämtade ut mitt Media-kit på presscentrat i Torsby. Inte bara den vanliga gröna ”Media-badgen” utan den här gången låg där även en brun ”Official-Badge” med undertexten,”Tommy Svensson Official Newsblog”. Sug på den!
*
Tänkte faktiskt lämna Rally Sweden och skriva lite om att MJP Racing Team Austria nu har plockat in Kevin Eriksson i teamet för 2017 World RX. Som teamkompis får han dubbla DTM-mästaren Timo Scheider.
– Är verkligen spänd på att bli en del av MJP Racing Team Austria och få möjlighet att köra en full VM-säsong, konstaterar Kevin.
Timo och Kevin kommer att köra helt nya Ford Fiesta RXS och redan till premiären i Barcelona kommer man att stå på startlinjen.
*
Därmed stänger vi butiken för idag och faktiskt även i morgon, hinner inte både producera ett uppslag till ”Motorlördag” och även skriva en Motorbloggen när jag kommer till hotellet på fredagkväll. Så ni får hålla er till tåls fram till lördag då kommer en ny blogg och ni kan då alltid tänka på att det kunde ha varit värre. Till exempel har sambo Ewa och rallylabradoren Colin runt halvmeter snö att plumsa runt i när det är dags för ”kissrundan”…