Ogier funderade aldrig på WRC-byte, klart med Asfalt-Sprint i Tingsryd, 106 Maxi efterlysning och Lingen på sidan…
Sebastien Ogier dementerar nu bestämt att han ens funderade på att lämna Volkswagen Motorsport inför WRC-säsongen 2015. Han hade aldrig några sådana tankar, slår fransmannen fast i en intervju i Autosport.
Autografen på kontraktet satte Ogier dit på kvällen efter Rally Spain och hans andra raka VM-titel var klar. Han förnekar nu absolut att han förhandlat med andra team, ryktet sa att både Citroen och Hyundai var aktuella.
– Alla rykten som cirkulerade var just bara rykten, varför skulle jag ens snacka med andra team?
Kontraktet mellan Ogier och VW är på bara ett år och faktum är att det är oklart vad som händer efter 2016 hos det segerrika teamet. Medan Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen säkrade sina stolar hos Jost Capito tidigt, väntade Ogier. Riktigt varför han väntade med att skriva under framgår inte i intervjun. Däremot var han klart frustrerad efter kraschen på teamets ”hemmaplan”, Rally Germany. Som orsak till detta skyller Ogier på att han hade svårt att koncentrera sig då det var så mycket oklart om WRC:s framtida regler. Kraschen blev ett ”wake up call”, medger Ogier.
– Plötsligt förstod jag att att det fanns en risk att jag kunde förlora allt jag kämpat för under hela säsongen!
– Vore idiotiskt att tappa VM på grund av dåligt fokus men det visar, är du inte hundra procentig kan du inte göra saker rätt…
Han erkänner också.
– Jag reagerade rätt men det viktigaste var ändå att jag reagerade. Var inte lätt att komma tillbaka, fick verkligen kämpa med mig själv men jag klarade det!
Blir onekligen spännande i premiären i Monte Carlo att se ”giganternas kamp” Ogier vs. ”nykomlingen” Sebastien Loeb. Hjärnan säger Ogier som trots allt är rena segermaskinen medan hjärtat säger Loeb som kan aldrig räknas bort. Rattrost och sådant skit hos Citroén-åkaren tror jag inte en enda sekund på, det som kommer att göra skillnaden är bilarna. På Col de Turini och de andra klassiska sträckorna kommer det att visa sig om Polon är så överlägsen som man trott. Eller om Cittran är lika bra men det är de ordinarie piloterna som inte riktigt nått upp till Ogier-klass?
*
Visst blir man avundsjuk när man ser hur ”lätt” det är för utlänningar att komma ut på den internationella rallyscenen. Nu vet jag att det inte är lätt för dom heller, men det verkar åtminstone lättare än för en som går omkring och nynnar på ”Du gamla du fria”. Nu är det fransmannen Charles Martin som får chansen i ERC genom att vinna franska Peugeot 208 Rally Cup. Fyra ERC-tävlingar plus två tävlingar i Franska Mästerskapet är belöningen för segern. Martin kommer att köra på Nordirland, Tjeckien, Azorerna och Grekland med en 208 T16.
*
Hittade den här urläckra Subarun på Twitter, men vad handlar det om? Min spanska är obefintlig och länken ”http://www.rallyreportwrc.com/2014/12/27/wrc-2015-el-run-run-de-la-semana-del-rally-mundial/” säger absolut ingenting. Tänk om det vore så väl att Subaru borta i Japan tog sitt förnuft tillfånga och drog igång ett nytt WRC-äventyr…
*
Årets roligaste asfalttävling för mig, Stefan och Silver-VOC:en var utan minsta tvekan sprinten i Tingsryd som föregick South Swedish Rally. Resultatet var som vanligt, så det var inte det som fällde avgörandet utan istället hela upplägget med lång knixig bana, mycket publik och många startande. Publiken gillade också arrangemanget där man fick t.ex fick se den vilt sladdande Peter Zackrisson med 940:an (bilden) och ännu vildare Robin Sandberg som föråkare. Nu har det varit lite oroligt huruvida sprinten skulle arrangeras när SSR flyttar till Karlskrona. Men idag kom där lugnande besked från Malte Sandberg, ” Lagom innan ”vintern” kom till Tingsryd så asfalterade vi 80 m grusväg på rallysprinten. Den 14 maj blir det bara ”asfaltsföre” på sprinten. Vi är mitt uppe i planeringen av tävlingen och det blir samma sträckning som i år, med Ryds MK som arrangör.
Gott Nytt År önskar Sträckbyggarna”.
Ett bra initiativ då grusbiten mitt på banan inte var så kul, det dammade ju för dj-ligt. Om jag inte minns fel, var det just där som vi tappade all tid, eller tänker jag fel…
*
När anmälan till ”SM-sprinten vinter”, en del utav SM-veckan öppnade var det Mikael Ericsson från Sollebrunn som var först ut att anmäla sig. Den här gången körs sprinten i lite mer ”snöosäkra” Örebro och just nu är 14 ekipage anmälda till till den 31 januari. I 2WD finns fjolårsmästaren Pelle Wilén och i 4WD dubbla svenska mästaren Jerker Axelsson.
*
En som inte kunnat ligga och peta navelludd under helgen är Victor Henriksson som precis fått hem byggsatsen från Paris och som är tänkt bli en Citroén DS 3 R3T.
– Ska jag vara helt ärlig vill jag nog inte att det blir någon tävling i Sandviken. Men blir det tävling så har jag en reservplan med en annan bil, konstaterar Victor på Rally-SM:s hemsida.
*
Ingen större hemlighet att mina kunskaper inom dagens Formel 1 är tämligen begränsade också därför jag försöker undvika ämnet. Men igår skrev jag om lite kul fakta hämtat från FIA:s magasin Auto. Läste där om Sebastien Vettel, men att han vann VM 2014 var så klart helt fel. Istället var det Lewis Hamilton vilket jag också själv skrev längre ner i texten. Ber om ursäkt och sedan påpekade Tommy Schönström en annan sak som jag också visste, ” Hej Tommy och tack för en bra motorblogg. Men en rättelse, Senna omkom på Imola -94 det var Ronnie som omkom på Monza.
Gott Nytt År
Tommy Schönström”.
Lägger mig med blottad strupe, bara hugg in…
*
I mejlskörden kom en efterlysning ända från Frankrike och det är Michel Pouget som behöver hjälp.
”Hej,
Jag är franska och jag söker Collector historia av dessa bilari. Jag söker information eller foton på chassinumren för Peugeot 106 Maxii.
Tack.
Cordialement.
Michel Pouget
12330 Saint Christophe Vallon
michel.pouget12@gmail.com”.
Nog ingen vild gissning att monsieur Pouget använt någon webbaserad översättningstjänst när han skrivit sitt mejl till mig, tror inte han är ”franska” . Så klart hjälper jag honom att efterlysa fakta om Peugeot 106 Maxi, en bil som aldrig varit vanlig här i landet. Minns inte om det var en sådan som Stoffe Nilsson körde när han i början av 2000-talet var ”fabriksförare med Pecka Svensson som kartläsare? Har för mig att den kallades Super 1600 men det är kanske samma sak? Vet däremot att Tomas ”Gullabo” Jansson körde en Maxi under några år för den danska importören. Bland annat en som han förvandlade till skrot på den asfaltsträcka i SSR som hade mål strax utanför Svensköp, bör ha varit 1999. Året före körde han med den här vita i SSR, samma bil som jag på hösten före fick den hemska åkturen på Falsterbofältet med Toni Gardemeister vid ratten. Har ni något att berätta om den lilla Maxi 106:an, mejla Michel.
*
Dagens Opel (länge sedan sist eller hur?) blir den av Hörbyföraren Stig Kristiansson en gång byggda Opel Rekord 6 som numera körs av Rallyklassiker-profilen Karl-Bertil Ling från Kolsva. När Klassiska Rallycupen kördes i SSR år 2005 var som vanligt ”Lingen” ”on the limit” och i en knasig högerböj var ingångsfarten alltför hög. Lugnt la sig den tyska ”Kaptenen” på sidan innan publiken var på plats och kunde putta ner den på hjulen igen. Lite småbucklor och tappad tid blev minnet av den tuffa satsningen. Men som ni alla vet så tål en Opel extremt tuffa tag så detta var mer eller mindre bara, ”en dag på jobbet”…