Ogier den nye Loeb i WRC, Picko ilsken STCC:are, VM-kartis håller kurs i Kristianstad och Victorias nybygge!
Ska inte sticka under stol utan att jag tyckte det var skönt att Sebastien Loeb lämnade WRC efter förra säsongen. Loeb och Citroén dominerade under nio år så totalt att hela Rally-VM blev lika spännande som att se på när målarfärg torkar. Med Loeb borta inbillade jag mig att WRC skulle bli en betydligt öppnare affär med fler segerkandidater och mer spänning. Då kommer där en ny fransman och punkterar hela skiten. Borta är nu spänningen och ovissheten om vem som står som vinnare när WRC-gänget drar runt över jordklotet. ”The new sheriff” heter Sebastien Ogier med nya Polo R WRC och även om man just nu är inne på de avslutande sträckorna i Rally Mexico vågar jag sätta min nya hjälm med vidhängande HANs att fransmannen klipper tredje raka segern för året…
Miko Hirovnen hade inget flyt den här gången heller, men tror ändå att han är nöjd med andra platsen efter sin punktering på sträcka arton. Körde på en osynlig sten och fick åka två och en halv mil med tomt vänster bakdäck, tappade två minuter men behöll ändå placeringen precis före Thierry Neuville som nu blir bäste Ford-åkare. Ett oväntat och ovanligt problem fick Ogier när man på en sträcka fick stanna och öppna en boskapsgrind som någon stängt tvärsöver vägen. Arrangörerna medgav misstaget och justerade Ogiers tid vilket i praktiken inte betydde något med tanke på det enorma tidsgap där blev mellan honom och Hirvonen.
Mads Östberg föll som en sten genom resultatlistan när Fiestan fick elproblem och ligger nu elva totalt. Ännu värre är det för Latvala på sextonde plats.
Undrar hur det ska sluta i kriget mellan SBF och STCC? I går gick racingsveriges snabbaste mustasch Picko Troberg till både ursinnigt och våldsamt angrepp på de han kallar ”blåjackorna” på Svenska Bilsportförbundet. Picko konstaterar i en pressrelease ilsket.
-Nu får det vara slut på tramset från kavajerna i Svenska Bilsportförbundet och börja arbeta för sporten istället för att motarbeta och sitta på höga hästar. Det är snart årsmöte i förbundet och man kan bara hoppas att folkrörelsen inser att ledningen kört i diket.
Att Picko skjuter in sig på ordförande KåGe Schildt är helt uppenbart.
-Jag är rädd för att detta är mer en personlig vendetta från blåjackornas ordförande än saklig debatt och vi som skall tävla i årets STCC är mer än någonsin beroende av lugn och ro för att säkerställa både ekonomi och genomförande.
Schildt och SBF väljer att inte kommentera utspel, skriver Bilsport.se:s Mikael Johansson som sökt dessa för en kommentar. Kort svarade man.
– Under nuvarande förhållanden och med hänvisning till att arbetet med den nya lösningen brådskar är vi inte beredda att göra något uttalande.
Har kollat på lite olika forum och att det stormar kring SBF just nu är helt klart och frågan är om man klarar att rida ut de iskalla vindarna. Nu är det främst inom racing som det kokar, jäser och blåser men det ska inte mycket till innan missnöjet sprider sig till övriga grenar i SBF-trädet. Även många i rallyleden är missnöjda med förbundet och det som betecknas som toppstyrning vilket jag till viss del kan förstå. Själv har jag och många med mig, väldigt svårt att begripa de nya reglerna vad gäller overaller, HANs, sprinklers och den s.k femårs gränsen på stolar, bälten med mera. ”Stollregler” som ingen i ansvarig ställning på något trovärdigt sätt kunnat förklara varför man inför.
Vid torsdagens förarmöte i motorklubben kläckte en av förarna en ny idé i samma riktning som den nya overallmärkningen. Fräscha, hela och fullt fungerande overaller kastas nu på soptippen enbart för att där är fel märkning i kragen. Föraren undrade om det verkligen var ett stort säkerhetsproblem med eld i rallybilar och den enade församlingen kunde inte annat än dela hans fråga. Nu ville ”föraren” gå ett steg längre och menade att det faktiskt fanns en risk att köra rätt ut i en sjö eller å med bilen. En klar säkerhetsrisk menade han och förordade följande nya regel.
– Tycker att vi borde ha våtdräkt under overallen och syrgastuber bakom stolarna ifall detta skulle inträffa…
Kanske något för ”blåjackorna” att tänka på?
VM-rutinerade Emil Axelsson drar nu igång en co-driverutbildning för unga bisittare på fyra olika orter, Värnamo, Uppsala och Sandviken och här nere i Skåne är det Kristianstad MK som står som värdar. Under en dag, i Kristianstad den 1 april, sker utbildningen och där Emil delar med sig av all sin kunskap i det svåra ämnet ”noter”. Känns detta lockande så ta kontakt med Kerstin Lindén i Kristianstad MK och anmäl dig senast den 25 mars via kerstin.rally@gmail.com.
I dag är det exakt två veckor kvar till RS-premiären i Södra, SMK Hörbys Express-Specialen söndagen den 24 mars. Kan ge en liten lägesrapport inför och vad gäller ”nya” White Lady är hon nybesiktigad utan annan anmärkning än ett trasigt motorfäste. ”Elektriker-Hasselgren” med sonen Andreas har inhandlat nya overaller, hjälmar och annan personlig utrustning så man i princip är likvärdig med Ogier (att titta på åtminstone). Black Beauty och Roland Brorsson har fixat med bromsarna vad nu detta skulle vara bra för. Han bromsade ju inget i fjol så då då finns där väl ingen anledning att göra annorlunda i år kan jag tycka. Annars ser den ”lilla svarta” fräsch ut och blir säkert lika svårslagen för mig som förra året.
Om det är lite småfix den vita och den svarta, är det helt annorlunda för Victoria Lindh med äkta hälften Tord som ”konhittare”. Fjolårsbilen som gav paret Lindh seger i Asfaltcups ”Tösaklass” och en fjärde plats totalt i cupen är såld och just nu byggs det ny Golf lV:a för Grupp E. Dock är tid en bristvara i rallygaraget och det lär bli en tuff kamp mot klockan för att få nya ”vinnarbilen” klar till Hörby. Jag håller tummarna för er!
Silver-VOC:en då? Inga problem den är startad, oljan ska bytas det är allt. Det är ju en Originalare för f-n då ska man väl inte behöva meka, eller?
Ogier tre raka? Du var ju själv i Monte!
Hej.
Du var vaken!
Skulle så klart skrivit ” tredje raka seger”. Tänkte liksom så, att Loeb kör inte mer än fyra tävlingar och att Ogier som åker hela serien därmed är ”vinnaren”. Skulle varit tydligare…
MVH
Tommy
Håller med. De övriga förarna i WRC, nåja, kanske inte Mads Östberg då, är liksom Barcelonas fotbollslag just nu – det sitter i skallen på dem. Vi får avvakta ett par tävlingar till, men jag är beredd att hålla med Tommy, vi får nio nya år att titta på blöt målarfärg…