Latvala jobbar med sin WRC-relation, Flash i kontakt med SBF och inget Drifting-SM i Bivaröd!

Latvala tog motgången i Rally Mexico som en man och använde tävlingen till att finslipa sin relation med WRC-Polon och relationen utvecklades positivt enligt Jari-Matti.
– Efter smällen så provade vi en del saker med bilen och jag jobbade med min körteknik. I slutet av rallyt kände jag mig mer komfortabel än någonsin i och förstår nu mycket mer om hur bilen uppför sig, säger Latvala till crash.net.
En bonuspoäng knep han genom att var tredje snabbast på ”power stagen” vilket imponerade på bossen Jost Capito som i likhet med mig har fullt förtroende för Latvala.
– Jari-Matti Latvalas prestation var precis lika bra som Ogiers. Han hade verkligen otur i början på rallyt men kämpade sig tillbaka och det betalades med extrapoängen i rallyts power stage. Respekt, berömde Capito och jag instämmer. Nu ligger han sjua i tabellen men jag är helt säker på att han kommer att sluta högre upp vid årets slut, betydligt högre…
Nu är snurren total på racingsidan och jag vet faktiskt varken ut eller in, vem som är gift med vem och när SBF nu är och drar i Janne ”Flash” Nilsson för att få ordning på ”SM i racing” snurrar det än värre. Vad jag förstått har inte Flash och SBF haft de allra bästa relationer vilket kulminerade i fjolårets utbrytning med TTA. I Nya Wermlands Tidningen säger dock Flash nu att SBF varit i kontakt med honom för att försöka lösa knuten som håller på att sänka racingen till botten. Tidningen frågar om han kan tänka sig att starta en ny serie?
– Jag vill förutsättningslöst titta på det först. Om jag får frågan vill jag sätta mig ner och diskutera professionellt. I TTA var jag 20-procentsägare, och jag kan säga att jag aldrig mer sätter mig i en situation där jag måste fråga någon annan. I så fall ska jag bestämma allt.
Lite undrande är jag, har inte Flash alltid bestämt allt…
Mest synd i den här soppan tycker jag det är om ”supportklasserna” som antagligen känner sig som flipperkulor i det här läget. Såg framför mig att nya Thunder Cars (f.d Camaro-Cup) skulle kunna bli en riktig publikdragare, men vad händer nu var hamnar Jens Edman &Co. För någonstans hamnar man väl?
Ingen har väl missat att Hässleholms MK är den ledande Driftingklubbben i sydsverige och när SBF nu presenterar ett SM för ”sladdnissarna” förväntar jag mig helt klart att Wilke & Co är en av SM-arrangörerna. Men icke, närmaste SM-bana är Mantorp som står för finalen de 5 oktober. Vad har Mantorp som inte Bivaröd har undrar jag?
Har under dagen fått rapporter om ”snökanonen” som dragit in över Österlen och gett bortemot trettio centimeter snö på vissa ställen. Snö den elfte mars känns inte okej och i synnerhet när man vet att om ganska exakt en månad är det dags för Simrishamnsmixen i just det området som ”kanonen” skickade iväg sina bomber. Enligt tio-dygns prognosen från yr.no ska det vara minusgrader hela perioden och mer snö förväntas falla den 19 mars. Känns inte alls bra…
I dagarna kom inbjudan till Rally Travels Kong Christian Race som körs den 27 april och då ska väl i allafall snön vara borta. Lite olyckligt är att ”Kongen” krockar med Götenerundan som bytte tävlingsdag till den 27:e vilket betyder att det kan bli lite tunt med ”klassiker” i Göingeskogarna. I Götene kör nämligen Klassiska Rallycupen vilken lär locka fler än den mer lokalinriktade TINTER Classic Rally Cup som var planerad till Kongen. Nu blev beslutet att låta TINTER CRC vara deltävling i både Götene och Kristianstad, ett udda grepp, men som i praktiken inte lär utgöra något problem.

3 svar på “Latvala jobbar med sin WRC-relation, Flash i kontakt med SBF och inget Drifting-SM i Bivaröd!

  1. Det var inte SBF utan STCC som var Flash motståndare ifjol och det var Flash som fick med SBF på TTA-tåget. Så det är inte så konstigt att SBF snackar med Flash nu.

    1. Hej.
      Du har säkert rätt, men det visar bara vilken snurr där är i inom racingleden. Jag räknar mig enbart som en hyggligt påläst åskådare när det kommer till ”bilsportens finrum” och lyckas alltså inte ens hålla isär vem som är kompis med vem. Kan då bara undra hur svårt det är för den ”vanlige” åskådaren och eventuella sponsorer att ha full koll?
      Forsätter att hävda att alla inblandade måste lägga prestigen åt sidan och jobba tillsammans. Om inte, lär jag inte ha mycket racing att kommentera framöver…
      MVH
      Tommy

  2. Hej igen Tommy.
    Det är inte lätt att hänga med i alla turer och svensk racing är just nu som stamkrig där en stam är vän med en annan stam som är ovän med den tredje som är sams med den första stammen osv…
    Just nu är det lungt i rallysvängen och i rallycross finns det väl knappast något kvar att tjafsa om då det var länge sedan som div 1-teamen valde annat än att köra SM.
    Hälsningar Eric

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *