Ogier bäst på första sträckan i WRC-finalen, Tom K. fokuserar enbart på sig själv, Petter S. föråkare, WRC-tipset, Adamo erkänner feltänk, BRC 2021 klar plus andra, eOpel-cup startklar och hur är intresset för elbilsracing?
Åres värsta nagelbitarhelg har nu dragit igång med ”SS1 Sottozero The Monza Legacy” och via SVT fick man känslan av ett jätte rs-prov när WRC-finalen ACI Rally Monza startade. Sträckan var ett smakprov på hur fredagen och söndagen kommer att se ut där alla sträckorna avgörs på banan och på olika anslutningsvägar. Vägar där underlaget består av allt från lera, grus, gräs till kullersten som ihop med det fuktiga vädret och delvis snö, blir oerhört halt. Första sträckan med en längd på strax över 4,3 kilometer vanns av Sebastien Ogier en halv sekund före Thierry Neuville. En start som följer fransmannens intentioner.
– Läget för mig är enkelt, jag måste vinna så det är bara att ge allt från start. Förhållanden på vägarna kommer att spela stor roll så vi måste vara bäst direkt!
Neuville som fortfarande drömmer om VM-guld menade att helgen kommer att bli oerhört tuff med ”slippery conditions” vilket han fick känna på direkt.
– Körde lite för brett när bilen tappade fästet…
Ott Tänak och VM-jagande Elfyn Evans tog det lite lugnare med Tänak två sekunder bak Ogier trots ”a clean run”. Han menade också att detta var ett bra smakprov på vad som komma skall i morgon. Evans inledde med att snurra på förmiddagens shake down och lite tyngd av stundens allvar körde han in som fyra på första sträckan. Men då hann walesaren även med ett litet ”moment” strax före mål men hade turen på sin sida och tappade bara någon tiondels sekund. Ändå tyckte han att det gått på säkerhet.
– Vi måste köra snabbare än detta i helgen och i dag var det bara lite nyckeln för att komma vidare…
*
I WRC2 satte Ford-föraren och vinnaren förra helgen på Kanarieöarna, Adrien Fourmaux bästa tid, en enda tiondel före Mads Østberg. Jan Kopecky i Skodan fick tredje tid medan Pontus Tidemand/Patrik Barth i sin nya gula Skoda kom in som fyra 1,4 efter Fourmaux. Pontus tyckte känsla var bra men sträckan ”was tricky”.
*
I WRC3 satte som jag förväntat av mig Jari Huttunen bästa tid med sin Hyundai och detta före Andreas Mikkelsen, Skoda. 0,7 sekunder skilde mellan de båda medan trean, Oliver Solberg var 1,6 bak Huttunen. Ledaren i klassen Marco Bulacia Wilkinson hade inte alls något vinnartempo utan körde in över sex sekunder bak helgens favorit.
*
Om det är spännande i de här tre klasserna så är det som SMK Hörby-medlem bara förnamnet mot läget i Junior-WRC. Nu inledde trean Sami Pajari bäst och plockade in en del av försprånget mot Tom Kristensson genom att vinna premiärsträckan. Detta då det i klassen delas ut bonuspoäng för sträckseger men när det återstår 15 sträckor är där mycket kvar att spela om. 0,4 sekunder skilde ner till Tom med klassledande Martins Sesks var trea och detta hela 5,6 sekunder bak Pajari. Tom lär dock inte bry sig så mycket om läget efter första sträckan då han som vanligt fokuserar helt på sin egen körning. Han är också sparsam med kontakter utåt vilket är förståeligt i det pressade läget där det handlar om så mycket, att ha chans att bli världsmästare är inget som händer varje dag.
Istället är det ”coach” Mats Andersson som sköter snacket.
– Det var glada miner efter shakedown, även om det inte syns så väl under ansiktsmaskerna, berättar Mats.
– Ögonen avslöjar dock att Tom & Jocke är nöjda och taggade för att äntligen få dra igång den här speciella tävlingen!
Under skake down testade Tom olika däck men även ett par strategier hur helgen ska genomföras.
– Grabbarna hälsar att dom är väldigt tacksamma för allt stöd och support som känns ända ner till Italien, hälsar Mats.
*
I sista minuten dök plötsligt Petter Solbergs namn upp på bakrutan till en Skoda R5 men tyvärr inte som tävlande utan som ”Föråkare”.
_ Jag blev uppringd sent i går om jag kunde tänka mig att skjutsa Giuseppe Redaelli, President för Monzabanan vilket så klart var en stor ära för mig, berättar Petter.
–Riktigt kul att förmedla lite WRC-känsla i PA Racings Skoda!
*
I morgon fortsätter man med fem sträckor inne på banområdet där den längsta är SS4/5 ”Cinturato” som mäter imponerande 16,2 kilometer. Inte illa att få till detta inne på en Formel 1-bana och även SS2/3 ”Scorpion” är hyggligt lång, 13,4 kilometer. Första start 07.58 för att sedan avsluta med SS6 där första bil går i gång 17.38.
*
Då är det dags för årets sista tips och definitivt det mest svårtippade. Inte bara för det nyckfulla vädret i Lombardiet utan även det faktum att endast Dani Sordo har erfarenhet från rallyt tidigare.
WRC.
1. Ott Tänak Hyundai
2. Dani Sordo Hyundai
3. Sebastien Ogier Toyota
4. Elfyn Evans Toyota
5. Teemu Sunninen Ford
Ingen djupare analys föregår tipset, jag kunde lika gärna stoppat namnlappar i en hatt och sedan dragit fem lappar. Men jag unnar av hela mitt hjärta Elfyn Evans en VM-titel vilket skulle inneburit att han som tredje britt lyckats med detta. Före honom har så tragisk bortgångna Colin McRae och Richard Burns lyckats med samma bedrift.
WRC2.
1. Mads Østberg Citroën
2. Pontus Tidemand Skoda
3. Jan Kopecky Skoda
4. Adrien Fourmaux Ford
Har fått en känsla av att topptända Østberg och Torstein Eriksen blir svåra att hantera för resten av gänget. En WRC2-seger skulle innebära en stor framgång både för dom och inte minst för Citroën. Men allt kan ställas på kant när snön faller och då kanske Jan Kopeckys rutin från rally på liknade underlag hemma i Tjeckien kan fälla avgörandet…
WRC3
1. Umberto Scandola Hyundai
2. Andreas Mikkelsen Skoda
3. Oliver Solberg Skoda
4. Jari Huttunen Hyundai
5. Kajetan Kajetanowicz Skoda
Hemmahoppet Scandola var snabbast på ”shake down” om än bara en tiondel före polacken ”Kajto” och lika mycket till trean Huttunen. Oliver tog det lite lugnare och fick till en nionde tid 4,9 efter Scandola och jag känner det som att italienaren blir helgens ”bench mark” i klassen…
Junior WRC.
1. Tom Kristensson Ford
2. Sami Pajari Ford
3. Martins Sesks Ford
4. Fabrizio Zaldivar Ford
5. Fabian Andolfi Ford
Pajari var bäst i förmiddags och nöjde sig med två genomkörningar på Monzabanan och den 4,6 kilometer långa ”shake down”. Samma sak för Tom Kristensson som la sig som trea 1,2 efter och mellan de här båda kom Sesks med tre vändor på banan och då bara två tiondelar före Tom och Jocke Sjöberg. Brukar vilja hålla nere förväntningarna på SMK Hörby-föraren men nu kastar jag allt vad dåliga omen och annat överbord. Går istället all in med honom som vinnare och ny Juniorvärldsmästare på söndag och redan är min puls på högvarv…
*
Utan att på något sätt sänka Oliver Solberg så är trots allt Hyundai-föraren Jari Huttunen lite större favorit att vinna WRC3 än 19-åringen från Värmland. Nu avslöjas det att Andrea Adamo länge ville permanenta honom i frysboxen efter en strulig period som förare med Hyundais R5-i20 i deras utvecklingsprogram.
Dock var där krafter i Alzeanu som pekade på att allt inte var Huttunens fel utan den då helt nya bilen som gjorde premiär i Rally Sweden 2018 inte riktigt höll måttet. Men så började resultaten komma ifjol för finnen men fortsatt ändå inget som imponerade på Adamo. Först när man inom ”Customer-team”och från den italienska importören pekade på hur snabba han var veknade Adamo.
– Jag blev faktiskt pressad att ändra uppfattning, avslöjar Adamo till DirtFish.
Nu är ”Deep Iceman” som är Huttunens smeknamn, inne i sitt livs viktigaste tävling och fram till hit har Adamo motvilligt fått erkänna att han är imponerad.
– Jari har övertygat mig och vänt saken helt upp och ner. Han skrattar inte så mycket och skapar inga rubriker som till exempel Oliver me nya när en mycket snabb kille, erkänner Adamo.
– Hade varit trevlig om han skrattat lite mer men helt ärligt är jag mer intresserad av hur han hanterar det tryck vi satt på honom.
Huttunens coach Marcus Grönholm hoppas på WRC-debut under 2021 och därmed skulle han kunna bli en utmanare till Ole Christian Veiby och Craig Breen att köra teamets tredje bil. Att Adamo flyttar på Dani Sordo tror jag inte, utan han lär få köra några utvalda tävlingar resten däremot kan då bli uppgifter för gänget ”på bänken”…
*
Efter 21 säsonger är det 2021 dags för Bilsport Rallycup att fira sitt 20-års jubileum so man förklarliga skäl fick ställas in detta pandemiår. Nu kan cupansvarige Roger Rooth lättat konstatera att cupen är fylld och detta med sju deltävlingar. Start i ”Rally Anderslöv” med Trelleborgs MK redan den 27 mars för at sedan avsluta lite traditionsenligt den 6 november i Nässjö och ”Novemberskölden”. Även om nu kalendern är fastställd lämnar man öppet för reservtävlingar om Covid-19 fortsatt kommer att prägla även nästa år.
Bilsport RallyCup 2021:
27/03 Rally Anderslöv, Trelleborgs MK.
01/05 Zabra Rallyt, Nybro AC.
29/05 Gruvrundan, Åtvidabergs MK.
03/07 Semesterturen, S:a Sunnerbos MK.
21/08 Emiltrofén, Vimmerby MS.
18/09 Klappjakten, Ydre MK.
06/11 Novemberskölden, Nässjö MK.
*
Även lite mer norr över börjar cuper ta form och till exempel är nu ”7-klubbars” serie klar. Dock saknas någon tävling för att bli komplett.
7-klubbars 2021.
24/04 Violen Rallyt, Flens MS.
08/05 Morgongåvasvängen, SMK Sala.
07/08 Rally Xplosion, Västerås MS.
??/?? Trendab Sprinten, Taxinge MK.
05/09 Brukssvängen, MSK Hammaren.
??/?? Runt Mjölkpallen Pokalen, Gnesta MK.
09/10 Bredsladden, Enköpings MK.
*
Mer exklusivt än dessa är TER – Tour European Rally som till nästa år ska köra fem tävlingar i den historiska delen.
2021 TER Historic Calendar:
13-15/05 Rallye Antibes Côte d’Azur
27-29/05 Rallye du Chablais
30/07-01/08 Rally Città di Arezzo, Crete Senesi e Valtiberina
03-04/09 Conxion Omloop van Vlaanderen
??/??/10 Rallye Rias Altas Coeff.
Även här reserverar man sig för inskränkningar på grund av läget för Covid-19.
*
Att Volkswagen meddelat att man efter årskiftet drar sig ur all motorsport där inte el är kraftkällan väckte mycket känslor. Frågan en del ställer sig är varför man inte väljer att följa Opels väg och drar igång egna cuper med något av märkets modeller med elmotor? Detta vore väl en bättre väg att gå än total ”lockdown”och då kunde man fortsatt behålla en del av den sportiga profil som tidigare utmärkt en del av produkterna från Wolfsburg.
Opels ersättare till plantskolan i Tyskland ”Adam-Cup” skulle som bekant ersatts redan i år med ”ADAC Opel e-Rally Cup” men så kom där en pandemi i vägen. Nu hoppas man dock kunna sjösätta cupen till nästa år och räknar med åtta deltävlingar. Innan cupen drar igång hoppas Opel Motorsport även att få till en testtävling där deltagarna kan bekanta sig bättre med den eldrivna Corsan. Redan nu har man genomfört många tester där bland annat ERC-åkaren Marijan Griebel varit inblandad. Enligt uppgift ska runt 150 mil test ha körts och detta utan några problem.
– Effektiva och framgångsrika tester, summerade Opel Motorsports Jörg Schrott.
Spännande att se om någon skandinavisk förare hoppar in i ersättaren till Adam-Cup och som tidigare sett bland annat Tom Kristensson som vinnare?
*
Måste kännas som ett litet svek mot alla elvänner att upphaussade ”Formula E” verkar ha tappat lite av den dragningskraft som fanns i början. Nu meddelar både BMW och Audi att man lämnar den världsomspännande serien.
– Inga dödliga avhopp men helt klart har mästerskapet knockats, menar en av seriens företrädare.
Jag är helt säker på att där kommer många liknande bakslag när nu till exempel World RX står i porthålet med ny teknik och lite längre fram WRC. Det må vara hur livsviktigt som helst för motorsporten att hänga med i utvecklingen, men har man inte publik och fans med på tåget blir det tufft. Tror inte biltillverkare och andra som skjuter till penningar är sugna på att göra detta inför tomma läktare…
*
I morgon finns inga garantier för att det hinns med en Motorbloggen då jag blivit inkallad för att bland annat bevaka hockeymatchen Kristianstad-Björklöven. Än finns hoppet att detta kommer att gå att kombinera men om inte, så vet ni anledningen…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33