Ogier analys, få ändan ur vagnen, 13 ”Folkvagnar” till EMK -Kannan, Mattias E. kör e-CUPRA, TV-Svängen närmar sig och ministerförvåning!

Ingen undgick väl att se hur missbelåten Sebastien Ogier var under och efter ADAC Rallye Deutschland. Tidigt klagade han på att hans Citroën C3 WRC understyrde och allt efter hand som rallyt utvecklades kom kritiken  att gälla det mesta under det röda skalet. Ett klart bevis på att något inte fungerar som det ska är att Ogier inte var snabbast på en enda av de 19 sträckorna. Istället delades sträcksegrarna av förare i Toyota och Hyundai. Detta i en tävling som fransmannen vunnit tre gånger sedan 2011 och som står högt på hans ”gilla-lista”. Inför Turkiet ligger Ogier trea sju poäng efter Thierry Neuville och avståndet upp till ledande Ott Tänak är nu för honom bara av akademiskt intresse. Visserligen återstår fyra deltävlingar och därmed 120 poäng att köra om samtidigt som undrens tid inte verkar vara förbi (Djurgården vann ju t.ex över MFF på deras hemmaplan…) men att Ogier ska göra ett guldryck i säsongens elfte timme, är nog till att hoppas för mycket. Nu är jag inte helt klar över hans kontrakt med Citroën, om det gäller över 2020 eller om där ska skrivas nytt för nästa år. Men han har redan aviserat att nästa år blir hans sista oavsett och då ställer man sig frågan om det i händelse av kanske bara en tredje plats i år, kanske slutet tidigareläggs? 

Annars började året bra med seger i både Monte Carlo och Mexiko innan det började gå lite utför men fortfarande på pallen för honom och Julien Ingrassia. Med Sardinien började utförsbacken bli allt brantare och med resultatraden 41-5-7 är det inte konstig att tålamodet och motivationen börjar svikta. När jag så ser att fransmannen Eric Camilli och Esapekka Lappi antingen redan är i Grekland eller på väg dit för att testa inför Rally Turkey blir jag lite misstänksam. Visserligen har den sympatiske fransmannen haft kontakt med Citroën för test tidigare i år men mer än så har det inte varit sedan han körde ”Vinkelbil” i R2/R3-klassen för fem år sedan. Efter detta har det varit hos M-Sport 33-åringen haft sina rattar, full WRC-säsong 2016 plus många tävlingar i WRC2. Men plötsligt är han på väg till Grekland för att köra C3WRC vilket då den konspiratoriska delen i mig ser som ett tecken på att Camilli går en spännande tid till mötes. Med andra ord blir jag inte alls förvånad om han blir den som ersätter Ogier när den tiden kommer…

*

I morgon, onsdagen den 28 augusti går anmälningstiden ut för 50-års jubilerande Karlskronapokalen, så alla ”Sprint-åkare” se till att få ändan ur vagnen och anmäl er. I dag är det 46 anmälda vilket innebär att ytterligare minst 14 ekipage krävs för att Leif Lindahl & Co ska kunna genomföra det ambitiösa jubileumsfirande som Karlskrona AK planerat.

*

Kullingstrofén får hårt motstånd av Eskilstunas EMK-Kannan vad gäller årets största startfält på grus. Till Eskilstuna på lördag är där 217 ekipage anmälda som då ska köra om Svenska Rallycupen och VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien. Ett kul och udda inslag tog VW-entusiasten Sune Westerlund som såg till att det blev en öppen klass för enbart ”Folkvagnar” av olika slag. Ett försök som slog väl ut och på lördag kommer 13 olika VW till start och då både vanliga ”Baggar” men även en finsk VW 1600TL.

Det kommer 8 bubblor från vårat grannland Finland och ytterligare 5 svenska ekipage i klassen. M.a.o en Finnkamp  i rallyvariant, berättar Sune.

Det här blir en unik händelse i Sverige så det blir mycket sevärt för publiken i Eskilstunas rallyskogar!

Två av ”Baggarna” körs av förare välkända i Sydsverige, småländska bröderna men tävlande för Uddevalla, Thomas och Magnus Thelin samt SMK Örkelljungas Per Eriksson med inhemsk kartläsare John Lund (bilden). Även gamle Opel-åkaren Per-Arne Ljung från Hofors har skaffat sig en VW 1302 S och kör på lördag. 

*

I dag presenteras Mattias Ekström som en viktig kugge när motorsporten ska drivas framåt (orden hämtade från pressreleasen) när han både blir CUPRAs nya ”e-ambassadör” och även officiell förare i CUPRA e-racer. Citerar releasen, ”Alliansen mellan specialbilstillverkaren och den svenske toppföraren är ett uttryck för innovationsandan inom motorsporten. CUPRA är banbrytande i racingvärlden med CUPRA e-Racer, den första helelektriska standardvagnsracern”.

När jag skriver detta kan jag inte utan föra vidare vad en av mina rallykompisar konstaterade när han läste de olika synpunkterna på rallys framtid kontra tävla med elbilar.

Dom behöver inte bekymra sig så mycket om det är el, gas eller bensin i framtidens rallybilar, menade den något pessimistiskt lagda kompisen.

Om fem år finns det nämligen så lite frivilliga funktionärer kvar, att det ändå inte går att köra några rallyn!

Tänkvärt och tyvärr också väldigt, väldigt nära sanningen…

*

Men än finns det lite 40 och 50-talister kvar som är beredda att ta ett tag för sporten och två av dessa var i gång i dag, jag och min lojala granne Bengt Jönsson. I dag var det nämligen dags för att sätta upp ”Vägen avlyst-skyltar” på ”min sträcka” i TV-Svängen. Detta plus att markera start och mål för kommande ”Roadbook-körning” och även att markera var det är lämpligt med hinder för att undvika att förarna genar alltför friskt. Kan också tipsa om att på ”min sträcka” finns det en anledning till att där ligger röda betongblock i kurvorna, bakom lurar nämligen väldigt hårda och vassa stenar…

*

Ingen hemlighet att jag slitit ut ett antal skämskuddar genom åren och än en gång får jag ducka bakom en sådan. Skrev i går att Jari Liiten skulle köra pappas Mitsubishi i East Sweden Rally, tokfel visade det sig.

Mitsubishin är min privata rallybil som jag har lånat ut till pappa. Den bilen köpte jag efter jag sålde min Ford Fiesta R2, rättade mig Jari, tack och lov med en ”smiley”bifogad….

*

Vet inte riktigt var våra folkvalda tillbringar sin tid mellan valen, men i verkligheten verkar det åtminstone inte vara. Hörde en intervju med inrikesminister Mikael Damberg på P4 om gårdagens skjutning i Malmö där en ung mamma sköts till döds på öppen gata. Med uppriktig förvåning konstaterade Damberg.

Är väldigt förvånad över att detta händer i just Malmö?

Hallå Damberg, var har du befunnit dig de senaste åren? Förvånad över att det ännu en gång skjutits i Malmö, man tar sig för pannan…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *