Octavia mest gillad WRC-bil, två skånska Awards, Team Nybe satte fart i Boden, nytt FIA-försök, mediavästar är storm i ett vattenglas och i dag kom beviset!
DirtFish har i december haft en omröstning om vilken som är favoriten av alla WRC-bilar och segraren blev minst sagt oväntad, Skoda Octavia WRC fick nästan 25 procent av rösterna trots att bilen inte på något sätt gjort stora avtryck resultatlistorna.
En enda pallplats mäktade Octavian med i sina 49 starter under åren 1999-2003 innan den ersattes av Skoda Fabia WRC. I Safarirallyt 2001 tog Armin Schwarz två sträcksegrar vilket i slutändan innebar en tredje placering. Octavian har även en speciell plats hos svenska rallyfans då både Kenneth Eriksson och Stig Blomquist fanns på Skoda Motorsports lönelista. Näst flest röster fick Subaru Impreza S5-S6 WRC ändå bara lite mer än hälften emot de som röstade på Skodan. Det var också de här två som hade flest gilla och trean, Volkswagen Polo R WRC fick bara 5,9 procent av rösterna. Bäst av dagens WRC-bilar klarade sig Ford Fiesta WRC som slutade fyra precis före Toyota Yaris WRC. Hyundai i20 WRC har däremot få fans och slutar som 16:e bil mellan Citroën Xsara WRC och Seat Cordoba WRC. Kul lista då Skoda både toppar och avslutar, bara 1, 3 procent av rösterna gick till Skoda Fabia WRC.
När jag sluter ögon och funderar på vilken som är min egen favorit, står valet mellan Subaru S5, Toyota Corolla WRC och Peugeot 206WRC. När jag dessutom alltid gillat Marcus Grönholm så blir det ändå franskt för min del…
*
Knappt har lugnet lagt sig över Umeå efter att Glenn Olsson & Co lyckats få ihop en bana med 19 specialsträckor till Rally Sweden, förrän en ny storm drar in om än betydligt lugnare. På socialamedier både svenska och utländska vittnar nu rallyfans om att deras boende under VM-helgen ökat till enligt uppgift som mest med 270 procent mot överenskommet pris. Detta beteende trodde jag inskränkte sig till Estland där logipriserna i vissa fall stiger till löjliga nivåer under rallyveckan, men om man ska tro inläggen har nu även detta drabbat Umeå. Visa utländska besökare sätter sitt hopp till Konsumentverket att de ska ha makt att få ”sängägarna” att ändra tillbaka till överenskomna priser. Good luck!
*
Idag kom Bilsport Rally&Racing och därmed blev också Årets Award-mottagare offentliga. Som SMK Hörby-medlem är det med en glädjetår i ögat jag noterar att Klara Andersson utses till ”Årets Rallycrossjunior” och där hennes SM-guld i 2150-klassen är anledningen.
Mer skånskt och för mig lika glädjande, Kristianstad Karting Klubbs Noah Milell som blev Världsmästare på hemmabanan i Åsum får även äran att bli ”Årets Kartingförare”.
Övriga Award-mottagare är, ”Årets Rallyförare/Co-driver”: PG Andersson och Andes Fredriksson – ”Årets Rallycrossförare”: Johan Kristoffersson – ”Årets Racingförare”: Marcus Ericsson – ”Årets Rallyjunior/Co-driver”: Oliver Solberg och Elliot Edmondson – ”Årets Racingjunior”: Joel Granfors – ”Årets Dragracingförare”: Mathias Färm – ”Årets Dragracingjunior”: Emelie Svensson. Återstår gör nu omröstningen gällande Årets Senior och Årets Junior som det går att rösta på fram till klockan 16.00 den 22 januari. Till slut måste jag ge lite bakläxa, precis som när SBF i sina nyhetsbrev skriver om våra duktiga utövare så anges aldrig vilka klubbar som utövarna representerar. Tråkigt nog gör Bilsport R&R samma misstag och istället fokuseras på orten som i Klaras fall anges till Löberöd i Eslövs Kommun. Självklart vill SMK Hörby i likhet med alla andra klubbar i landet ha lite stänk av guldglansen när klubbmedlemmar uppmärksamma i finrummen. Men icke, klubbarna som ändå är SBF:s grund i verksamheten omnämns i stort sett aldrig, trots att dessa är en nödvändighet för själva tävlingsutövandet. Dessutom bor Klara i Lund numera…
*
I dagens lucka i SRM-kalendern kommer klart besked hur sommarens final i Asfalt SM, Rally Kristianstad ska köras ute på gamla A3 och granne med Kristianstad Kartingklubbs anläggning Åsum Ring.
– Anmälan, besiktning och rekning gör vi på lördagseftermiddagen den 23 juli och själva tävlingsmomentet är på söndagen den 24 juli. En sträcka körs tre varv vilket betyder sex kilometer per omgång och vi kommer att köra tre gånger. Vi startar fem tävlande i stöten. Hela arrangemanget gör vi tillsammans med Kristianstad kartingklubb och det finns allt från mat till campingmöjligheter på området som är ett gammalt regemente, hälsar tävlingsledningen för Rally Kristianstad.
*
När Team NYBE i går presenterade sin line up för 2022, Jonas Åkesson, Chribbe Haglund och Jonas Kruse rasslade det också till i anmälningarna till SM-premiären, North Rally. I ett nafs dubblades antalet bilar i ”Internationella 4WD” och är nu uppe i åtta anmälda. Fortsatt är det ändå inte jubelläge då där bara är totalt 28 anmälda i SM-delen och sex i Inbjudningsklassen. Anmälan stänger på söndag den 19:e klockan 18.00…
*
När FIA World Motor Sport Council hade sitt möte för att räta ut alla frågetecken kring tävlingar under 2022 blev det också klart att Scandinavian Rally Trophy sjösätts. Den skandinaviska delen av FIA European Rally Trophy körs med tre deltävlingar och där det svenska bidraget är South Swedish Rally 26-28 maj. Därefter är det Finlands tur med Pohjamaa Rally två veckor senare innan Danmark avslutar med Sydhavsrally 9-10 oktober. Efter detta körs en gemensam final för alla sex geografiska delarna av mästerskapet i tyska ADMV-Lausitz Rallye första helgen i november. Nu vill jag inte vara någon ”festförstörare”, men är där någon som håller räkningen på hur mångla likande cuper/mästerskap som redan gått i graven, sörjda och saknade av ett fåtal? Jag gillar tanken på ett ”mini-ERC”, ändå en klen tröst när de tävlande inte alls är lika positiva…
*
På samma FIA-möte förväntades även besked på deltävling nio i WRC 2022 men där blev det besvikelse. Många hoppas/tror att det är Nordirland som blir den sista pusselbiten i VM-pusslet men än har alltså inte FIA gett klartecken för asfaltrally kring Ulster.
*
I början av veckan gick SBF ut och berättade att deras minst sagt udda system där man kan köpa sig till mediastatus, avslutas. Reaktioner från berörda lät inte vänta på sig och det ena skräckscenariot efter det andra målades upp med exempel att det från och med årsskiftet, aldrig mer någonstans skulle visas bilder på sladdande rallybilder. Så blir så klart inte, enda skillnaden är att seriöst arbetande media får göra samma sak som gjorts i all övrig sport/idrott och kulturevenemang sedan urminnes tider, ackreditera sig hos aktuell arrangör. Att vid årets början skicka in en summa till förbundet och sedan med automatik klassas som media, förstår nog de allra flesta inte kan vara ett OK hanterande. Saken ställdes enligt mig lite på sin spets när en av årets SM-arrangörer inför sin tävling, meddelade att enbart innehavare av SBF Mediaväst skulle medges tillträde. Ett beslut som innebar att ”riktig media” som tidningar, radio och tv utestängdes då SBF-västar här är lika sällsynt som pingviner på Mallorca. Jag är säker på att detta är storm i ett vattenglas och att i stort sett alla som idag plåtar och publicerar på sina egna FB-sidor, kommer att kunna göra detta på samma sätt även under 2022. Däremot blir det lättare för arrangörer att bemöta ”Media” som tar kontakt före tävling och begär ut kartor med sträckor plus koordinator för dessa. När denne begäran ifrågasattes av mig svarade man i andra änden ”jag har SBF Mediaväst och då är det klubbens skyldighet att ge oss denna information och förresten, kan du skicka ett program också…”.
*
I dag blev påfyllning i skrythyllan när 1:sta priset från WRT (World Rally Tipping) anlände med blå Postnord-bil. Efter lite velande hamnade priset, som är beviset på att jag lyckats tippa/gissa placeringarna i årets WRC-tävlingar, mellan ”SkD-priset Årets ledare 2007” och klassvinnare i TV-Svängen 1973. Svårt att ranka men dagens pris kommer väldigt högt på listan, problemet blir väl bara att försvara det 2022…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.Octavia mest gillad WRC-bil