Nytt rykte Toyota till WRC, ny koordinator för Rally-SM, VW + Ford i STCC-rallycross och inget Bragdguld till Tidemand!
Enligt italienska källor som Ericsson motorsport lyckats snoka fram lär Toyota vara på väg tillbaka till WRC. Satsningen skulle skötas genom Italian Motorsport som senast hade hand om Minis officiella WRC-team seddan BMW entledigat Prodrive från uppdraget.
Redan tidigare har Toyota presenterat sin VM-motor som är tänkt att kunna placeras i diverse olika bilar och med olika former av trimning. Vid sidan av har även den japanska 940:an ”GT 86” presenterats som ny rallybil vid sidan av redan visade Yarisen. Utvecklingen ska skötas av Toyotas tyska motorsportavdelning och först i andra halvan av 2016 förväntas en WRC-bil stå klar med full satsning året därpå. Spännande och det är knappt att man ens minns senast Toyota fanns med i WRC, sista året var 1999. Bilden är Thomas Rådström från South Swedish Rally 2004.
*
Nu verkar inte Yves Matton ha varit ensam på helgens glöggparty, även Hyundais Michel Nandan var tydligen med bland mandeln och russinen. I en intervju i FIA:s Auto magazine hävdar Nandan att Thierry Neuville blir konkurrenskraftig direkt i premiären i Monte Carlo.
– Helt klart, det var därför jag valde honom efter årets resultatrad, i synnerhet andra halvan var han mycket snabb.
– Han är en förare som kan leda rally och även hävda sig mot de allra bästa förarna…
När glöggrytan var nästan tom konstaterade dock Nandan lite nyktert att någon VM-titel var inte målet, inte första året.
– Tror att det är lite för tidigt, nästa år blir ett läroår!
På frågan om han tror att Hyundais satsning kommer att vara i minst fem år kommer svaret direkt.
– Jag tor inte där finns någon tidsgräns, så länge satsningen är användbar för företaget så är detta långsiktigt!
*
Då har SBF gjort klart med ny koordinator för Rally-SM och det blev inte helt obekante rallyprofilen Mikael Lindh från Linköping. Nu är inte alla papper underskrivna men så här långt ser det ut som att det blir så här.
– 2014 blir ett specialår då jag ska ta hand om hemsida samt press och vi tar några steg tillbaka och ser över resurserna. Jag ska även sätta 2015 års kalender, avslöjar Mikael.
Vem är då nye SM-koordinator Lindh, så här beskriver han sig själv:
” Uppväxt i en rallyfamilj som heter Lindh som kommer från Mjölby. Min far var mek åt Nalle (han skruvade väldigt mycket amazon och även lite opel innan Nalle gjorde karriär) Min pappas några år yngre bror Håkan Lindh började med go-kart som blev rallycross och sen rally.
Så med den arvsmassan förstår man att rallysporten blivit mitt stora intresse. Sen fick jag under senare år intresset för media och tv vilket gjorde att jag producerade Rally-SM för SVT 2005 och Tv4 plus 2006. Innan det så gjorde jag motormagasin på som det då hette Viasat Sport. I det magasinet följde vi bland annat supercupen och några folkracefestivaler. Var också i Italien (Bologna) där jag följde ”Lill-Eken” (Tobias Johansson) under det som då kallades Betega Memorial Race då han fick köra Ford´s fabriks bil mot förare som Markus Grönholm, Colin McRae, Gigi Galli osv osv….
Utöver att jag producerat en massa rally i svensk tv så ägnar jag en och annan stund i högerstolen på högsta hobbynivå. Jag har åkt Grupp N, H och även Klass ekonomi och nu senast Suzuki-cup.
Under åren har jag drivit eget produktionsbolag, jobbat på tv4 med bland annat bingolotto och nyheter på lokala kontor. När jag lämnade media så startade jag en hyrbilsfirma i Linköping där jag förövrigt bor. I denna skrivande stund jobbar jag som kundansvarig på ett företag som heter ” Ett Kundvänligare Sverige” som utbildar och certifierar företag och dess personal i kundservice.
Där har ni mig!”.
Måste säga att det känns bra med en SM-ansvarig med lite ”rallyskit under naglarna” och fötterna säkert förankrade i den djupaste rallymyllan. Nu har Mikael ett stort, tufft och bitvis otacksamt jobb att få upp Rally-SM på banan igen. Från hela mitt hjärta säger jag, lycka till!
*
Idag presenterade en storsatsning för STCC RallyX Supercar Scandinavia där både Volkswagen genom Kristoffersson Motorsport och Olsbergs MSE och Andreas Eriksson kommer till start. I två helt nybyggda Polos har Tommy Kristofferson valt att sätta STCC-mästaren Johan Kristoffersson och norrmannen Ole Christian Veiby.
– Jag tror att vi med Johan och Ole Christian har två chaufförer som kommer att ha alla möjligheter att vara framgångsrika på rallycrossbanan, menar teamchefen i KMS Tommy Kristoffersson.
– Johan visade redan vad han kunde under både SM-deltävlingarna och i EM-tävlingen i Höljes. Ole Christian gjorde ett mycket bra avslut i Carrera Cup och var i nivå med de bästa. Och på de rallycrosstester vi gjort har han imponerat.
Samtidigt meddelade Andreas Eriksson för Olsbergs MSE att man kommer till start med två Ford Fiesta Supercar. I den ena kommer den unga talangen Sebastian Eriksson att sitta. 20-åringen från Sunnemo i Värmland som tog JSM-guld förra året och i år blev han tvåa i den amerikanska Global Rallycross Lites-serien.
– Vi är redo att anta utmaningen från Volkswagen , Sebastian är redan idag en förare av absolut toppklass och jag tror definitivt att han har kapacitet att vara med och slåss i toppen, säger Andreas Eriksson som inte vill avslöja vem den andre föraren blir riktigt än.
Vågar man kanske chansa på att det blir en tjej med Karlsson som efternamn?
RallyX Supercar Scandinavia kommer att köras som en serie över sex deltävlingar, där fyra av dem ingår i STCC, med andra ord både racing och rallycross på ett och samma evenemang. Premiär på Ring Knutstorp den 9-10 maj och sedan blir det en upprepning redan den 22 augusti.
– Vi har två av världens starkaste rallycrossteam klara för vår nya serie och det känns väldigt bra, säger STCC:s vd Bob Huzell.
Håller med Huzell, detta känns bra och lyckas man inte locka tillbaka publiken med detta konceptet då vet jag inte riktigt vad som ska behövas?
*
Nu nöjde sig inte Andreas Eriksson med att presentera sitt ”STCC-team” utan skickade även fram värmländskan Sandra Hultgren och Nynäshamnsåkaren, tillika pappa Andreas egen son Kevin som förare till Supcercar Lite-bilarna i Olsbergs-färgerna.
*
Då blev det inte Pontus Tidemand som fick Svenska Dagbladets Bragdguld, det blev skidåkaren Johan Olsson som snuvade vår ”rallyvärldsmästare” på konfekten. Förstod att det aldrig ens var nära efter att ha lyssnat på min golfbloggande kollega Cecilia.
– Henrik Stenson har ju för f-n gjort mycket större prestation än Olsson, fy tusan vad jag blir förbannad!
Större än Olsson kanske det, men hur många sträcksegrar i en Fiesta har Stenson egentligen…
Bragdguld är ju inte prestation bara utan också sättet man gör det på…. O då är Johan Olssons idiotiska utbrytning i en helt egen klass 🙂 Men klart att jag hade gärna sett Pontus få det 🙂
Hej.
Du har säkert rätt, är varken skid eller golfentusiast. I hjärtat ligger skidorna närmare rally än att fnatta runt en gräsäng i rutiga byxor…
MVH
Tommy
Haha, men till saken hör väl också att Stenson var ju bland favoriterna att kunna vinna. Var ju också en otrolig prestation, men tror inte han trollband så många framför tv:n under sin tävling som Johan gjorde 🙂 Men tror du inte han har råd att köpa sig ett bragdguld med tanke på prispengarna han drog in 😉
Hej.
Med all säkerhet har han det!
Jag har väldigt svårt att gå ingång på golf, inte ens ”golfbilarna” tänder jag på…
MVH
Tommy