Nytt rykte Evans till Toyota, Katsuta mot utökat WRC-program, Grøndal ”bara” tvåa i Tyskland, farlig publikkultur i Belgien, BMW i topp i BRC-final, ungdomsåkande Isac femma totalt, mer folk behövs till Älmhult och enklare att tippa fotboll!

Häromdagen fick spekulationen att Sebastien Ogier var på väg att lämna Citroën till förmån för Toyota mer syre. Det påstods till och med att Tommi Mäkinen redan bokat in fransmannen för en test i veckan som kommer, men detta tillbakavisas av Mäkinen som samtidigt skickar en gliring till Hyundais Andrea Adamo.

Vi respekterar gällande kontrakt!

FOTO: Toyota Gazoo racing

Nu är det inte enbart Ogier som placeras som Tänak-ersättare, i helgen dök det plötsligt upp bilder på Elfyn Evans och Teemu Suninen som det hävdas var tagna i Finland. Anledningen till besöket skulle vara att Evans hade ett planerat möte med Mäkinen och då även passade på att hälsa på hemma hus M-Sport-kompis Sunninen. En historia som vi säkerligen får höra mer om framöver och så var det ju det här med att respektera kontrakt…

Foto: Tommy Svensson

 

Samtidigt ser det ut som att Takamoto Katsuta är på väg mot full säsong 2020. Även detta är något som Mäkinen inte vill bekräfta mer än att han medger att en utvidgning av programmet kan vara aktuellt. Till wrc.com menar han.

Inget är klart,  vi kommer att diskutera saken men det är Japan som har sista ordet.

Mäkinen fortsätter.

Kanske Takamoto kör alla de europeiska tävlingarna plus Japan men kanske även hela serien…

Än är japanen en oslipad diamant och har mycket att jobba med innan han är en förare för pallplatser, speciellt pekar Mäkinen på att han måste förbättra jobbet med noterna.

Vi kan se från dataloggen att på vissa partier bromsar han två gånger istället för en, men i grunden gör han jobbet riktigt bra. Jag är nöjd med hans utveckling!

Nöjd har varken Mäkinen eller hans ”crew” varit med alla tekniska problem som drabbat bilarna under året. I Spanien till exempel rasade Katsutas helt nya växellåda när en nykonstruerad del i denna helt enkelt exploderade. Materialfel är enda tänkbara anledningen enligt ingenjörerna hos Toyota. Men även övriga tre, Tänak, Latvala och Meeke har haft sin beskärda del av ”mechanical issues” vilket enligt insatta källor, ska vara en av anledningarna till Tänaks flytt.

*

Foto: Privat

Anders Grøndal och Marius Fuglerud lyckades inte fullt ut med sitt uppdrag att för femte gången vinna ADMV Lausitz Rallye. Men det blev en stark andra plats efter färske tyske mästaren Fabian Kreim, Skoda. Annars inledde norrmännen bäst men så blev det en oturlig snurrning på fjärde sträckan. Tolv sekunder tog det innan den blå R5-Fiestan hade näsan på rätt håll och segerjakten kunde fortsätta. Nu lyckades man aldrig köra in de tappade sekunderna samtidigt som Kreim verkade få en extra ”boost” av deras misstag. Plussade sedan på lite sekunder för varje sträcka för att på de två sista vara rejält före, över 20 sekunder per sträcka. Detta gjorde att marginalen blev betryggande ur tysk synvinkel, 1.18,7 före Grøndal. 

Rallyt började bra men under lördagen fick vi tekniska problem, berättar Anders.

– Först med diffarna och sedan mot slutet även med motorn så vi är ändå nöjd med en andraplats av 91 startande.

Än större var gapet sedan ner till tredjeplacerade polacken Janis Vorobjovs, nästan fem minuter. Fast då ska man veta att han satt i en Grupp N-Mitsubishi vilket urskuldar en del. Tuffare hade det nog blivit för Grøndal om inte snabbe tysken Mathias Kahle tvingats ge upp efter sträcka fem när han låg trea, tio sekunder efter Fiestan. På sträckan hoppade Khale högt med Skodan, så högt att landningen blev brutal och kartläsaren Christian Doerr skadade ryggen vid landningen.

Foto: Privat

Han var inte heller ensam om att få ge upp när de tio typiskt tuffa och spåriga grusträckorna kring Boxberg bet tillbaka. På sträcka åtta försvann både Arnt Gustav Olsen/Ola Fløene och Bjørn Baekkevold/Helen Lund.  Då hade redan Rune och Pål Kittelsen parkerat sin Volvo 940 EVO, detta på sträcka tre.

William  Binbach/Robert Hallman inledde hyggligt men utan att utamana toppförarna i R2-klassen. Efter fyra sträckor låg svenskarna fyra men klart före norska duon Ole Jr Nore/Veronica Engan som fått tidstillägg, ”1:30 late att TC”. Men på sträckan efter försvann så svenskarna och därmed blev det ändå Nore som fyra, som blev bästa skandinav. Placeringen efter knep landsmännen Jacob Lyseng/Kjell Peterson, Fiesta. Binbach förklarar vad som hände.

  Efter ett hopp på sträcka tre skadade vi kylaren men lyckades ändå fixa till detta efter sträckan.

Tyvärr till ingen nytta visade det sig.

Vi överskred maxtiden och fick därför ge upp!

Försvann ur leken gjorde även Jeanette Kvick med sin tyske förare Dirk Klemund. På superjobbiga 16 kilometer långa sträcka åtta slutade Subaruns drivning att fungera. 

Vi trodde först det var en drivaxel men det visade sig vara hela differentialen, berättar Kvick.

Tråkigt för jag hade gärna avslutat säsongen med en15:e pallplats, ”den må jeg så have tilgode”!

Noterbart är också att det inte är enbart i Sverige och Danmark det är svårt med funktionärer, konstaterar Kvick. 

Inför sträcka åtta fick hela startfältet vänta på grund av det inte fanns funktionärer tillräckligt för att kunna bemanna sträckan…

*

Idag avslutades Belgiska Mästerskapet i ett blött, dimmigt och väldigt lerigt Rallye du Condroz-Huy. Har kolat lite film får tävlingen och att påstå att det inte var svårkört vore nog årets underdrift. Bitvis var det mer ”Bambi på hal is” än rally och att inte fler bröt än de dryga 20 ekipage som gjorde så, är nog mer tur än skicklighet. Dessutom såg jag flera sekvenser där publiken stod ruggigt felplacerade, rakt fram i kurvor och dessutom alldeles för nära vägen. Att ingen kom till skada när dom fick kasta sig i skydd är absolut mest tur och ingenting annat.  

Fotot: privat

Även om startfältet dominerades av belgare blev det en fransman som vann, mångsysslaren Stephane Lefevbre. Den här gången satt han i en R5 Fiesta Mk2 och vann med nästan en hel minut före Guilllaume de Mevius i en Citroën C3 R5. Ny de Mevius som trea men med förnamnet Ghislain och med en Skoda som färdmedel.

En enda skandinav bland de 137 startade, danska Renault Clio R3-paret, Carsten Jensen/Michael Fasterholdt. Den danska Renaulten var aldrig riktigt med i matchen men tog sig mål som klassfyra, fyra minuter bak vinnaren.

Ett intressant namn fanns också med i rallyt, stenrike greken Jourdan Serderidis som ibland setts i WRC-sammanhang med både Citroën och Fiesta från M-Sport. Senaste WRC-starten gjorde Serderidis i den australiensiska finalen 2018 med en Fiesta. Nu verkar han dock ha kommit underfund med att R5-bil är mer i paritet med hans kapacitet och detta var tredje starten med Skodan.

*

I går avslutades den 19:e upplagan av Bilsport Rallycup med Novemberskölden på ett regnblött Smålands Högland. Tråkigt nog fick första sträckan strykas efter en olycka som krävde ambulansinsats. När de övriga fyra efter kraftig tidsfördröjning avverkats var det hemmaåkarna Johan Axelsson/Torbjörn Romedahl som hade mest bråttom med M3 BMW:n. Oväntat bred marginal till närboende Victor Karlsson/Thomas Gustavsson, runt halvminuten skilde mellan Vimmerby Toyotan och BMW:n från Nässjö.

Lite halvskräll ändå att bästa Appendix K, Morgan Olsson/Björn Jacobsson lyckades knipa tredje platsen totalt med 240:an. Visserligen skilde 42 sekunder till SM-åkande Karlsson men ändå mycket imponerande med en ”gammelbil”. Med detta blev det även Morgan som vann hela rasket i BRC-klassen. Även som fyra totalt kom en Appendix K-åkare, Norrahammars Sven-Åke Angerd/Niklas Johansson, Ford Escort. 

Om man nu tycker detta är imponerande vad säger man då om vinnaren i Ungdomsrally, Gullabos Isac och Andreas Arvidsson. Klar vinnare av klassen både i helgen och i cupen så klart men även femma totalt bland de över 170 startande. Som man sa förr, vad månde bliva?

Finns mycket att stanna upp vid i resultatlistan, till exempel Emma och Bo Wallman, Karlskrona som körde in som fyra i C-VOC/Grupp F. En placering som innebar klasseger i cupen totalt. Lite skymundan körde gamle Volvo Amazon-krigaren Thomas Theorin/Bengt Svensson i den gemensamma Appendix K-klassen. Återigen med Amazon efter några år med en vit/blå Volvo 240. Så klart blev placeringen i helgen blygsam då bilen inte alls kan hävda sig mot de mer moderna bilarna som numera dominerar det ”klassiska” rallytävlandet.  

*

Läste i går i norska VG (Verdens Gang) att Henning Solberg hotas av konkurs genom en före detta kompanjon i däckbranschen. Henning påstås vara skyldig honom elva miljoner norska kronor vilket han genom sin advokat bestrider. I morgon ska saken behandlas vid tingsrätten men detta tror Solbergs advokat ställs in. I artikeln hävdas även att Henning skulle vara skyldig runt 20 personer miljonbelopp vilket han menar är helt utan sanning, dessutom något som går att bevisa.

Inte bara Henning som är lite i blåsväder utan även kring Morten Østberg blåser det snåla vindar. Här handlar det om påstådda oegentligheter kring bettingsajten Onebet som gick sin som sponsor för Mads Østberg när han drog i gång WRC-satsningen med Fiestan i privat regi genom ADAPTA Motorsport. Nu är saken föremål för kritisk granskning i norsk finansmedia.

*

FOTO: JS Motorsport

Som jag redan i förra veckan kunde avslöja, så blev det J-SM-vinnaren Simon Karlsson/Tobias Steen som övertar Team Nybes SM-vinnande Toyota Corolla till säsongen 2020. Direkt efter målgång i Rally Blekinge förklarade Robin Sandberg och Mathias Bengtsson att det var sluttävlat och genast började det spekuleras vem som skulle överta Corollan. Det blev alltså Simon och Tobias som ska förvalta SM-arvet. Nu väntar intensiv inskolning från bakhjulsladdad Volvo 940 till FWD-Corolla och premiär för Simon planeras till  Silverratten” i Älmhult den 16 november. Hur det nu blir med den saken verkar lite oklart då arrangören i dag går ut och vädjar om att fler anmäler sig för att inte riskera att tvingas ställa in. I dagsläget är där 34 namn i listan vilket så klart är i minsta laget. Det jäktar dessutom man vill känna på de fyra sträckorna på totalt 18 kilometer, anmälan stänger på onsdag den 6 november.

*

Som bekant finns det en hel del som har sina dubier om mina kvalifikationer som rallytippare. Måste väl även medge att där  funnits vissa tvivelaktiga tips genom åren men som helhet tycker jag ändå det brukar gå hyggligt. Ändå långtifrån lika bra som när jag tippar sluttabellen i Fotbollsallsvenskan. När slutsignalerna igår ljöd över landet visade det sig att jag slutade som näst bäste tippare i det Stockholmsbaserade ”Fotbollstipset”. Totalt 337 experter, merparten sportjournalister eller på annat vis knutna till sport försökte i våras tippa sluttabellen och där visade det sig då att ”Tommy Svensson Hörby” bara var sex poäng från full pott. Bortsett från äran som är klart viktigast, hamnar där även liten slant på kontot vad det lider. Kul var också att min betydligt mer fotbollskunniga namne, f.d förbundskapten Tommy Svensson, Växjö gick in på 269:e plats i tabellen. Att sedan min fotbollstokige bror Håkan bara lyckades få ihop poäng till en 94:e plats är högst anmärkningsvärt med tanke på all fotboll han ser på både tv och live. På lördag är det gåsmiddag med släkten, få se om jag kanske tar upp saken där…   

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *