Nytt rekord i Höljes 51 600 i publiken, Johan vann igen, Jonsson tog hem MSR för andra gången, Ravelli i tårar, Stoffe före Robin i Skilling 500 och Ida gör WRC-debut…

Kanske en lite märklig prioritering att jag håller World/Euro RX i Höljes lite kort. Men utgår från att de flesta har mycket bättre koll på detta än vad jag har som inte ens hann med att titta på SVT:s sändning, snudd på tjänstefel kan tyckas.

Precis som jag skrev i förra veckan så tog rallycrossens Sebastien Loeb eller Ogier  Johan ”The unbeatable” Kristoffersson ännu en seger den femte för året på sex starter, ett hyggligt facit. Om Johan är Loeb bland förarna så är Höljes samma sak bland RX-arrangörerna. Eller vad sägs om nytt publikrekord på 51 600 besökare och detta ”in the middle of nowhere” eller i de djupaste värmlandsskogarna. För Johan var segern ännu en härlig sådan.

Finns inget roligare än att vinna på hemmaplan och när jag vann här första gången i fjol ville jag gärna komma tillbaka och få samma känsla en gång till!

Annars var Arvika-sonen lite missnöjd på lördagen, tyckte inte Polon var helt perfekt. Men på söndagen kändes det bättre och resten är historia.

Jag är så glad över segern men samtidigt tycker jag väldigt synd om Petter…

Det Johan syftar på var att temachef Solberg inte nådde final då något gick sönder i semin.

-Jag har varit besviken många gånger men kan inte minnas någon besvikelse större än den idag, suckar Solberg.

Hade heatet i egna händer och var på väg direkt till final när jag kom ut ur ”en sving” och kände att något gått sönder. Svängde av och nu är där inte mycket mer att säga…

Tvåa efter Kristoffersson slutade Andreas Bakkerud och sedan knallen, Jean Grosset-Janin som trea. Han blev också sist då varken Timmy eller Kevin Hansen nådde mållinjen och Mattas Ekström, ja han blev diskad efter målgång. som han tog som trea.,

*

I Euro RX blev Peter Hedström näst bäste svensk men inte bättre än sexa i finalen. Vinnare blev EM-ledande Reinis Nitiss med norske svensken Thomas Bryntesson som tvåa. och bäst i blågult, Lucas Walfridsson på tredje plats. Trots motgången håller Hedström fjärdeplatsen i Euro RX och knaprade in på bäste svensken Anton Marklund (finallös) som ligger tvåa.

*

Midnattssolsrallyt i år går nog till historien som et av de tajtaste någonsin och det var först på sista sträckan som Mats Jonsson/Anders Moberg kunde säkra sin andra raka seger. Här var den värmländska Mazdan åtta sekunder snabbare än heta östgötska utmanaren Daniel Wall/ Jeanette Kjäll och med en sex sekunders ledning inför sista sträckan var saken klar.

Vi fick kämpa hårt fört att hålla Wall bakom oss, konstaterade en glad Jonsson vid målgången.

Att det knappast var någon ”walk in the park” för Jonsson/Moberg avslöjade han och det var först på den sista 17 kilometer långa sträckan han började känna att det skulle gå vägen. Trots att Wall tog i vad han kunde nådde han inte ända fram men som bästa 2WD-åkare fick han ta emot ”von Rosen-pokalen”

Jonsson var för snabb för oss idag, trots att vi körde riktigt fort, menade Wall.

-Tävlingen har varit fantastisk och att få åka hem med segerpriset väger tungt.

Att det var de här två som dominerade står helt klart och totaltrean Janne Pettersson/Lasse Andersson i Audi var långt över minuten bak Mazdan.

Näst bäste 2WD-åkaer och fyra totalt, slutade överraskande ungdomarna Victor Karlsson/Jonas Magner från Vimmerby. Överraskande då paret normalt sett kör en framhjulsdriven R2-Fiesta i Junior-SM.

Vi tog i för allt vad vi kunde och  fick till den där känslan som man alltid vill ha, berättar Volvo-åkaren.

Bilen gjorde det vi ville och det var aldrig några tveksamheter och ett stort tack till Sten Nelson som lånade ut sin Volvo 242 till oss.

Paret åker normalt på noter men den här gången fick Jonas hålla sig lite tystare i hytten.

-Riktigt roligt att åka onotat, helt klart riktigt manligt!

Sist på topp-tio totalt och bästa icke Volvo i 2WD slutade Stig Blomquist/Robert Jakobsson med sin Ford. Klassegern i klass 16 var klockren, tvåan Peter Engström med Finlandsladdande Dennis Rådström i högerstolen var 43 sekunder efter. 

*

Måste så klart även nämna bästa Opel, Vimmerbys Alexander Alexandersson/Jonas Frejd, 16:e totalt och tvåa i klass 11.  Näst bäst körande Rüsselsheimare var Peter Strid/Ulf Lind som tog målgång för andra året i rad med sin välljudande Opel Manta 400 och detta på en total 18:e plats av de 96 som nådde slutmålet i Vimmerby.

*

Som vanligt var där en del som inte nådde målet och så klart hittade min nya och anonyme ”Opelvän” en ny olycksfågel i form av Christer Nilsson som rullade sin Opel Manta A med två sträckor kvar att köra.

Klart snyggare nu, menade min ”vän” och till hans försvar så fans där även en ”smiley”  meddelandet, men ändå…

Nu var inte Christer ensam om att få ge upp på slutet och mest lider jag med Thomas Johansson/ Björn Ånvedh som rullade sin BMW 2002 på sista sträckan. Ett än värre psykiskt  öde drabbade hemmaföraren Anders Knutsson/ Fredrik Johansson. På väg till slutmålet så gick remskivan sönder på deras Saab V4 och man fick rulla åt sidan och parkera.

*

Den 13:e upplagan av Midnattssolsrallyt utropar Lars Jonsson i arrangörsledet till den bästa någonsin.

Det har varit långa dagar men alla, både åskådare, publik och funktionärer har haft fantastiskt roligt. Tack alla, ingen nämnd och ingen glömd, som gjort rallyt möjligt!

Detta var också det sista av de tre åren som rallyt haft Vimmerby som centralort och var nästa års rally ska starta är ännu inte officiellt. Finns många som vill se ett ”hard core MSR” med en återgång till körning genom landet, alltså start och mål på olika ställen.  Allra helst med målgång långt upp i norr för att göra namnet med midnattssolen rättvisa. Nu tror jag inte en sekund på det upplägget, blir både för  krångligt och dyrt. Ett upplägg som troligen halverat startfältet.

Frågan är då var man ska hitta en ny centralort och sedan detta upplägg startade har man kört i Västerås, Karlstad och nu Vimmerby och där smålänningarna nog hanterat det allra bäst om jag får tycka. Enligt helt obekräftade källor, egentligen mest ett rykte  skulle rallyt kunna återbördas till Skåne som man utgick i ifrån de första åren.  Med tanke på rallystrukturen här nere så finns bara en enda del som skulle kunna komma ifråga, nordöstra Skåne med tunga klubbar som Kristianstads MK och Hässleholms MK. På andra sidan länsgränsen finns även Olofström MK /Asarums MS och Älmhults MK så nog borde där finnas resurser alltid. Dessutom innehas flera tunga poster redan i dag av medlemmar i Kristianstads MK, så en comeback här känns absolut inte helt overklig.

*

Om det någon gång skulle behövas en reklamfilm för rally så måste Miriam Walfridssons klipp från målet på sista sträckan ligga bra till. Att se hennes chaufför den bollsparkande nationalhjälten Thomas Ravelli med tårar i ögon ösa ut alla känslor som finns gör även mig tårögd. Med -94 räddningen borta i USA i bagaget konstaterar ändå Thomas.

Jag är uppe i himlen, aldrig gjort något roligare och har aldrig varit med om maken till detta, tårarna rinner!

Nu var det inte placeringen ( 22:a i klassen med 26 bilar i mål) som var grunden till Thomas känslostorm. Nej det var själva upplevelsen att på en avstängd väg köra så fort du kan/vågar med en Opel Kadett GT/E. Bara att hoppas att detta inte var sista gången vi såg Thomas och Miriam i en rallybil, passar på att tipsa om TV-Svängen i Hörby den 1 september…

*

Mina tips till Skilling 500 gick in hyggligt, fyra av sex placeringar rätt får jag vara nöjd med. Stoffe Nilsson och Jesper Johansson kopplade grepp direkt på sträcka ett och tog efter detta tre sträcksegrar och saken var klar. Trots att SSRC-tvåan Robin Adolfsson/Nicklas Ottosson före start förklarade att man inte startade för att bli tvåa, blev det ändå så. Till Stoffes Subaru som uppenbarligen hanterade värmen kring Hestra bra, skilde till slut 31,8 sekunder. Merparten av dessa, 13.1 sekunder försvann på SS3 (bild från Henric Åkeson). 

Nu tror jag inte Robin har några problem att trösta sig då han gick upp i SSRC-ledning och dessutom utökade densamma då ledaren Grupp E-åkande Erik Olsson fick bryta. Istället seglar gamla trean Simon Johansson, Växjö och vinnare av C-Grupp E förbi och lägger sig som ny tvåa i prispottlistan.

Enda tipsmissen var att Skoda-föraren Nils Jensen från Haninge var snabbare än min trea Ingvar Andersson, Hässleholm.

*

Även i 2WD tippade jag tämligen rätt, missade bara vinnaren som jag trodde skulle bli hemmafavoriten Christopher Zeijlon, Volvo. Men han var väck redan efter första sträckan och på trean gav han upp definitivt.  Får trösta mig med att jag nämnde Nässjös Johan Axelsson/Henrik Söderkvist som heta namn och nog var man heta alltid. Tre sträcksegrar gav till slut en marginal till tvåan Simon Karlsson/Tobias Steen (hade även jag som tvåa) på 9,5 sekunder. Trea slutade även min trea, Mattis Olsson/Marcus Sundh.

*

Hörby-seger blev det i A-VOC genom Henrik Levin/Ida Isaksson men det satt hårt inne då värmlänningen Patrik Fredriksson var rejält på hugget och ledde fram till att han bröt. Tvåa blev Christer och Marie-Louise Westerdahl och för första gången på länge fick Hörbyduon Jim Nilsson/Rickard Frick gå upp på en prispall som treor.

Med alla hjulen på rätt ställe på Opel Corsan var Simon Magnusson/Christoffer Svensson ostoppbara i B 2WD. 16 sekunder ner ill Volov-åkande Kullingsföraren Victor Bergsander/Christoffer Lund. Ytterligare en sekund långsammare var Hässleholms Peugeot-förare Johannes Haraldsson/Danny Holgersson.

*

En tung andraplats blev det för Simrishamns Andreas ”AP” Persson/Magnus Andersson när man tappade segern i B-VOC med futtiga 0,9 sekunder till Arvid och Carl Tobiazon. Allt på sista sträckan där Ryds-bröderna var 4,8 snabbare än AP.

Än en gån utmärkte sig SMK Hörbys J-SM-åkare Victor Hansen och Ida Lidebjer Granberg. Klasseger med nästan minuten före Linus Månsson/Carl Eriksson men tiden räckte även till i totallistan och den här gången till en 17:e plats av de 122 som kom i mål,. Inte dåligt med en bil som går i klassen Otrimmat 2WD.

Mitt i denna glädje hade Ida en rejäl nyhet att leverera.

-Jag ska åka WRC Neste Rally Finland med en hemmaförare Kari Hytönen i slutet av månaden, berättade Ida om sitt första stora utländska rallyäventyr.

-Vi ska köra med Pelle Sääws gamla Super 2000 Skoda och jag får läsa noter på engelska för första gången, en bra erfarenhet för mig!

En starkinsats gjorde även vinnaren av ungdomsklassen Calle och Torbjörn Carlberg, Nässjö, 46:a totalt och tvåan Jacob Johannesson/Anette Pettersson var inte mycket sämre, bara tio sekunder skilde. SMK Hörbys Karl-Johan Ingesson med pappa, gamle fortåkaren Lars-Johan i högerstolen hade en motig säsongstart. Avåkning i Silverkongen men sedan har det gått fortare och fortare men i Skilling 500 blev det lite naturbesök som synes på Henric Åkessons bild. Ändå sjua av totalt elva ungdomar i mål.

*

I Värmesprinten i Eskilstuna fick tävlingsledaren Kjell Eriksson med organisation till det på ett bra sätt berättar min ”korre” Pierre Skytt. 

Bra  att få till en fin allmän väg i Ärlaskogarna, hård och snabb på 3,5 km som utmanade dom 55 startande ekipagen.

Därefter kommer rapporten: ”Värmesprinten kördes två omgångar och fungerade som kval till en avslutande DM-uppgörelse. Två klasser blev det i DM, där Trimmat tvåhjulsdrivet och standardklassen blev en kamp på tiondelarna. Hälleforsnäsbon Fredrik Eriksson Katrineholms MK med Kristoffer Nordlund var total-snabbast hela dagen och tog hem såväl Värmesprinten som DM-tecknet. Även om Fredrik vittnade om att konkurrensen var benhård med Eskilstunas B-förarsuverän, Pontus Florin i Honda Civic som laddade väl och satte press på Fredrik. Bronsmedaljören blev Eskilstuna MKs Calle Svennestam med Magnus Flodkvist i högerstolen. Man fick tillåtelse att rekognosera två varv innan start och anteckna, Fredrik var bekväm med det och Florin lyckades också med detta medans Calle Svennestam fick klara sig utan vidare not/kartläsning då Magnus i högerstolen som själv erkände sin orutin på området.

– Har inte kört sedan EMK-Kannan förra året och då kom vi en halv sträcka och nu höll allt ihop och plötsligt så fick vi med oss en bronsmedalj hem, säger en glad Calle efter målgång.     

I standardklassen blev det SMK Södermanlands Rickard Gustafsson som i sin Volvo 940 laddade värst och tog hem DM-guldet före Eskilstuna MKs Christian Granfors i Suzuki före Niklas Berglund från arrangörsklubben. Eskilstuna MK hade varit duktiga och ordnat en publikplats på mitten av sträckan där det strömmade till riktigt mycket folk under dagen. Hamburgare, korv såldes och ett glatt humör hos publikmassorna som lyssnade på speakern som rapporterade mellantider. Ett uppskattat inslag och tävlingen fick toppbetyg av domarna.

*

Finns massor mer att berätta från helgen men varken tiden eller orken finns efter en svintuff jobbhelg, vi ses…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *