Nytt rally i Italien för gamla Grupp A/WRC-bilar, Mikkelsen inleder i Portugal, Malms PV hamnade hos känd chaufför, 20 klasser i finsk mästerskapstävling och Breen stöttar rally på ”gräsrotsnivå”.
”Mythical Cars Rally” är ett helt nytt rallyevent i Norra Italien och staden Varzi den 24-27 maj med f.d Hyundai-basen Andrea Adamo som drivfjäder. Planen är att öppna ”rallyt” för bilar i Grupp A från 1994 och WRC-bilar fram till sista generation 2021.
Sju sträckor planerar Automobile Club Pavia för med totalt 80 kilometer. Till Autosport förklarar Adamo att man hoppas på många stjärnor i startfältet i ikoniska bilar. Här skulle tex Henning Solberg kunna platsa med Toyota Corolla WRC eller landsmannen Kristian Kohlberg.
–Namnet ”Mythical Cars” säger allt, när man ser tillbaka på historien från nittiotalet. Alla har vi minne från Toyota Celica Turbo 4WD eller Subaru Impreza 555. Det är ljudet, kraften och den otroliga körningen från killar som Colin McRae och Carlos Sainz.
Han vill gärna ha med WRC-bilar också som Adamo menar var de som gjorde rally populärt och konstaterar han i Autosport.
–Ärligt talat, det kommer att bli en fantastisk händelse och en fantastisk resa genom tiden.
Även om det blir tävling så blir det ändå inte på blodigt allvar, till exempel om någon får problem ute på banan är det möjligt att hoppa över en eller två sträckor och sedan fortsätta köra. Adamo är dock noga med att påpeka att det blir ”rally på riktigt”i slutet av maj.
-Vi vill att folk ska trivas, om en bil har problem går det ändå att fortsätta, så klart med tidstillägg men allt handlar om njutning. Det kommer att bli något väldigt speciellt att ha dessa bilar i stan men mer än så, vi kommer att ha en otrolig atmosfär under hela rallyveckan med konserter, musik, mat och riktig festivalstämning!
*
Det blir som jag misstänkte, Andreas Mikkelsen tar avstamp mot framtiden och WRC med första start i WRC2 i Rally Portugal 11-14 maj. Dock avslöjas inte med vilken bil/team eller vem som ska sitta bredvid honom på den här färden in i framtiden mot WRC och Rally1. I helgen var det flitigt anlitade Torstein Eriksen som skötte notblocket i den Toksport Skoda paret körde i Qatar. Om det blir han även framöver är dock oklart…
*
I helgen lämnade kanske landets mest kända Volvo PV Appendix K Skåne för Småland, den bil som Ted och Katharina Malm nästan precis gått i mål med i Rally Sweden Historic.
Ny chaufför är Peter Lundgren som troligen till och med är mer känd än den svarta PV:n, då Peter sitter i EU-parlamentet i Bryssel för Sverigedemokraterna. Glömda är Peters tidigare bilar som BMW och Volvo 240 och nu är det klassiskt som gäller för Skillingaryd-föraren.
–Ska åka Svenska Rallyt nästa år och behövde skaffa en historisk rallybil för att göra det, förklarar Peter på Facebook.
*
Lite klassisk om än inte riktigt lika gammal som PV:n, är den Toyota Starlet som Kalle Rovanperä ska köra ”0-bil” med i ”SM Jyväskylän Talviralli”. Starleten är hans gamla ”träningsbil” som blev berömd genom filmer på You Tuben där Kalle som åttaring sladdade runt som ”en hel karl”. Men det var även den bil som Kalle körde sina första rallyn med 11-år gammal. Själv är Kalle lyrisk över ”the livery” på klassikern själv är jag lite mer tveksam kan jag säga utan att överdriva. I högerstolen precis som 2015-16 sitter Tomi Kaukonen.
Lite skillnad mot ”SM” i Finland och SM i Sverige och där borta är 151 ekipage anmälda till tävlingen den 3-4 mars. Trots att vi har nästan dubbelt så stor befolkning är där fler som kör ”SM-ralli” än vad vi kan redovisa. En bidragande orsak till detta kan vara att man i Finland har 20 klasser i sitt mästerskap medan vi enbart har fem. Dock är där bara fem klasser som tävlar om Finska Mästerskapet, resten är olika ”supportklasser”. Antalet är ganska jämt fördelat med 80 ”SM-kuljettaja” och således 71 ekipage i övriga klasser. Inte heller är det billigare på andra sidan Bottenviken där anmälningsavgifterna skiftar från 850 euro för de som kör om mästerskapet ner till juniorer som bara betalar 300 euro. Således har Roope Hirvonen bara behövt slanta upp detta för att kunna köra med sin Ford Focus och med pappa Mikko f.d WRC-åkare som kartläsare. I huvudklassen är alla landets toppåkare förutom de som har fokus WRC/ERC anmälda. Till exempel kör Teemu Asunmaa, Jari Huttunen, Juha Salo, Lauri Joona och Niclas Grönholm. Alla utom Grönholm med Skoda, Niclas däremot sitter i en Citroën C3 Rally2. Mille Johansson, Katrineholm och Christer Carlsson är enda svenskar som är anmälda med Fiesta Rally4.
*
Har alltid gillat Rally Sweden-tvåan Craig Breen både för att han är en snabb förare men också för att han ofta tvingas slå ur underläge. Ännu ett skäl att gilla irländaren har nu dykt upp när han går in och supportar klassen ”Junior 1000″ i ”Sligo Pallets Forest Rally Championship” som är en del av Irlands rallymästerskap.
–Jag är både glad och stolt över att kunna stödja i den här unika ”gräsrots-klassen”. En klass som gör det möjligt för unga förare att prova rally till rimlig kostnad, förklarar Breen som även lägger till.
–Den här sporten har gett mig så mycket och nu är det dags för mig att ge något tillbaka till nästa generation rallyförare!
I varje deltävling får vinnaren cirka 15 000 kronor i prischeckar och sedan får slutlige vinnaren en tripp till Norge och två dagar hos legendariska John Haugland Winter Rally School. Snudd på en liten våt dröm om något sådant även skulle kunna bli verklighet i Sverige. Men att förmå svenska rallyförare att satsa på den här typen av bilar (under 1000 kubik) är nog helt utsiktslöst. Här verkar det som att man MÅSTE ha värsta sortens Toyota eller Volvo 940 plus täckt släp och helst även en stor servicebuss för att överhuvdtaget ens överväga att börja köra rally…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com