Nya WRC-regler 2015, Grupp N ersätts av R4, Rally Sweden flyttar fram och Matton irriterad över okonsekvens…

Verkade inte som att FIA och WRC-höjdarna alls brydde sig om TV-Svängens jubileum i helgen utan istället lade man pannorna i djupa veck borta i Peking och beslutade lite nytt till 2015. Bland annat att man ökar tidstillägget för ekipage som tvingas avstå att köra sträckor efter någon form av problem. Tidigare har det varit fem minuters tillägg för varje sträcka man hoppar över, nu ökas det till sju minuter. Etappens sista sträcka kostar ännu mer att missa, tio minuter precis som tidigare.
Vidare verkar det som att begreppet Grupp N försvinner helt och i fortsättningen kallas bilarna R4 och detta ”world wide”.

*
VM-kalendern för 2015 spikades enligt följande: 22-25 januari Monte Carlo, 12-15 februari Sverige, 5-8 mars Mexiko, 16-19 april Argentina, 21-24 maj Portugal, 11-15 juni Italien, 2-5 juli Polen, 30 juli-2 augusti Finland, 20-23 augusti Tyskland, 10-13 september Australien, 1-4 oktober Frankrike, 22-25 oktober Spanien, 12-15 november Storbritannien. Att märka är att Rally Monte Carlo, Rally Deutschland och Rally France ännu inte slutet något avtal med WRC-promotorn. Varför vet jag faktiskt inte, men det är väl som vanligt pengar det handlar om…

*
Vad gäller ERC som jag upplever har en stigande statuskurva, gäller fortfarande R5 och Super 2000 som huvudklass. I ERC 2 är det ”Grupp N/R4-bilar” och i ERC3 tävlar R1-R2-R3. Tävlingskalendern bantas från tolv till tio tävlingar varav sju räknas för ERC och ERC2 medan ”småbilarna” i ERC3 bara får räkna sex. ERC-tävlingarna ska ha 200-230 kilometer specialsträcka beslöts i Peking. På dessa blir det tillåtet att använda arton däck för 4WD-bilarna medan ”tvåhjularna” kan lasta fyra färre i servicebilen.
Nu var väl inget av detta något riktigt kontroversiellt utan klubbades utan större diskussion. De andra lite tuffare frågorna, som förslaget om ”shoot out”, slopande av ”split times” under körning och inte minst startordningen för WRC beslöt man troligtvis och i sann rallyanda, att allt lite känsligare  skulle utredas vidare…

*
BloggSvenskaDen uppmärksamme ser också att Rally Sweden tvingats flytta fram en vecka från traditionella vecka sex till vecka sju vilket gör att man kolliderar med sportlovsveckan för Göteborgarna.
Anledningen till detta är att WRC-premiären Rallye Monte-Carlo senareläggs en vecka (kan tänka mig att man vill försöka undvika regnkaoset som rått där de två senaste åren).
– Man gav dem okej till att flytta och tanken var då att vi skulle ligga kvar på samma datum, berättar VD för Svenska Rallyt Glenn Olsson.
Teamen sa dock blankt nej, man klarar inte av att tävlingarna ligger med endast två veckor mellan utan de behöver sina tre veckor. Därför blev vi pressade att flytta och tvingades acceptera att det var en fajt vi inte skulle klara av, det var bara att acceptera.
Vintern är som bekant alltid ett vågspel och att flytta en vecka närmare våren, känns trots allt lite skakigt. Å andra sidan, det kan också vara en dj-la vinter långt in i mars…

*
Missade som sagt stora delar, nästan totalt om jag ska vara ärlig Rally Australia. Fick dock mig berättat om Kris Meeke och hans ”short cut” som kostade honom lite över minuten i tidstillägg. Nu rasar Yves Matton, Meekes chef över detta och hävdar att domarna stal en pallplats för nordirländaren. Andreas Mikkelsen var bara 1,5 sekund före honom när han genade över ”a grass area” på dagens sista sträcka, SS10. Det Matton hänger upp sig på är att när Mikkelsen gjorde något liknande i Rally Polen fick han istället 5000 euro i böter plus en varning, om det upprepades blev det uteslutning.
Har ingen kommentar om Kris straff men menar att det måste bedömas lika oavsett vilken förare det än gäller. Nu är där inget vi kan göra utan att hoppas att man är mer konsekvent nästa gång en sådan här sak händer.

*
I helgen blev irländaren BloggMcKennaDaniel McKenna lite historisk när han körde hem Brittiska Rallymästerskapet, det sista på ett tag. Som bekant kommer McKenna inte ha någon möjlighet att försvara titeln 2015 då mästerskapet är inställt. Guldet säkrades i Rally Isle of Man där man körde 24 sträckor uppdelat på två i sektioner i mästerskapet. McKenna med sin R3 Citroén DS3 var lite unik med att vara ende förare i mästerskapet som fullföljde alla 24 sträckorna. Allt medan konkurrenterna hade problem och missade en eller flera. Som vanligt, det gäller att ta sig i mål…

*
Betade av det mesta kring TV-Svängen i går men när jag fick den här härliga stämningsbilden av Bo Bengtsson från starten på SS3 i fredagens Jubileumssprinten, som för övrigt vanns av Johan Green och Stefan Ahl kunde jag inte motstå att visa den för er.BloggNatt Tänk, detta är en bild från en tävling 2014, unikt skulle jag vilja säga med en mörkerbild. För fyrtioår sedan var detta den syn som var den allra vanligaste av rallyskogen, kolmörker och extraljusens lysande fingrar spretande ut i längs sträckan. Nostalgi? Ja, självklart…

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *