Nya WRC-Polon gör basen nervös, ingen Porsche i Wales, Höljes första helgen i juli och nya RM-klasserna klara!
Med 21 segrar på 25 starter måste man nog säga att WRC-Polon varit tämligen framgångsrik som rallybil. Fyra tappade vinster under de två år som bilen körts är imponerande och frågan är om någon annan bil någonsin kan visa upp en liknande svit?
Dock hjälper inte gamla segrar verkar VW:s tekniske chef Francois-Xavier Demasion tycka när han förklarar i Autosport hur nervös han är inför ”nya Polons” debut i Monte Carlo Rallyt. Även om bara tjugo procent av bilen är utbytt känner han pressen.
– När vi startade med nuvarande Polo hade vi ingen som helst press på oss, vi hade vår tre-års plan för att bi världsmästare, berättar Demasion.
– It´s a bit more complicated now!
Så klart svårt att stå på toppen, där är ofta både smalt och halkigt så 2015 har alla enorma förväntningar på Ogiers nya vapen för 2015. Demasion håller med.
– Vi måste vara bättre då eller åtminstone lika bra som idag, kommer att bli väldigt tufft för oss…
Nu ska nya bilen testas i samband med Rally Wales GB så att homologeringen blir klar i god tid tid inför Monte i slutet av januari. Dessutom avslöjar VW-chefen att man helst sett att utvecklingsstoppet i WRC förlängts för att spara pengar för teamen. Detta motsatte sig bland annat Hyundai som har en ny i20-WRC lurande runt hörnet. Något som Demansion har svårt att förstå.
– Bilarna är ändå ganska lika och det enda som jag menar kunde läggas till var återgång till ”paddle-shift”, en enkel åtgärd.
– Vi brukar inte prata pengar, men bara betänk vad det kostar att byta ut bilarna och alla reservdelar…
Å andra sidan kan jag tycka att detta visar att Hyundai verkligen menar allvar i jakten på VM-kronan. I dag är i20:an inte alls så nära Polon att man på allvar kan utmana, så klart ett förhållande som VW-gänget gärna sett en fortsättning på…
*
Britten Richard Tuthill förberedde en riktig galaföreställning med nya ”WRC-Porschen” på hemmaplan, men det satte FIA stopp för. Man godkände helt enkelt inte ”grus-kitet” som krävs för att 911 RGT:n överhuvudtaget ska kunna köras på de tuffa vägarna i Wales. Tuthill själv flög till Geneve i helgen för att försöka övertala FIA-gubbsen om att godkänna, men utan framgång.
Trots detta testades Porschen i veckan och detta helt utan problem enligt Tuthill. Tvärtom var den ”beautiful to drive”, kändes som den var född att köras på grus, menade Porschefantasten och tillade.
– Jag är verkligen besviken att vi inte få tävla i Wales men jag förstår ändå FIA som varit helt öppna och verkligen försökt hjälpa till. Till slut gick det ändå inte och klart att vi är frustrerade över att det ska ta så lång tid, vi påbörjade ändå projektet i maj!
Jag skulle vilja säga, ”that´s FIA”!
*
Idag släpptes kalendern för Rallycross-VM 2015 och där Höljes körs den 3-5 juli. Hela kalendern ser ut så här.
24-26/4 Montalegra Portugal
15-17/5 Mettet May Belgien
22-24/5 Lydden Hill England
19-21/6 Estering Tyskland
3-5/7 Höljes Sverige
7-8/8 GP3R Canada
21-23/8 Hell Norge
4-6/9 Loheac Frankrike
18-20/9 Barcelona Spanien
2-4/10 Istanbul Turkiet
16-18/10 Franciacorta Italien
27-29/11 San Luis Argentina
*
Ber om ursäkt SBF, jag hade ju fel om detta att ni inte kommenterade Rally-SM-koordinater Mikael Lindhs chockavhopp från sitt uppdrag. På SBF Play Blogg (märkligt ställe att presentera en kommentar på? ) låg i förmiddags en intervju med Förbundsdirektör Tomas Jansson där han förklarade vad som hänt. Eller rättare sagt egentligen förklarade han ingenting mer än att det skulle has möten och att det hade hafts möten. Lugnade dessutom SM-arrangörerna att de inte behövde vara oroliga, för snart skulle de kallas till möte. Känns onekligen skönt att läget är under kontroll…
*
Mer SBF, idag släpptes reglementet för de nyinstiftade Riksmästerskapen för Tjejer, Ungdomar och Seniorer. Sex tävlingar ska köras varav fem räknas, dock är ännu inte kalendern klar. För tjejerna är det i stort sett fritt fram med vilka bilar som får användas, även 4WD. I Ungdoms-RM däremot gäller Grupp E och Grupp F/ VOC Mekonomen Rally. Samma sak för Seniorerna, med tilläget att även Grupp F FWD är tillåtet.
Vad jag kan se blev det inte som det ryktades tidigare, även plats för ”Norrlands GruppE”. Ett solklart rätt beslut, en klass utan SBF-reglemente kan så klart inte tävla om ett RM-tecken genom SBF.
Ett evigt snackande är det om alla klasser och mästerskap som finns i rallysporten, men just de här nya RM-klasserna ”Ungdomar/ Seniorer” tycker jag nog ändå känns lite kul. Hoppas nu också att man får bättre fart på Tjej-RM 2015, i år har det bara varit de närmast sörjande. Flera av de riktigt snabba tjejerna har istället valt att inte bara utmana killarna utan även ofta varit före.
*
SM-Sprinten på snö körs i Örebro den 31 januari, en betydligt bättre placering för de sydsvenska åkarna än årets tävling som kördes i trakterna av Umeå.
*
Träffade häromdagen en inbiten motorsportälskare som berättade att han varit på Formel 1 på Monza i september. Inte första gången han kollar på F1 men troligen den sista.
– Vilken besvikelse, man kunde sitta på läktaren och snacka i vanligt samtalston när bilarna passerade ute på banan, förklarade han besviket.
– Förr satt man med öronproppar, skrek till varandra och bara njöt av ljudet, nä nu är det slut…
Nu är han inte ensam om uppfattningen, Formel 1 tappar både livepublik och de som sitter framför tv:n. När publiken försvinner gör även sponsorerna det, så det vill nog till lite mer ”fritt blås” om F1 ska fortsätta att locka som förr. Fast å andra sidan, är detta inte vad motorsportmyndigheter verkar vilja ha, ”största mjöliga tystnad”?
*
Bilorienteringsfantasterna Rune och Andreas Nilsson, Hässleholm har varit igång i de mörka skogarna uppe i Roslagen. Rune rapporterar, ” Sista helgen avgjordes sista båda tävlingarna i NEZ (Nordiska Mästerskapet) och sista deltävlingen i Bil-O SM. Tävlingarna avgjordes i
Roslagen med Norrtälje som samlingsort. Fredagens bana sträckte sig bl:a över avlidne rallyikonen Björn Waldegårds ägor. Ett prov gick även på Nyströms Cement. Resultatet här för 2 X Nilsson blev en andra plats i ”Svenskklassen”ABC.
Lördagens tävling var dubbelt så lång, 18 mil. Denna tävling ingick i SM samt NEZ och NEZ Beginner Cup. De utländska deltagarna tävlar här i egen klass. Tävlingen vanns av Björn Henriksson, Ludvika/Ulf Andersson, Älmhult, detta innebar att detta ekipage vann både SM och NEZ totalt.
I denna deltävling placerade sig 2 X Nilsson på en tredje plats,vilket innebär att det blev en fjärde plats i SM tabellen totalt.
Ingmar Evaldsson Lönsboda ihop med Jonas Hjelm, Mölndal vann Beginners Cup för 2;a året i följd.”.