Nya WRC i20/R5 premiärvisade, Meekes dilemma Citroën eller Toyota och hyr en STCC bil för 300 ”lock”!
Prick klockan 11.00 i Alzenau hos Hyundai Motorsport drog Thierry Neuville, Dani Sordo och Hayden Paddon av täckelset från deras nya ”Polo-killers”, WRC i20. För trion väntar samtliga 14 WRC-deltävlingar och vad som är lite intressant är att man inte längre klassar Neuville som ”förste-förare”. Istället är alla tre på samma nivå enligt vad jag fått erfara. Nu tror jag inte att belgaren blivit degraderad, istället är det nog mer omtanke och att lätta lite på den stora press han kände under, i synnerhet avslutningen av säsongen 2015.
Kan också konstatera att östgötska Hyundai-meckaren Mathias Karlsson hade helt rätt när han korrigerade mitt tidigare blogginlägg där jag påstod att det på den bilden var nya bilen. Nu kan jag inte säga att jag lägger märke till alla de detaljer på utsidan som Mathias menade skilde första generationen mot dagens. Men att där finns många nyheter både synliga och osynliga är helt klart, vilket också krävs om man ska närma sig Polo-gänget…
*
Än mera intressant kan jag tycka var att man även premiärvisade den första R5-Hyundaien som vid en snabb blick är utseendemässig nästan identisk med WRC-bilen. Ungefär när vi tar sillen och nubben till midsommar räknar temachefen Michele Nandan att homologeringen ska vara klar. Då är det bara att sätta sig ner och vänta på att Hyundai Sverige fyller i ordersedel, kontaktar lämplig förare/co-driver och jublande utbryter i ” Rally-SM here we come”…
*
I dag har det varit lite lugnare i den norsk/svenska co-driver-såpan om man bortser från Even Management höjdaren Erik Veibys ”platsannons” på Twitter.
– After last days codriver swops OCVeiby needs a codriver. Any suggestions?
Trots allt måste det vara lite lättare att hitta en duglig co-driver till Junior-WRC än till ”top of the line-förare” så förlora inte hopps Erik!
*
På förarfronten är det betydligt lugnare och det största intresset för dagen knyts till Kris Meeke. Ryktena spretar åt alla håll, från ett stympat WRC-program hos Citroën 2016 till full säsong med nya bilen 2017. Andra mer vilda och i mina ögon föga trovärdiga är att Meeke håller på att sy ihop ett eget projekt med något team med knytning till Citroën. Fast det kanske mest realistiska är att han hamnar i Finland och hos Tommi Mäkinen som testryttare för nya WRC-Toyotan. Autosport har avslöjat att nordirländaren har fått ett tre års kontrakt från Mäkinen, vilket måste kännas oerhört frestande. För ingen tror väl utan att när Toyota världens störste biltillverkare, gör comeback i WRC så är det inte för att slåss om silver och bronsmedaljerna, guld är målet!
Haken är så klart att 2016 blir det enbart test för Meeke och som alla vet, test är test och tävling är tävling. Finns alltså en viss risk att ”the pace” försvunnit under teståret.
Nu ryktas det att Citroën är sugna på att köra WRC-premiären på hemmaplan, alltså Rallye Monte Carlo och då allra helst med Meeke bakom ratten. Fransmännen vet vilken oerhörd status och prestige där finns i detta ”alla rallys Moder” vilket bevisades när Sebastien Loeb i år fick köra trots att han lagt rallyhjälmen på hyllan. Att rallyt sedan tog slut efter avåkning var så klart trist, men han lede faktist efter första dagen…
Yves Matton hos Citroën är medveten om att han och Meeke måste komma överens snabbt om det ska bli start i Monte.
– Så är det, vi måste bestämma oss före den 18 december, då stänger anmälan till Monte Carlo!
Matton avslutar med tydlig adress Meeke.
– Inte min sak att kommentera hur andra team har det, men jag vet vår målsättning för WRC 2017…
*
Ende förare av årets i WRC som inte verkar ha helt klart för 2016 är fortfarande Robert Kubica. Fortsätta i WRC, skifta till mer lättkörda WRC2 eller kanske rentav racing och där ryktas det om DTM och Mercedes. Eller varför inte en mix av alltihop?
Läser hos Ericsson Motorsport som hittat lite om Kubica i en hemmatidning där det hävdas att det med 90 procents säkerhet blir polskt på startlinjen i premiären i Monte Carlo. Enligt Malcolm Wilson, M-Sport blir det då som i år, en WRC-Fiesta som blir Kubicas ”åkdon”.
*
Första deltävlingen i ERC 2016 blir i lettiska Rally Liepaja som drar igång helgen före Rally Sweden 5-7 februari. Tolv sträckor på totalt 21 mil erbjuds på omväxlande snö, is och så lite grus beroende på väderlek. Anmälan öppnar på fredag klockan 12.00.
*
Såg idag en prislapp på vad det kostar att hyra en STCC-bil för en hel säsong och det var faktiskt ganska billigt. Alrik Söderlind på Auto Motor & Sport berättar detta och vill man köpa en bil så kostar den runt 800 000 kronor. Känns trots allt inte så blodigt när prislappen på en nybyggd värsting Volvo 940 Grupp H bara är några ” hundra tusen” billigare…
*
Skämshatten på efter mitt misstag med Peter Nilsson fina ”Opel-bukett” på gårdagens Motorbloggen. Skrev att bilen i mitten var en Kadett Coupé 1200S och att det i garaget även fanns en Kadett GT/E. Helt fel, bilen bilden var en Kadett GT/E och ingen 1200S men då den saknade den obligatoriska svarta lacken på undre halvan missade jag. Kan även meddela att detta inte är vilken GT/E som helst utan mer av det som britterna kallar ”collectors item”, alltså ett samlarobjekt. Detta beroende på tidigare ägaren till Opel-klassikern som var Rallyutskottets nye ordförande Lars Servin. Redan utan detta arv i sitt cw är en GT/E dyr att köpa och med Servins namn i ägarlistan, snudd på olöslig. Som jämförelse så började budgivningen på amerikanske sångerskan Janis Joplins Porsche från 1964 på 400 000 USD och vad är Joplin mot Servin…
*
Med tanke på det som skedde igår på Santiago Bernabeu där MFF så taskigt fick ta emot ”lite” stryk av Real Madrid så känns den här bilden lite rätt. Nu skedde väl här tack och lov inga kravaller, vilket tråkigt nog numera är lika förknippat med fotboll som själva bollen…