Nya WRC-Hyundaien försenad, Jennie-Lee siktar högt och tips inför Södras DM!
I dag avslöjade Hyundai-bossen Michel Nandan en nyhet som säkerligen inte fick Thierry Neuville, Dani Sordo eller Hayden Paddon att göra vågen. Nandan och ingenjörerna kring nya WRC-120:an har beslutat att skjuta upp premiären med nya bilen och inte köra den i Tysklands VM-rally i augusti som först vara meningen. Nu säger Nandan att man väntar ända till 2016 års premiär, Rally Monte Carlo.
Som skäl anger man ”homologerings detaljer” som ännu inte är klara på den nya femdörrars bilen. Att gå över från tre till fem dörrar lär vara en av orsakerna till förseningen.
Lite konstigt kan man tycka då Nandan för inte så länge sedan avslöjade att det var Tyskland som gällde som premiär. Men för bara några dagar sedan förklarade han så att man inte tänkte köra med nya bilen förrän den var färdig som ”Polo-beater”. Idag säger Nandan.
– Vi hade hoppats att introducera den nya bilen senare delen av årets säsong men oturligt nog har en fråga angående homologeringen som hänger samman med produktionen av tre-dörrars bilen för privatkunder att försena projektet, förklarade han.
Nandan berättar att man nu fått extra tid att fokusera på fem-dörrars bilen som är baserad på nya generationen av i 20.
– Extra tiden gör nu att vi kan försäkra oss om att bilen är där vi vill ha den ur konkurrenssynpunkt.
Nu kommer man inte att lägga upp fötterna på skrivborden hos Hyundai utan istället fortsätter utvecklingen av dagens version och detta med flera viktiga uppdateringar. Något som säkerligen är viktigt om man inte ska halka efter de övriga tre WRC-teamen.
På utländska sajter beskrivs dagens nyhet som en ”massive blow” för de tre Hyundai knutna förarna. I synnerhet som både Neuville och Kevin Abbring haft möjlighet att testa nya bilen som dom då beskrev som helt annan än dagens. Neuville skrev också besviket på Twitter.
– Not sure we are ready but not much choice is left!
Visst är det så att belgaren inte har så mycket att välja på och direkt började det spekuleras i att Neuville i besvikelsen över dagens besked, skulle börja kika på alternativ till Hyundai. Redan i höstas påstods det att han skulle ersätta Jari-Matti Latvala hos Volkswagen och nu har ryktena fått ny luft. Troligen helt grundlösa och jag ser ingen anledning till att Jost Capito skulle ändra sin line-up, även om nu Latvala har det lite motigt just nu. Inbillar mig att ”två primadonnor” i samma opera är en för mycket och på den punkten tror jag att jag får medhåll av Ogier…
*
Har varit mycket tyst om Volkswagens förberedelser inför resten av WRC-säsongen, närmast Argentina om två veckor. Den norskspråkiga delen av teamet Andreas Mikkelsen/Ola Fløene har laddat upp på olika sätt, bland annat har Andreas lapat sol i Karibien. Men nu när det slut på friden och uppladdningen har börjat berättar Ola.
– På trening i Frankrike og test Tyskland på lørdag.
I Argentina har de båda positiva erfarenheter som kanske kan upprepas även i år menar Ola.
– Vi jaga Ogier hele veien i 2012 og nå er alt nytt for alle og veiene passer oss bra!
*
Snart närmar sig rallycrossäsongen och för Ramona Karlsson är det jäktigt värre. Är det inte föreläsningar för skolungdomar och företagare är det sponsorjakt för att få ihop sista delen av budgeten. Insamlingen gav henne runt 170 000 kronor men ännu saknas lite ”kulor” för att sy ihop säcken skriver hon på hemsidan ”Bilen är införskaffad och teamet står redo med mekaniker och ingenjörer.
Det är den sista delen av driftsbudgeten som vi fortfarande jobbar med, och crowdfundingkampanjen var en viktig del av detta arbete.”.
Ramona fortsätter.
” Senast i mitten av april behöver jag få det klart. Arbetet fortsätter, och jag är verkligen full av energi och motivation efter det stöd jag har fått från världens alla hörn. Det är verkligen jättehäftigt!
Lyckas Ramona blir hon den första kvinnan i världen att driva ett eget team i Supercar och vi håller väl alla våra tummar för att drömmen blir verklighet.
*
När Ramona och Miriam Walfridsson lämnade Rally-SM lämnade man efter sig ett tomrum som faktiskt ingen riktigt lyckats fylla och då tänker jag på både killar och tjejer. En som drömmer om en framtid i sporten är snart 35-åriga Jennie-Lee Hermansson som tävlar för KAK med en Mitsubishi. Man kan inte beskylla Jennie -Lee för att ha haft flyt i karriären med flera både kortare och längre ofrivilliga tävlingsuppehåll. Förutom tävlande på hemmaplan har hon även hunnit med att köra rally både i Tyskland och England där hon 2004 fick köra en Subaru Impreza Grupp N i det Brittiska Mästerskapet för 22Motorsport. Avslutade med en stark 3:e plats i mästerskapet (GpN).
Året efter la dock teamet ner och Jennie-Lee stod utan ratt fram till hösten 2006 då det blev klart att hon skulle bli Mitsubishi Motors nya rallyförare i SM. En lycka som blev kortvarig för redan året därpå chockades Rally-Sverige av beskedet att Mitsubishi Motors lade ner all sponsring p.g.a sjunkande bilförsäljning. Et beslut som resulterade i att Jennie-Lee köpte ut rallybilen och sedan dess tävlat i egen regi.
Nu verkar det som att Jennie-Lee ska göra ett försök att ta över Ramonas titel som ”Rallydrottning” och på hemsidan avslöjar hon målsättningen, ” SM Guld… och givetvis att en vacker dag få köra WRC bil”. Rätt, sikta mot stjärnorna och nå molnen, sämre inställning kan man onekligen ha. Att hon är sugen på att få fart på Mitsubishin verkar också klart eller med hennes egna ord.
– Längtar som tokig efter grussäsongen. Känns som att 2015 kommer att bli riktigt kul!
*
I morgon är det dags för deltävling två i Södras Rally-DM, Anderslövsrallyt i regi av Trelleborgs MK. Med knappt 70 anmälda, en liten besvikelse berättade klubbens eldsjäl Lasse Mattsson häromdagen och det är väl bara att hålla med.
Blir svårt med ett fullständigt tips då 4WD-klassen bara lockat tre förare och där då Stoffe Nilsson blir favorit av astronomiskt format. Huruvida han kör med nya Subarun eller ej har inte nått mina öron. Så här blir det oavsett vilket…
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Ingvar Andersson Subaru
3. Magnus Hägg Subaru
I 2WD-klassen är det tuffare men sätter en slant på Hans ”Kräbbleboda” Johansson i NYBE-Volvon.
1. Hans Johansson Volvo
2. Morgan Eriksson Volvo
3. Joacim KristianssonToyota
4. Mats Andersson Opel
5. Philip Haag Citroén
*
Samtidigt kör man gruspremiär i Mellansverige då Eskilstuna MK kör sin Aprilsprinten, en tävling utan noter med 2,3km special som körs tre gånger. Här är intresset dubbelt så stort med 140 anmälda.
*
Redan igår berättade jag att Bror Danielsson anmält sig till Midnattssolsrallyt och idag kom där pressrelease i samma ämne. Vad jag inte skrev var att Bror inte kör i värstingklassen utan väljer att ställa upp i nya ”Uppvisningsklassen” som körs utan tidtagning.
– Vi vet att förare av Brors kaliber är efterlängtade av publiken och med Uppvisningsklassen vill vi stimulera fler förare att göra comeback, säger Simon Johansson i arrangörsledet.
– Detta som ett första steg att prova vingarna på nytt eller bara vara med och njuta av ett fantastiskt rally tillsammans med alla rallyentusiaster.
Uppvisningsklassen är öppen för bilar upp till 1990 och körs utan officiell tidtagning. Många frågor ställs också kring den nya klassen Regularity Sport.
–På önskelistan fanns en klass för ekipage som vill vara en del av rallyt och lufta sina klassiska bilar. Tävlingsmomentet kommer kanske inte första hand i denna klass utan det stora nöjet att delta och visa upp sin bil för alla som följer rallyt, berättar Lars Johnsson i rallyledningen
Anmälan stänger den 1 maj och i dag har 96 förare anmält sig.
*
I morgon är chansen till att det blir någon Motorblogg minimal. Inleder jobbhelgen med Endurotävlingen Hovdalajakten i Hässleholm och fortsätter med diverse ”spännande” saker innan det på eftermiddagen väntar fotbollspremiär, kvalhandboll för att så avsluta dagen med tredje kvartsfinalen IFK Kristianstad-Hammarby. Bör var färdig runt klockan 21 så där gick min vårlördag…