Nya regler minskar tidstillägg i WRC, Annie och Mikaela blev historiska, Allah (?) vakade över Skoda-duo, Block krockade med rådjur, svenskt på fjärde plats i ERC Historic och RS-premiären närmar sig där Östen fick fina presenter!
När FIA:s World Motor Sport Council hade möte fanns en begäran från Toyota och Hyundai att se över regelverket knutit till hybriddriften. Anledningar till deras krav var att både Ott Tänak och Elfyn Evans tvingades tillbaka till service i Rally Sweden trots att bilarna var intakta, det var enbart varningssytemet som ballat ur.
När dessutom ingen utom tekniker från hybridleverantören Compact Dynamics får röra systemet innebar detta att Tänak straffades med 20 minuters tidpåslag för de två sträckor han missade. Vid helgens möte bestämde att redan till Rally Croatia så minskas straffet från tio minuter/missad sträcka till två minuter. Om ändringen skett före Umeå då hade Tänak slutat sjua istället för som det nu när det blev 20:e plats.
*
Annie Seel och Mikaela Åhlin Kuttulinsky skrev i går bilsporthistoria genom att vinna första helkvinnliga rallyt i Saudi Arabien, Rally Jameel. Efter tre dagar i den saudiska öknen fick den blågula duon kliva högst upp på prispallen i rallyt med ekipage från 14 länder förutom Sverige, Egypten, Algeriet, Syrien, USA, Spanien, England och Polen, totalt 34 startande.
– Så glad över att jag fick möjligheten att dela bil med Annie och har lärt mig massvis från hennes navigations och Dakar kunskaper, berättar STCC-Mikaela och lägger till.
– Det viktigaste med hela rallyt var ändå att inspirera alla kvinnliga generationer till att motorsport och köra bil, är något vi alla kan och får göra!
Segern var med andra ord mer en liten bonus enligt svenskorna.
– Att vi även skriver vi historia som totalsegrare i det första helkvinnliga off-road rallyt är självklart ett plus i kanten!
*
Mer från öknen och i Kuwait International Rally kom utan tvekan helgens rullning som drabbade tvåan i rallyt Al-Kuwari Abdualaziz/James Fulton.
På näst sista sträckan tvingades Abdulaziz till en häftig undanmanöver för att inte köra på en åskådare som rörde sig intill sträckan. Det ruskiga var att det tog flera sekunder efter att Skoda Rally2:an lämnat vägen innan karusellen startade, sekunder där besättningen bara var passagerare medvetna om att detta kommer inte att sluta bra. Om det var Allah eller någon annan som höll en vakande hand över skeendet är oklart men båda två kunde kravla sig ur vraket oskadda.
*
Foto: Hoonigan
Allt annat än ökenväder rådde i Missouri där ARA-tävlingen ”100 Acre Wood Rally” avgjordes. En tävling där Ken Block/Alex Gelsonimo dominerade fram till sista sträckan. Här fick deras Hyundai WRC dock uppelva en oturlig dejt med ett rådjur vilket innebar en tappad minut. Foto: ARA
Tid som förpassade paret till andra plats bakom kanadensaren Brandon Semenuk/Keaton Williams med en Subaru. Irländskt på tredje plats genom Barry McKenna/Leon Jordan, Fiesta WRC.
*
En stark fjärde plats i klassen blev slutresultat för Anders och Ingrid Johnsen i första deltävlingen av ERC Historic, ”Rally Costa Brava”. Parets grå Ford Sierra Cosworth 4×4 uppförde sig inte alls som Anders önskade sig på de tolv sträckorna vilket är en förklaring till tidsgapet upp till total och klassvinnaren Pascal Perroud/Denis Giraudet, 6.25,6. Dubbelt BMW M3 i topp genom segrande schweizaren och franska tvåan Jean-Francois Mourgues/Thierry Barjou som var nästan en och en halv minut efter. Favorittippade ”Lucky” med Fabrizia Pons i en Lancia slutade trea efter problem mot slutet. Mats Myrsell/Esko Juntilla spurtade bra även dom i en Sierra och gick in som sexa samma klass. Totalresultatet blev en 15:e plats och efter detta väntar nu SMK Hörbys RS-premiär Bilmånsson Rallysprint på ”masarna”.
*
Till Bilmånsson Rallysprint börjar anmälningslistan fyllas på och med fyra dagar kvar till ordinarie pris finns nu 43 namn för premiären i Södras RS.DM/Asfaltcup och Rallyklassikernas BACK&SPRINTCUP. Vore inte sanningsenligt att påstå något annat än att antalet anmälda är lite klenaste laget. Senast tävlingen kördes 2019, före pandemin var det med nästan dubbla antalet ekipage. Frågan många nu ställer sig är om detta är en indikation på RS-läget och bevis på att Covid slagit extra hårt mot asfaltgänget?
Eftersom det är första tävlingen i Asfaltcup behövs troligen en påminnelse om vad som gäller för de som vill putta ner regerande cupmästaren Viktoria Lindh/Magnus Persson från den tronen.
-Bilmånsson Rallysprint är första tävlingen i cupen där upplägget kommer att bli som det var tänkt 2020, med två prispotter, förklarar cupansvariga Pamela Oddshammar.
Pamela vill också berätta att det är viktigt att avgiften för att delta i Asfaltcup måste vara betald före man gör sin första start.
– Avgiften är 800:-/ekipage (500:- för Ungdom) och denna ska betala till till Bg 5246-5028!
Mer info och regler finns på Asfaltcups hemsida www.asfaltcup.se och där även anmälan till cupen görs asfaltcup@telia.com
Igår fylldes det på med tre tunga RS-namn och alla i klassen för 4WD och där då Södras egen ”Asfaltkung” från Eslöv Mats Andersson överraskade. Till Hörby kommer han varken med någon Proton, Astra eller Opel Adam R2 utan delar här bil med Tom Kristensson. Då rör det sig om som Tom redan avslöjat, en Hyundai i20 N Rally2 från polska KOWAX 2BRally. Debut för Mats med drivning alla fyra hörn och dessutom en 80-årspresent till pappa Östen som ska åka med i 4WD-debuten.
Så klart en present som är svår att överträffa, ändå lyckades SMK Hörbys ordförande Lars Servin med det omöjliga. På gårdagens kalas för Östen, överlämnade Servin klubbstandar och bevis på att Östen från och med 2022 03 17 är hedersmedlem i SMK Hörby.
– Tyckte detta var ett perfekt tillfälle att hylla Östen för allt positivt han tillförde klubben under dess tidiga år och inte minst för att han fortfarande håller våra tävlingar högt, förklarade Servin som även kunde lägga till.
– Statusen som hedersmedlem värmde så klart inte bara i Östens hjärta, samma värme spreds inom hela familjen Andersson vad jag kunde förstå!
De två andra 4WD-förarna som anmälde sig samtidigt är Lunds Håkan och Pamela Oddshammar, Fiesta R5 och så snabbe hässleholmaren Rolf Grybb med sonen Tobias i R5-Cittrans högerstol.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.