Nya regler i Rally-VM och kanske tv-sändning från sista sträckan!
Så är då äntligen valet över. Om vi kanske inte är överens om allt i valutgången, så borde åtminstone ordet ”äntligen” vara ett ord som vi kan enas om passar bra just nu, eller?
Noterade att FIA, det internationella bilsportförbundet, släppt lite på förlåten inför Rally-VM och de nya reglerna för 2011. Största nyheten är att nuvarande WRC-bilar försvinner och till nästa år är det en variant av nuvarande S-WRC (Super 2000) som blir huvudklass i VM. Bilarna går lite saktare, men jag tror faktiskt att detta spelar mindre roll, åtminstone för publiken. Förarna vill ju alltid ha det värsta så deras åsikter tycker jag inte är mycket att lyssna på.
De nya VM-bilarna har ett mycket häftigare ljud om ni frågar mig och framfarten i årets Rally Sweden var klart spektakulär. Jag tror det här blir kanon och med lite tur kan vi få in fler nya bilmärken i VM. Detta faktum kan väl ingen utom möjligtvis Miljö-Wettestrand tycka är negativt?
För tillfället testar Mini och estländaren Markko Märtin märkets första rallybil, jag drar inga jämförelser med Cooper S på sextiotalet och testerna verkar lovande. Redan nu finns i klassen Skoda, Ford, Fiat, Peugeot, Citroën och VW vad jag vet. Tänk om även klassiska rallymärken som Opel och Saab tog klivet ur den nuvarande ”gubbfållan” och istället satsade på att bli ungdomligare i sin framtoning. Kan garantera försäljningsframgångar och vad jag vet är detta något som bägge två borde ha svårt att tacka nej till…
En positiv grej är även beslutet att sista specialsträckan i VM-tävlingarna ska vara möjlig att tv-sända och detta direkt. Positivt för alla utom för SVT som naturligtvis helst vill slippa allt stök med motorbevakning. Kan höra stönet och snacket på SVT:s redaktion.
– Sända direkt, är dom inte kloka? Det är ju sånt vi bara gör på fotboll, handboll, ishockey, bandy, friidrott, längdskidor, skidskytte, simning, simhopp, tennis och alpint, men rally…
Nu har ju nästan aldrig sista sträckan varit sådär jättespännande att kolla men se, där har FIA tänkt till och för en gångs skull tänkt riktigt positivt. Man ger extra VM-poäng för de tre snabbaste förarna på sträckan. Alltså kan Loeb i februari få ytterligare tre poäng om han även(!) vinner på Färjestad. En morot som bäddar för full satsning ”ända in i kaklet”!
Premiär för det nya reglementet blir i Rally Sweden i februari som till nästa år även blir lite Rally Norway, då några sträckor även ska köras i grannlandet. På sikt kanske detta är den bästa lösningen på problemet, var i Norden det ska köras Rally-VM på snö?
Samarbete istället för motarbete kan bädda för att rallyt permanentas i Karlstad, medan sträckorna körs både här och i Norge. Att norrmännen haft stora ekonomiska problem båda gångerna man fått förtroendet att ingå i VM-serien är ingen hemlighet. Kan ”Ola-gutt” slippa stora delar av administrationen, sätt likhetstecken med många norska kronor och låta den delen skötas av Klarin istället, så kanske VM-intresset ökar hos Solbergs landsmän?
Till sist så kan jag inte undanhålla er när tidningens kulturchef sög tag i mig häromdagen och ställde en minst sagt underlig fråga.
– Du Tommy du gillar väl att kolla amerikanska filmer i spansk tv?
Nu är han visserligen Örgrytesupporter så man kan ju förvänta sig de mest konstiga saker från hans mun, men detta var i klart underligaste laget.
– Nu fattar jag inte, svarade jag.
Han tittade på mig och genom skägget kom följande.
– Jo i Spanien kör man ju bara dubbade filmer och du gillar ju dubbat…
Ridå! Vad säger man…
Verkar vara bra regeländringar i VM rally skulle vara trevligt att få se några nya unga svenska ansikten i sporten hoppas att det kommer in några nya bilfabrikat så det blir utrymme för nya förare också. Kulturchefen verkar vara en cool typ med sjuk humor….
Tyvärr blir nog inte de ”nya” WRC bilarna den ljudupplevelse som Super 2000 är, eftersom det blir 1600 CC motorer med turbo och då blir det ju inte de varven som är nu (ca 10000) utan de hamnar nog på 6-7000 max.