Nya R5-Skodan FIA-klar, lite tankar om framtida rallydäck och Wirdheim klar för Le Mans!
YES! KYLLÄ! Orden är regerande ERC-kungen Esapekka Lappis och det handlar om att FIA i dag gav ”green light” för nya ŠKODA Fabia R 5 och som nu kommer att tävlingsdebutera inom kort. Först ut att sätta sig i nya R5:an i skarpt läge blir Lappi och tjecken Jan Kopecky som vad jag förstått förväntas bli anmälda i WRC2 till Portugal i slutet av maj. För nye Skoda-föraren Pontus Tidemand dröjer det ytterligare en tid innan det blir dags för honom att byta ut den gamla versionen mot nya. I Asia Pacific-debuten på Nya Zeeland är det tänkt att gamla bilen ska användas men sedan…
Antar att M-Sport darrar lite då R5-Fiestan hitintills är både populärast och vinstrikast men nu kan räkna med en riktigt het utmanare. Hitintills har ju både Peugeot och Citroen konstigt nog inte blivit riktigt lika stora succéer med sina nya R5:or och har haft svårt mot Fiestan. Rutin och erfarenhet från klassen hade de bägge fransoserna massor av före introduktionen av de nya modellerna men trots detta har det varit segt. Nu vann visserligen Craig Breen, Peugeot senast på Irland men detta först sedan rallyledaren Robert Barrable kört av två sträckor från mål. Barrable satt i en Fiesta och så även tvåan Kajetan Kajetanowicz som bara var sekunder bak Breen som dessutom hade fördel att köra på hemmaplan.
Tror säkert inte Skoda Motorsport överdriver när man i pressmeddelandet skriver.
– Nya rallybilen kan nu fortsätta den tjeckiska bilfabrikantens 114 år långa framgångsrika historia!
*
På tal om Craig Breen så kom han i mål med lite tilltuffsad front på sin 208 T16 något som nordirländaren hävdade att det berodde på en hårdhänt landning efter ett av de hundratals lyft som förekom i ”Discover Northern Ireland Circuit of Ireland” (kan inte beskylla arrangören för att man fixade ett kort namn). Nu skarvade 25-åringen lite grann med sanningen och idag kom där bildbevis på hur det gick till när han byggde om fronten. Hårdhänt landning jo visst, men ändå brukar det inte se ut riktigt så här efter att man tagit mark…
*
Om det blev ganska kraftiga reaktioner på inläggen om ”C-förare i Grupp” och det ”riggade avåkarstället” i Karlshamn så har det varit oroväckande tyst om att Rallytuskottet sagt upp nuvarande däckavtal. Något som innebär att dagens ”monsterdäck” blir historia om tre år från nu och istället helt nya snällare däck ska användas. Orsaken till att avtalet är uppsagt är att dagens däck klår vägarna i så stor utsträckning att vissa markägare inte längre är villiga att upplåta sina vägar för rally. Dessutom är punkteringsrisken minimal vilket gör att det genas i kurvorna med extremt svårlagade vägar och lika sura väghållare som resultat. Bonusen av att köra med ”snällare” däck är troligen och förhoppningsvis att hastigheten helt allmänt sjunker i rallyskogen.
Men konstigt nog nästan ingen som helst reaktion varken på FB, i bloggen, mejlkorgen eller bland övriga sociala medier. Häromdagen kom där dock riktigt kloka synpunkter från Ronnie Gustavsson som just nu har lite time out men en Volvo 240 Grupp H är under uppbyggnad i garaget. Ronnie menar, ”Tjenare. Har funderat lite på dessa snällare rallydäck som skall komma. För det första så är jag för en förändring. Jag har åkt på båda typer av däck och vet skillnaden men tyvärr skulle jag inte ta dom snällare däcken om jag startade en tävling idag. Detta eftersom jag troligen får tävla mot de som har aggressivare däck …
Men de som borde vara drivande i frågan är ju klubbar/arrangörer av tävlingar, det är ju de som får ta reda på vägarna efteråt. Tror det skulle gå och köra sträckor 2 gånger i större utsträckning med snällare däck= mera SS-mil roligare för publik…
Så för att skynda på detta kunde man kanske kräva de snällare däcken i vissa tävlingar eller varför inte i hela serier, helst rikstäckande. Eller lägre startavgift för de som kör på snällare däcken…
Jag vet inte, men det känns som något måste göras för att skynda på förändringen, åker gärna t.o.m. på standarddäck om bara alla andra gör det också…”. Kloka ord, läs och begrunda!
*
Har varit väldigt tyst här hemma om Växjösonen Björn Wirdheim som var så ytterst nära att kliva in i Formel 1 för runt tio år sedan. 2004 vann han det internationella Formel 3000-mästerskapet och fick sedan jobbet som 3:e-förare hos Jaguar. Här körde han fredagsträningarna i samtliga 18 tävlingar men tråkigt nog blev det aldrig mer än så. Istället stack han till Japan där smålänningen varit flitigt i elden ända sedan dess. I samband med Jaguar-körandet kom Björn helt oanmält till Åsum Ring för att heja fram lillebror Urban som då körde karting. Minns att vi gjorde en intervju med F1-stjärnan och bilder togs (bilden) men hur det gick för Urban har försvunnit ur hårddisken.
Nu är dock Björn på gång igen och i par med Jon Lancaster gör han comeback i Greaves Motorsport LMP2 för full säsong i European Le Mans Series och Le Mans 24 Hours. De båda tävlade tillsammans 2013 en enda gång i samma team i en tävling i World Endurance Championship.
Björn och Lancaster körde ihop i förra månadens officiella ELM-test på Paul Ricard och blev efter detta erbjudna kontrakt. Teamägaren Tim Greaves förklarar.
– Björn och Jon har hjälpt oss tidigare och nu har vi möjlighet att betala tillbaka när vi själva kan välja våra förare. Därmed har vi på pappret en av de absolut bästa ”line-ups” i serien!
Björn själv är glad över möjligheten och menar att det är en fantastiskt möjlighet han fått. Laddar nu för premiären på Silverstone redan till helgen.
– Det blir ju nästan på min egen hemmabana där jag tävlat så mycket under årens lopp. Det skall bli otroligt roligt att återigen få köra på de europeiska banorna och 24-timmars på Le Mans blir ju den absoluta höjdpunkten under säsongen, menar Björn.
Börjar faktiskt röra lite på sig för de svenska förarna till stor glädje för alla oss om gillar motorsport. Kan tänka mig att glädjen inte riktigt delas av svensk media, man kan ju nu tvingas att rapportera om svenska motorframgångar. Inte riktigt bra, det kan ju innebära mindre utrymme till både bollar och puckar…