Nya Polo GTI R5 smygvisad, vem får testa Opels R5:a, Ogier lovar besked, William N. kör i Kapstaden och rätt 240!
Jag trodde helt rätt, det var Volkswagens helt nya Polo GTI R5 som man i går lyfte lite på locket för och på Twitter visade nya WRC2-utmanarens ratt. I dag kom det officiellt meddelandet och där man stolt skriver ” Med Polo GTI R5 återvänder Volkswagen till rally, nu i en ny skepnad.”. Polon är ännu inte helt tävlingsklar utan först efter halvårsskiftet 2018 kommer de första kunderna ( professionella team och förare på uppåtgång enligt VW:s marknadsförare) att få sina bilar.
– Med Polo GTI R5 hoppas vi framgångsrikt kunna överföra vårt kunnande från fyra WRC-titlar till privatförare och erbjuda en tävlingsbil av högsta klass för otaliga mästerskap, från nationella serier till WRC, säger Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.
Sin vana trogen släpper inte Volkswagen ut något förrän man har en färdig vinnarbil att leverera och detta är en absolut förutsättning enligt Smeets.
– Före första tävlingen nästa år kommer Polo GTI R5 att genomgå rigorösa tester för att vi ska vara säkra på att den förberedd för de extremt varierande förhållandena världen över.
Ansvarig för nybygget är samma ingenjör som stod bakom Polo R WRC François-Xavier “FX” Demaison och Gerard-Jan de Jongh, tidigare Sebastien Ogiers personliga mekaniker. Duon har tillsammans med övriga i Volkswagen Motorsport tagit fram en bil som i mångt och mycket överensstämmer med ”klasskamraterna”. Fyra cylindrar med turbo, 4WD och femväxlad ”seklåda” blir vad köparna får att leka med.
*
Med detta spetsas R5-klassen till ytterligare och de redan befintliga vinnarbilarna Skoda Fabia och Ford Fiesta kan få det hett om öronen framöver. Varken Citroën eller Peugeot lyckades däremot speciellt bra med sina ”R5:or” vilket är tämligen känt. Men kanske kan det bli ändring för just nu testas en utvecklad R5-Cittra i ett t försök att återta en position i toppen, Peugeot däremot verkar ligga väldigt lågt.
Nya Hyundai R5 är för tillfället svårbedömd och så här långt utan några större internationella segrar. Med tanke på resurserna bakom är det ändå tämligen säkert att även detta blir en vinnare framöver. Frågan är sedan vad som händer med Opel Motorsports samarbetspartner Holzer Motorsports ambitiösa nybygge, Corsa R5? Kommer bilen i produktion och i så fall, vem blir först att testa R5:an. Kan man hoppas på att nya fabriksföraren Tom Kristensson får chansen?
*
Ännu mer ”R5-news” och detta från Proton som i helgen körde allra första tävlingen med helt nya Proton Iriz R5. I förra veckan provade Marcus Grönholm Iriz och gjorde tummen upp. Med detta extra råg i ryggen tog Mellors Motorsports förare Ollie Mellors (son i huset) bilen till en fin tredje plats i premiären.
Inte första gången Ollie körde Proton utan han har tidigare kört deras Super 2000 version av Satria Neo. Nu var det dock Iriz det gällde och tävlingen var ”MEM Malton Forest Rally”. Före sig hade Ossie en R5- och en WRC-Fiesta.
*
Att rallyvärlden håller andan inför Sebastien Ogiers beslut om framtiden är kanske en liten överdrift, men spännande är det onekligen. Nu är möjligheterna för 2018 nerkokade till tre, stanna hos M-Sport (högst troligt enligt mig), göra ny nystart den här gången hos Citroën (inte helt omöjligt) eller lägga hjälmen på hyllan och enbart pyssla om familjen hemma i Geneve. Det sista tror jag inte mycket på och argumentet att han skulle vara mätt efter fem VM-titlar köper jag inte alls.
Fortfarande har han ett mål att uppnå, att passera landsmannen men inte kompisen, Sebastien Loebs magiska svit på nio guld i rad. Tror inte att Ogier vill mata duvor i parken medveten om att han bara varit näst bäst i Rally-VM. Bara tanken att den där ”lille dj-la gymnasten” varit bättre tror jag är tändmedel nog för full säsong 2018!
Senast under Rally Australia ska Ogier ge besked enligt fransk media.
*
Med ett SM-guld i ryggen satte sig William Nilsson på flyget till Sydafrika för att i helgen köra årets sista tävling i såväl World RX som RX2 International Series. Här ligger Tomeilla-pågen fyra och efter äventyret i Kapstaden hoppas han ha säkrat samma placering. Leder gör Cyril Raymond före Dan Rooke och teamkollegan Guillaume De Ridder.
– Jag blir glad att tänka på att det äntligen är racehelg igen. Innan säsongen drog igång var målet att ligga topp fem internationellt, och det har jag lyckats med än så länge, förklarar den nyblivne 18-åringen.
– I mästerskapet siktar jag på att behålla fjärdeplatsen och jag har absolut kapacitet till det. I själva tävlingen går jag för vinst. Det vore jäkligt kul att avsluta på pallen.
*
Blev ett litet misstag i går när jag med bild påstod att vinnaren i C-trimmat i Bilsport Rallycup Jörgen Hildingsson, Kristianstad MK körde med teamkompisen Martin Olssons vita Volvo 242. Därför kommer här rätt 240 med Jörgen bakom ratten. För oss Opel-åkare är det ju samma sak med vita Volvo 240 som när man ser kineser, alla ser likadana ut…