Nya 50-gränsen innebär totalstopp, Rally Anderslöv flyttar än en gång, V8-premiär i Finland, 3500 nya funktionärer krävs för Rally Sweden, VOC+SBF=Sant och ny ”gutt” i STCC.
Då tog statsminister Stefan Löfven det beslut som SBF borde ha gjort redan från början när han idag gick ut med att man från och med söndag bara får samlas max 50 personer vilket gäller tills vidare. Menar inte att det är SBF:s sak att bestämma detta, men med sin luddiga beskrivning av ”tävling/träningstopp” enbart fram till mitten av april så lämnades det lite fritt fram för olika tolkningar. Vissa arrangörer insåg direkt att Corona inte är något som blåser över på någon vecka och ställde in snabbt. Men så fanns även motsatsen i form av optimister som ändå trodde man skulle kunna komma runt regelverket och köra sina tävlingar som planerat om än med vissa inskränkningar. Efter dagens besked är det inget snack längre, för vilken rallytävling skulle klara gränsen på 50 personer oavsett hur optimistiskt man än ser på saken?
– För oss betyder det här att all verksamhet inom Svensk Bilsport måste förhålla sig till de nya rekommendationerna. Vare sig det är tävlingar, träning, utbildningar eller annan aktivitet. Det gäller all verksamhet, säger Anna Nordkvist, vd på Svensk Bilsport.
Årsmötet ”Förbundsmötet” som var planerat till sista helgen i april går nu inte heller att genomföra.
– Styrelsen kommer att ha ett möte kring just den frågan om när, var och hur det ska genomföras, där får vi återkomma med mer information.
Jag hoppas att SBF nu tar mer långsiktiga beslut likande de som fattats av andra förbund. Trots allt bättre att ha en utsatt datum på sensommaren eller tidig höst så att alla vet vad som gäller, än att famla i ovisshet med en ideligen framflyttad gräns.
*
I går släppte SSR beskedet att barmarkspremiären i Rally-SM flyttas fram till 30-juli-1 augusti. Då planerar man för 12 mil specialsträcka fördelat över nio sträckor, varav åtta körs två gånger. Totalt en slinga på cirka 30 mil. Redan när besked om flytten kom så började det knorras (fullt förståeligt) hos Svenska Rallycupen då detta innebar frontalkrock med populära ”Kullingstrofen”. Dessutom som det ser ut nu, även premiär för cupen då både Götene och Nyköpings maj-tävlingar ligger i extrem riskzon att behöva ställa in. Däremot klarar sig Bilsport Rallycups ”Rally Anderslöv” som först flyttade från 4 april till 1 augusti men även detta är ändrat..
– Men när SSR kom fram till att just denna helg var enda tänkbara för dom att flytta till, var valet inte svårt så Rally Anderslöv flyttar, förklarar Lasse Mattsson ordförande i såväl MAS som Trelleborgs MK.
– Nu blir det istället lördagen den 25 juli som vi kör på Söderslätt!
*
Att även V8 Thunder Cars kom att drabbas av Corona kändes sjävklart och i dag meddelade man att premiären på Mantorp Park den 1-2 maj flyttas fram till i första läget 5-6 juni. Detta då på helt nya Kymi Ring i Finland som även sedan ska husera Moto GP. Planen är ändå att antalet heat ska förbli intakt då man tänker sig lägga till ett extra i Finland och ett på Ljungbyhed den 15- 16 augusti. Frågan är nu om även Finland kan ställas in för ”Veåttorna”?
– Det gör det, men alternativ för denna tävlingshelg finns redan i beredskap. I så fall flyttas tävlingen till senare och då blir det Västkustloppet i Falkenberg den 11-12 juli som blir premiärhelg för V8 Thunder Cars, förklarar man.
Att hela serien kan tvingas ställa in känns inte tänkbart, men risken finns förklarar man. Däremot att köra race utan publik för Brobys nya deltagare Eric Nilsson är otänkbart.
*
Inte bara här hemma som avslöjande att Svenska Rallyt AB och vd Glenn Olsson sonderade terrängen för en flytt av Rally Sweden längre norrut hos vissa sände glädjevågor medan andra såg det som ett chockbesked. Även utomlands sattes frågan under lupp och DirtFish gjorde igår en intervju med VD Olsson. Det mesta var för oss redan känt, men här gjordes en mer noggrann ”rider” (de krav världsartister lämna inför sina uppträdande) för vad som måste uppfyllas för att en ny region ska få lov att husera rallyt. Bland annat trycker man på att det krävs 3 500 frivilliga funktionärer.
– Utan dessa kan vi inte köra något rally, konstaterar Glenn.
Just den här biten tror jag blir den tuffaste nöten att knäcka, att hitta sträckor och snö är ”a piece of cake” i sammanhanget. Dessutom menar Glenn i intervjun, det krävs stor uppslutning av lokalt näringsliv för att göra en rallyflytt möjlig. Som bekant har aldrig Rally Sweden till skillnad från andra WRC-rallyn, haft någon ”multi-million-pound sponsor” utan istället fått förlita sig på ”många bäckar små”. Något som också gör att det inte är så enkelt att bara flytta, då flertalet av dessa sponsorer har postnummer i Värmland och inte lär följa med norr över. Just detta gör en flytt redan 2021 inte speciellt trolig menar Glenn.
– Vi måste ha allt klart med våra partners innan vi kan flytta. Därför bedömer jag att allt annat än Torsby även till nästa år som orealistiskt!
Intervjun slutar med att Glenn trodde han hade det tufft i februari, men ändå inget mot andra arrangörskollegorna som nu tvingas ställa in på grund av Corona.
– Med tanke på detta känner jag mig ändå ganska glad över hur bra allt ändå blev till slut hos oss. Sex veckor senare blev det en helt ny värld!
*
Lite positivt i all skit, så har nu Svenska Bilsportförbundet och VOC Mekonomen Rally slutit ett nytt samarbetsavtal. Ett avtal som sträcker sig över fem år.
– Det är känns jättebra att vi nu kan berätta att samarbetsavtal med SBF ända fram till slutet av 2024 är undertecknat och klart. Extra bra är att avtalet också innehåller en klausul som i princip säkrar tävlingsmöjligheter för våra VOC-rallybilar i evig tid, förstås med den självklara begränsningen att de är säkra och körbara, förklarar klassansvarig Roger Fransson.
Rallyutsskottets skånske ordförande Janne Rydh är även han mycket nöjd med att ha säkrat upp lite av ryggraden i svensk rallysport fram till 2024 berättar Fransson.
– Så viktig som VOC är för svenskt rally så var och är denna överenskommelse förstås av högsta intresse för båda oss och förbundet att få till stånd och i hamn. Och den goda anda som det skapar har också präglat dialogen mellan mig och Rydh.
Själv ställer jag mig i gratulationskön till avtalet och konstaterar även att försöket som gjordes för några år sedan med införandet av Grupp F, nu definitivt får ses som förlorare. Då var Grupp F enbart tänkt att vara en klass för Volvo 240/740/940/FWD-850 och detta som en direkt krigsförklaring mot Carleric Johanssons livsverk ”Volvo Original Cup”. Försöket misslyckades totalt och först när man öppnade upp för fler bilar än Volvo i Grupp F menar jag att klassen fick ett berättigande.
*
År 2009 var Magnus Gustavsen på STCC för första gången och då föddes en dröm, han ville också köra STCC. Elva år senare besannas drömmen och 19-åringen från Oslo är klar för STCC tillsammans med Brovallen Design.
— Det blir mitt första år i standardbil och det går inte att tro att jag ska slåss i toppen. Däremot hoppas jag att kunna vara med i fajten om juniormästerskapet, där ska vi kunna leverera, säger Magnus.
— I höstas gjorde jag ett test i STCC-bilen och det gick över förväntan.
Nu är bara frågan när Magnus för första gången går i racemode och får släppa upp kopplingen Brovallens Audi…
*
”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson