Ny WRC-knall Paddon till M-Sport, rallysabotage (?), Johan k. vill upp på WTCR-pallen igen, Höljes väntar, intensiv racinghelg och grattis Åke Sandberg!
Igår kom mail från M-Sport Ford med uppmaningen ”For imediate release” men lite för sent då Motorbloggen redan var ute. Därför får jag vänta till idag med att berätta att min källa hade helt rätt som i förra veckan signalerade att Hayden Paddon var på väg att köra WRC-Fiesta i Rally Finland. Så när Paddon undrade om det var ett aprilskämt med att Andrea Adamo gav bort ”hans Hyundai” till Craig Breen, borde förhandlingarna med Malcolm Wilson i princip redan varit klara. Måste även berömma ”The Kiwi” som är duktig på att hålla masken när han lät sina fans våndas inför utsikten att inte få se sin favorit köra en WRC-bil igen.
Nu blir det alltså inte så utan om tre veckor drygt sätter sig Paddon och hans gamle kartläsare numera vinodlare på heltid, John Kennard i en tredje Fiesta vid sidan av Elfyn Evans och Teemu Suninen. Därmed sluts cirkeln lite då det faktiskt var hos M-Sport Paddon och Kennard gjorde sin allra första WRC start. Detta i Spanien 2013 vilket slutade med en åttonde plats. Kanske detta som gjorde att dåvarande Hyundai-bossen Michel Nandan erbjöd paret en plats när Hyundai året därpå gjorde WRC-premiär. Hos Hyundai blev det sedan åtta pallplatser och en seger innan han 2019 hamnade i det koreanska kylskåpet. Men redan på hösten 2018 spekulerades det i en flytt till M-Sport för Paddon men detta blev aldrig verklighet. I år har han kört några tävlingar för Hyundai NZ i avvaktan på erbjudande om WRC-comeback och det är också med deras godkännande han nu sätter sig i Fiestan för den tionde starten i Finland.
– Både jag och John är väldigt glad över att vara tillbaka och det har varit väldigt tufft att sitta som åskådare och bara vänta, avslöjar Paddon.
Han berättar vidare att M-Sport varit oerhört välkomnade och redan gett honom sådan ”confidence” att man kommer att jobba bra ihop.
– Förväntar oss ett bra resultat tillsammans i ett av mina absolut favoritrallyn.
Han passar på att tacka alla hemma på Nya Zeeland som gör starten möjlig.
– Speciellt tack till min trogna samarbetspartner Hyundai NZ som verkligen uppmuntrat oss under resans gång. Vi är verkligen lyckligt lottad med så stort stöd hemifrån!
Även om Paddon kommer med hög nyzeeländska dollar så förväntar sig även M-Sport Ford på att han kommer att leverera i Finland.
–Han är en bevisad rallyvinnare och det känns riktigt bra att ha honom hos oss, menar ”Team Principal” Richard Millener.
Han berättar också att den nya konstellationen Paddon, Kennard, WRC-Fiesta blivit verklighet på väldigt kort tid. Trots detta har man lyckats sy ihop ett fullgott paket med bland annat en testdag inför starten den 1 augusti. Att Millener är nöjd med utfallet sticker han inte under stol med.
– Som alla andra rallyfans ser jag verkligen framemot hans och Johns comeback i WRC och jag tror på en ” strong performance”!
Jag själv kan nog tycka att i ljuset av gårdagens nyhet så blir Hyundai-Adamos beslut med Breen i tredje Hyundaien lite märkligt. I min värld är irländaren och nyzeeländaren ungefär samma typ av förare, lojala, snabba och som i sina bästa studier även kan klassas som vinnare. I Paddons fall hade han på plussidan sin historia med teamet plus det intensiva/fruktbara samarbetet med importören hemma i NZ som också bevisligen ville vara med på återtåget. Trots detta valde Adamo irländaren och då är frågan vilken pusselbit som jag saknar för att få ihop det hela?
*
I går kom där en liten undran från en rallyfantast som kollat på in-car-filmen från Jimmy Wessbo och Nina Jonassons femte sträcka i Dackefejden. ”Fantasten” skriver. ”Helt plötsligt var det två stora stenar precis före ett vägbyte vänster, i en svag höger. Den ena var en bautastor men om detta har det inte hörts ett knyst. Normalt så går debatten igång rejält”. Det ”fantasten” är ute efter är att det hela känns som sabotage, i synnerhet som där verkar finnas mycket publik på insidan son borde kunnat rulla undan stenarna men som uppenbarligen inte lyfte ett finger.
– Var fanns vägvakten, hade denne fikarast eller? Nej jag blir mycket fundersam och jag tycker det luktar sabotage lång väg!
För säkerhets skull kollade jag själv på den aktuella filmsekvensen och bara att hålla med. Två stora stenar mitt i spåret bredvid varandra och Nina skriker också till när hon upptäcker dom men fortsätter sedan att läsa sina noter. Skulle onekligen vara intressant att höra mer om detta!
*
Inget Höljes för Johan Kristoffersson istället åker regerande världsmästaren till WTCR-deltävlingen till Portugal och Vila Real. Ambitionen är att försöka upprepa segern från Nürburgring berättar Johan.
– Det skulle vara friskus med en pallplats för tredje racehelgen i rad, men det är också viktigt att samla poäng utan att ta alltför stora risker.
Nu väntar raka motsatsen mot förra helgen då det var klassisk racingmark medan det nu är en trång stadsbana utan avåkningszoner som väntar på honom och Sebastien Loeb Racing Golfen.
− Sätter man bilen i räcket i första racet så blir det troligtvis inget race två och tre så det blir en utmaning att lära sig banan snabbt. I och med att det är räcken hela vägen finns inte så många referenspunkter, menar Johan som gör sitt första besök på den fem kilometer långa och kuperade banan i norra Portugal.
Efter en trög start har nu Volkswagen hittat mer fart i TCR-Golfen plus att Johans teamkompisar gjorde bra ifrån sig här ifjol. Senast på ”Die Nordschleife” slutade det med en rejäl krasch för Johan rätt i avbärarräcket något han dock inte känner av idag.
– Jag var ordentligt stel i tre dagar, men sedan blev det snabbt bättre, säger Johan, som blev passiv passagerare i över 200 km/h.
*
Några som däremot väljer Höljes är så klart Team Hansen MJP, Timmy och Kevin Hansen. Att det är seger som gäller för de båda bröderna är inget förvånande då man varit med och vunnit de tre tidigare tävlingarna. Timmy leder World RX före Kevin och i teammästerskapet är det också Hansen i topp med sina Peugeot Supercars. Att det är både spända och förväntansfulla bröder som väntar på att få kom igång på hemmaplan är tydligt.
– Inget snack utan att det känns annorlunda mot övriga tävlingar, en speciell känsla byggs upp så fort man kommer hit, förklarar Timmy.
– Otroligt spännande med alla svenska supportrar men samtidigt är Höljes en väldigt teknisk bana, en riktigt ”förarbana”.
Med 25 bilar i VM-klassen kommer det att bli tufft att ta bara ta sig till final menar lillebror Kevin och konstaterar kyligt.
– Lättare att bli utslagen!
I helgen som gick körde ”the two Hansens” i nya serien Titans RX och nu blir det att ställa om till kraftfullare Supercars. Men bara att köra mycket är värdefullt menar Kevin.
–Definitivt något som hjälpt till att höja mig förarmässigt och numera känner jag att jag är ”on the pace” direkt. Tidigare byggdes farten upp under tävlingens gång!
Måste även berömma ”Team Hansen MJP” för sina fantastisk fina mediarealeser. Välskrivna, fylliga och med bra layout plus all information som tänkas kan med andra ord något för en del andra att försöka följa efter…
*
Sommaren som försvann eller vad ska man kalla detta när det i söndags Hörby var en bit över 30 grader och i dag pendlar temperaturen runt 14 grader och till detta kyliga regnskurar. Greta har säkert någon bra förklaring till fenomenet medan jag själv konstaterar att det känns som allt annat än att jordens medeltemperatur är på väg uppåt. Kollar även in vädret för ”The Magic Weekend” som ser väldigt ”Skåne-likt” ut för helgen. 14-16 grader, moln, svag vind men inget regn sikte. Man får vara glad för det lilla…
*
Förra helgen körde Joel Eriksson i Shanghai och Kinesiska GT-mästerskapet och denna helgen är det DTM och Norisring utanför Nürnberg som väntar för Tomeillaföraren. Dessutom DTM:s enda stadsbana för fjärde deltävlingen där Joel kört förut.
– Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Norisring, älskar stadsrace och den känsla som bara det kan ge, förklarar BMW-åkande Joel.
–Vi hade bra fart där redan förra året och jag vill tro att jag har ännu bättre chanser nu med lite mer erfarenhet.
Joel går in i helgens tävlingar som nia totalt i DTM-sammandraget, med en andraplats på belgiska Zolder som bästa resultat.
*.
På samma bana får Joel sällskap av Henric Skoog och Porsche Carrera Cup Deutschland. Senast det begav sig var det på F1-banan Red Bull Ring i Österrike, stor skillnad.
– Vi kör på vanliga, allmänna vägar, med målade trafiklinjer och allt annat som det medför. Själva layouten är relativt simpel med två hårnålar, en chikan och tre rakor, men det innebär bara att det blir ännu jämnare än normalt, förklarar Henric.
– Det kommer att handla om hundradelar i kvalet den här helgen och varje misstag kommer att straffas ännu hårdare än vanligt!
Så här långt ligger svensken femma, fortfarande andra platsen från Hockenheim bästa placeringen för året.
*
Till Ungern och Hungaroring drar Linus Lundqvist för ny tävling i Euroformula Open. Än så länge har det inte blivit något besök på pallen för Linus något han hoppas ändras i helgen.
–Vi har varit nära ett par gånger i år men aldrig lyckats fullt ut och nu känner jag verkligen att det är på tiden, menar Linus.
– Det hade varit väldigt skönt att sätta punkt för den första halvan av säsongen med en problemfri helg och ett bra resultat.
I halvtid ligger Linus på sjunde plats i tabellen där japanen Marino Sato dominerar helt med sina 158 poäng, 54 mer än tvåan Liam Lawson.
*
Idag sällar jag mig till hyllningskören för en av sydsveriges skickligaste rallyförare när denne fyller 80 år, Åke Sandberg Wäxjö MS. Att tro att denne yngling fyller 80 är nästan omöjligt att förstå, piggare än många som inte är ens häften så gamla. Alltid vid sonen Robins sida när det är dags för tävling med Team Nybes Toyota och så har det varit så länge jag kan minnas. Men vad många av dagens rallyfans inte vet är att Åke själv har en bakgrund som både snabb och säker Saab-förare på 60 och början av 70-talet. Med brorsan Malte vid sin sida var bröderna också ytterst nära att bli ”Svenska Mästare i Tillförlitlighet 1966″. Efter tre körda tävlingar av totalt fyra i SM-serien delade Åke första platsen med Saabs fabriksförare Åke ”Bryggaren” Andersson. När så sista tävlingen skulle köras på Åkes hemmaplan med Dackefejden låg sensationen nära att en privatförare skulle köra hem SM-guld före fabriksföraren. Men den här gången fick inte sagan något lyckligt slut för nästan direkt började Åkes Saab Sport gå på två cylindrar och till slut var det bara att ge upp. Därmed tog Bryggaren till Saabs stora lättnad hem guldet, medan Åke trillade från första till femte plats, fyra poäng bak blivande världsmästare Björn Waldegård. Att Åke sedan vann ”T-DM” kändes som en klen tröst och så även att få ta emot priset för totalseger i Trandansen ur legendaren Lennart Hylands hand. Kan även tillägga att via Saab V4 såg plötsligt Åke ljuset i slutet av den aktiva karriären och bytte till Opel Kadett GT/E. Även gamla hundar kan man som bekant lära sig sitta. Med detta instämmer jag i Team Nybes gratulationer och säger stort grattis Åke må vi ses många år till!